CONTRIBUTIONS OF DESIGN THINKING TO THE DEVELOPMENT OF COMPUTATIONAL THINKING

Main Article Content

Jamille Silva Madureira
Nadielli Maria dos Santos Galvão
Henrique Nou Schneider

Abstract

Design Thinking and Computational Thinking can be considered two important skills for solving problems in contemporary times, and it is important to develop them during all stages of education. Therefore, searching for scientific works that provide experience reports on the application of teaching-learning strategies that sought to develop both skills is a good way for teachers to become familiar with the topic and take ownership of it. Thus, the objective of this study was to analyze scientific productions that present reports of experiences of pedagogical situations where teaching-learning activities were carried out that sought to develop skills related to Computational Thinking and/or Design Thinking among students. To this end, we carried out a Systematic Literature Review, in bases such as the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), EDS integrated search engine (EBSCO DISCOVERY SCIENCE) from the Federal University of Sergipe, CAPES Periodicals Portal, OasisBr and Scopus. We identified 6 studies that met the work guidelines, which were analyzed in full. As a result, we realized that research that adopts Design Thinking for the development of Computational Thinking is based on phases already consolidated by companies such as IDEO, Stanford Design School and IBM. The most used techniques are brainstorming and prototyping. Elementary education was the educational level most studied by the sample studies. Finally, we found that Design thinking improves problem-solving capacity, enhances creativity, promotes collaboration and increases student motivation, when adopted to teach Computational Thinking. RSL contributed to raising awareness about Design Thinking and Computational Thinking, which can be worked on separately or combined, while demonstrating steps and resources that have been used to develop these skills among students, encouraging teachers to learn about the themes, appropriate them in order to develop them in themselves and with their learners.

Article Details

How to Cite
MADUREIRA, . J. S.; GALVÃO, N. M. dos S.; SCHNEIDER, H. N. CONTRIBUTIONS OF DESIGN THINKING TO THE DEVELOPMENT OF COMPUTATIONAL THINKING. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 17, n. 50, p. 19–40, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10633188. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/3286. Acesso em: 22 dec. 2024.
Section
Articles

References

ALDEN, D.; TRAMONTI, M. “Computational design thinking and physical computing: Preliminary observations of a pilot study. Robotics, vol. 9, n. 3, 2020.

ALT, T. “O que é Design Thinking?” Mamtra [2017]. Disponível em: . Acesso em: 23/12/2023.

BRACKMANN, C. P. Desenvolvimento do Pensamento Computacional através de atividades desplugadas na Educação Básica (Tese de Doutorado em Informática na Educação). Porto Alegre: UFRGS, 2017.

BRACKMANN, C. P. et al. “Pensamento computacional desplugado: Ensino e avaliacao na educacao primaria espanhola”. Journal on Computational Thinking, vol. 2, n. 1, 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: . Acesso em: 23/12/2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Computação, complemento à BNCC. Brasília: Ministério da Educação, 2022. Disponível em: . Acesso em: 23/12/2023.

BRASIL. Lei 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Brasília: Planalto, 2023. Disponível em: . Acesso em: 23/12/2023.

BROWN; T. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Editora Elsevier, 2010.

CLEMENTE, V. C. M. Educação para o pensamento criativo e crítico em tecnologia e design de produto (Tese de Doutorado em Educação). Aveiro: Universidade de Aveiro, 2016.

CONFORTO, D. et al. “Pensamento computacional na educação básica: interface tecnológica na construção de competências do século XXI”. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, vol. 1, n. 1, 2018.

CSIZMADIA, A. et al. Computational thinking: a guide for teachers. Swindon: Computing at School, 2015.

DRESCH, A.; LACERDA, D. P.; ANTUNES JUNIOR, J. A. V. Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. São Paulo: Editora Bookman, 2020.

FARIAS, M. S. F. Design thinking na elaboração de um produto educacional: roteiro de aprendizagem – estruturação e orientações (Dissertação de Mestrado em Ensino Tecnológico). Manaus: IFAM, 2019.

FERNANDES, R. et al. “Uma experiência com o binômio [ Design thinking+ pensamento computacional] para o letramento digital do público feminino através do desenvolvimento de games”. Anais do XIV Women in Information Technology. São Paulo: SBC, 2020.

GONÇALVES, A. C. design thinking como ferramenta de gestão: a relação entre o design e a gestão e os seus contributos para o desenvolvimento integral do engenheiro e gestor industria (Dissertação de Mestrado em Design Management). Lisboa: Universidade Europeia. 2020.

GOVINDASAMY, M. K.; KWE, N. M. “Scaffolding problem solving in teaching and learning the DPACE Model-A design thinking approach”. Research in Social Sciences and Technology, vol. 5, n. 2, 2020.

