REGIONAL IDENTITIES AND ACREANITY IN THE THEATER PRACTICE OF ACREANO GROUPS (1999 -2010)

Main Article Content

Elderson Melo de Miranda
Helder Carlos de Miranda

Abstract

The research aimed to analyze how Acre’s theater groups constructed and expressed their regional identities through their performances. The methodology adopted was a qualitative approach, with Critical Discourse Analysis (ADC) as the main method and data collection procedure. Data were collected through questionnaires and semi-structured interviews with artists, as well as through the analysis of a performance recording. Data analysis was carried out through content analysis, specifically critical discourse analysis. The investigation’s results revealed the existence of a regional style in theatrical performances during the studied period. The regional discourses present in these performances appeared as forms of identification and differentiation of social groups based on geographical, historical, cultural, and political issues linked to the ideal of Acrean regional identities and Acreanity. The essay concludes that these theatrical productions were an important instrument for expressing and politically and economically disseminating the Acrean regional identity, especially the myth of Acreanity. These productions aided in a narrative that exalts the specificities of Acre, such as the fight for its independence, the preservation of the forest, ethnic diversity, and cultural resistance.

Article Details

How to Cite
MIRANDA, E. M. de; MIRANDA, H. C. de. REGIONAL IDENTITIES AND ACREANITY IN THE THEATER PRACTICE OF ACREANO GROUPS (1999 -2010). Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 17, n. 50, p. 330–350, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10699360. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/3428. Acesso em: 12 may. 2024.
Section
Essays

References

ADEOYE‐OLATUNDE, O. A.; OLENIK, N. L. “Research and scholarly methods: Semi‐structured interviews”. Journal of the American College of Clinical Pharmacy, vol. 4, n. 10, 2021.

ALAMI, S.; DESJEUX, D.; GARABUAU-MOUSSAOUI, Isabelle. Os métodos qualitativos. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.

ANDERSON, B. Comunidades Imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2008.

AZHARI, W. K. “Video Analysis of Amir Nasution's Monologue Theater Performance by Teuku Rifnu Wikana Based on the Theory of Understanding and Characteristics of Drama”. Research in Education, Technology, and Multiculture, vol. 1, n. 2, 2022.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora Edições 70, 1977.

BAUMAN, Z. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2005.

BEREZIN, M. “Identity, Narratives, and Nationalism”. In: BEREZIN, M. Routledge Handbook of Illiberalism. London: Routledge, 2021.

BÖRZEL, T. A.; RISSE, T. “Identity politics, core state powers and regional integration: Europe and beyond”. Journal of Common Market Studies, vol. 58, n. 1, 2020.

BRAGA, C. Em busca da brasilidade: teatro brasileiro na Primeira República. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003.

CALHOUN, C. “O Nacionalismo Importa”. In: PAMPLONA, M. A.; DOYLE, D. H. (orgs.). Nationalisms no Novo Mundo: a formação de estados-nação no século XIX. Rio de Janeiro: Editora Record, 2008.

CARNEIRO, E. D. A. O Discurso Fundador do Acre: heroísmo e patriotismo no último Oeste (Dissertação de Mestrado em Letras). Rio Branco: UFAC, 2008.

CHAUI, M. Brasil: mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.

COSTA, W. P. “Viajantes Europeus e o Escrever da Nação Brasileira”. In: PAMPLONA, M. A.; DOYLE, D. H. (org.). Nacionalismo no Novo Mundo: a formação de estados-nação no século XIX. Rio de Janeiro: Editora Record, 2008.

GIMÉNEZ, G. La cultura como identidad y la identidad como cultura. Ciudad de México: Consejo Nacional de la Cultura y las Artes, 2005.

GUIBERNAU, M. “Identidade nacional”. In: GUIBERNAU, M. Nacionalismos: o estado nacional e o nacionalismo no século XX. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1997.

HALL, S. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2005.

JESUS, A. B. C.; OLIVEIRA NETO, T.; SILVA, F. B. A. “Periodização da rede urbana na faixa pioneira amazônica: os casos do sul do Amazonas e no oeste do Acre”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 44, 2023.

MELO, E. M. D. Teatro de Grupo: Trajetória e Prática do Teatro Acriano (1970 - 2010). Jundiaí: Editora Paco, 2016.

MIRANDA, E. M. D. “A invenção discursiva da amazônia a partir das cartas de viajantes europeus”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

MORAIS, M. D. J. “Acreanidade”: invenção e reinvenção da identidade acreana (Tese de Doutorado em Geografia). Niterói: UFF, 2008.

PENG, J.; STRIJKER, D.; WU, Q. “Place identity: How far have we come in exploring its meanings?”. Frontiers in Psychology, vol. 11, 2020.

RANTA, R.; ICHIJO, A. Food, national identity and nationalism: From everyday to global politics. New York: Springer Nature, 2022.

RESENDE, V. D. M.; RAMALHO, V. Análise do discurso crítica. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

SANT’ANA JUNIOR, T. P. D. “Guerreiros de selva: o processo de construção da identidade”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 43, 2023.

SANTANDER, P. Por qué y cómo hacer Análisis de Discurso. Cinta Moebio, n. 41, 2011.

SILVA, T. T. D. “A produção social da identidade e da diferença”. In: SILVA, T. T. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Editora Vozes, 2000.

URBINA, E. C. “Investigación cualitativa”. Applied Sciences in Dentistry, vol. 1, n. 3, 2020.

VIANA, J. “O Governo da Florestania: o jeito acreano de viver e cuidar da floresta”. Revista Princípios, n. 83, 2006.

ZHANG, C. “Chenchen. Postcolonial nationalism and the global right”. Geoforum, vol. 144, 2023.