EDUCATION AS REPRODUCTION: ANTICIPATIONS FROM ÁLVARO VIEIRA PINTO TO ALTHUSSER

Main Article Content

Alcir Luciany Lopes Martins
Marcos Britto Corrêa
Liliana Soares Ferreira

Abstract

This study discusses the social function of education from the critical-reproductive perspective found in the works of Álvaro Vieira Pinto and Louis Althusser. The aim of this article is to comprehend and assess the authors' conception of the social function of formal education in a class-based society. For that, a qualitative research approach was employed, conducting a bibliographic study with a focus on the comparative analysis of two works: "A Questão da Universidade," written in Brazil in 1961, and "Ideologia e Aparelhos Ideológicos do Estado," published in France in 1970. To systematize and analyze the data, the theoretical-methodological framework of Analysis of the Movements of Senses (AMS) was employed, resulting in the synthesis presented in this text. With the support of additional bibliography, data was produced, highlighting similarities and connections among the works of the featured authors. In the research results, Álvaro Vieira Pinto's originality was evident, even compared to the germinal work of Louis Althusser. The Brazilian philosopher's work anticipates fundamental aspects of Reproduction Theories approximately a decade before Althusser's acclaimed work was published. It is concluded that it is important to know and update Álvaro Vieira Pinto's work is crucial, as he remains relatively understudied in the country. This work contributed to the recognition of the Brazilian philosopher in addition to pointing out promising directions for future investigations within the scope of formal education. Moreover, this essay suggests expanding the understanding of the critical-reproductive perspective, considering it an indispensable, albeit not sufficient, framework for contemplating education in general and schools in particular.

Article Details

How to Cite
MARTINS, A. L. L.; CORRÊA, M. B. .; FERREIRA, L. S. EDUCATION AS REPRODUCTION: ANTICIPATIONS FROM ÁLVARO VIEIRA PINTO TO ALTHUSSER. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 17, n. 50, p. 146–166, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10642636. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/3318. Acesso em: 12 may. 2024.
Section
Essays

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e os Aparelhos Ideológicos de Estado. Lisboa: Editorial Presença, 1980.

BACKER, D. I. “History of the reproduction-resistance dichotomy in critical education: The line of critique against Louis Althusser, 1974-1985”. Critical Education, vol. 12, n. 6, 2021.

BACKER, D. I. Althusser and education: reassessing critical education. Great Britain: Bloomsbury Publishing, 2022.

BAUDELOT, C.; ESTABLET, R. La Escuela Capitalista. Ciudad de México: Siglo Veintiuno, 1986.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 1982.

CATANZARO, G.; ROMÉ, N. “Reproducción y lucha de clases. Bosquejo de una lectura althusseriana del neoliberalismo”. Valenciana, vol. 13, n. 27, 2021.

CUNHA, L. A. A Universidade Reformada: o golpe de 1964 e a modernização do ensino superior. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 1988.

FERREIRA, L. S. “Discursos em análise na pesquisa em educação: concepções e materialidades”. Revista Brasileira de Educação, vol. 25, 2020.

GONZATTO, R. F.; MERKLE, L. E. “Vida e obra de Álvaro Vieira Pinto: um levantamento bibliográfico”. Revista HISTEDBR, n. 69, 2016.

LOVATTO, A. Os Cadernos do Povo Brasileiro e o debate nacionalista nos anos 1960: um projeto de revolução brasileira (Tese Doutorado em Ciências Sociais). São Paulo: PUC-SP, 2010.

MARINI, R. M. Subdesenvolvimento e revolução. Florianópolis: Editora Insular, 2017.

OURIQUES, N. O Colapso do Figurino Francês: crítica às ciências sociais no Brasil. Florianópolis: Editora Insular, 2015.

PINTO, Á. V. A questão da universidade. São Paulo: Editora Cortez, 1994.

PINTO, Á. V. A sociologia dos países subdesenvolvidos: introdução metodológica ou prática metodicamente desenvolvida da ocultação dos fundamentos sociais do “vale de lágrimas”. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2008.

PINTO, Á. V. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2005.

REYNA, J. O. “Una conflictiva presencia: Louis Althusser en Colombia y Venezuela”. Devenires, vol. 20, n. 39, 2019.

ROBINSON-SELF, P. A critical introduction to learning and teaching in Higher Education. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2023.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. Campinas: Editora Autores Associados, 1995

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Editora Autores Associados, 2019.

STEIMBERG, R. “Sobre la crítica al reproductivismo en educación. Escuela y Estado en el trabajo de Louis Althusser”. Trabalho Social, vol. 21, n. 34, 2020.

VIEDMA, C. “En torno a lo verdadero: retorno a Althusser, rodeo por Lacan”. Tópicos: Revista de Filosofía de Santa Fe, n.43, 2022.

WASSERMAN, C. A teoria da dependência: do nacional-desenvolvimentismo ao neoliberalismo. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2017.

YOUNG, M. “Para que servem as escolas?”. Revista Educação e Sociedade, vol. 28, n. 101, 2007.

ZECA, B. G. “Análise historiográfica da “modernização autoritária e conservadora” e sua relação com a doutrina de segurança nacional e desenvolvimento”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 5, n. 13, 2021.