GUAMAN-QUINTANILLA, S. et al. “Fostering Teamwork through Design Thinking: evidence from a multi-actor perspective”. Education Sciences, vol. 12, n. 4, 2022.

HSU, T. H.; HORNG, G. J.; SEE, A. R. “Change in learning motivation observed through the introduction of design thinking in a mobile application programming course”. Sustainability, vol. 13, n. 13, 2021.

LATORRE-COSCULLUELA, C. et al. “Design Thinking: creatividad y pensamiento crítico en la universidad”. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 22, n. 28, 2020.

MARTINS FILHO, V. Design Thinking e a criação de ativos do conhecimento na atividade docente (Tese de Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento). Florianópolis: UFSC, 2016.

MICHELI, P. et al. “Doing Design Thinking: Conceptual Review, Synthesis, and Research Agenda”. Journal of Product Innovation Management, vol. 36, 2019.

MORAES, E. C. “Reflexões acerca das Soft Skills e suas interfaces com a BNCC no contexto do Ensino Remoto”. Research, Society and Development, vol. 9, n. 10, 2020.

PAPERT, S. Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. New York: Basic Books, 1980.

PILLON, A. E. et al. O Design Thinking como ferramenta ativa na educação em uma instituição de ensino do Sul do País. Belo Horizonte: Editora Poisson, 2020.

RAMOS, A.; FARIA, P. M.; FARIA, A. “Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em ciências da educação”. Revista Diálogo Educacional, vol. 14, n. 41, 2014.

REIS, I. W.; PEREIRA, R.; FIALHO, F. A. P. “Design Thinking e Educação pertinente para o desenvolvimento do pensamento crítico: Revisão sistemática”. In: FIALHO, F. A. P.; PEREIRA, R.; MENEGALI, C. (orgs.). (Re)Pensando o Design Thinking. Florianópolis: Editora Arquétipos, 2023.

RESNICK, M. Jardim de Infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Porto Alegre: Editora Penso, 2020.

RIBEIRO, L. C. S. et al. “Proposta para Implantação do Ensino de Computação na Educação Básica no Brasil”. Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Porto Alegre: SBC, 2022.

RIBEIRO, L.; FOSS, L.; CAVALHEIRO, S. A. D. C. “Entendendo o pensamento computacional”. In: RAABE, A.; ZORZO, A.; BLIKSTEIN, P. Computação na educação básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Editora Penso, 2020.

ROSA, V.; COELHO NETO, J. “Design Thinking e o Pensamento Computacional e suas articulações para o ensino de Robótica Educacional: uma revisão”. Research, Society and Development, vol. 9, n. 10, 2020.

SCHORR, M; BERCHT, M. “Análise longitudinal do desempenho dos estudantes de Ensino Médio e estudantes de nível superior para Algoritmos e Programação”. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Fortaleza: UFC, 2018.

SHIPEPE, A. et al. “Co-learning computational and design thinking using educational robotics: A case of primary school learners in Namibia”. Sensors, vol. 22, n. 21, 2022.

SIQUEIRA, L. F. S.; SILVA, M. C. O. “Escola de Meninas e Mulheres Cientistas: Uso do Design Thinking como experiência de prototipação de ideias no campo científico feminino”. Boletim da Conjuntura, vol. 15, n. 44, 2023.

TRINDADE, R. C. A metodologia ativa design thinking na formação continuada de profissionais da educação (Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza). Londrina: UTFPR, 2022.

TSORTANIDOU, X.; DARADOUMIS, T.; BARBERÁ, E. “Connecting moments of creativity, computational thinking, collaboration and new media literacy skills”. Information and Learning Sciences, vol. 120, n. 11, 2019.

VIANNA, M. et al. Design Thinking: Inovação em negócios. Rio de Janeiro: Editora MJV Press, 2018.

VIEIRA, K. D.; HAI, A. A. “O pensamento computacional na educação para um currículo integrado à cultura e ao mundo digital”. Acta Scientiarum Education, vol. 45, n. 1, 2022.

VIERA, G. G. B. et al. “Clusters Comerciais: Uma Revisão Sistemática de Literatura”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 16, n. 48, 2023.

WING, J. M. “Computational thinking’s influence on research and education for all”. Italian Journal of Educational Technology, vol. 25. n. 2, 2017.

WING, J. M. “Computational thinking”. Commun, vol. 49, n. 3, 2006.

ZUCATTO, L. C. et al. “Políticas Públicas para a Educação Básica: Uma Revisão Sistemática de Literatura”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 16, n. 47, 2023.

Most read articles by the same author(s)