BURNOUT SYNDROME IN REMOTE TEACHING: IMPACT ON THE PHYSICAL AND MENTAL HEALTH OF TEACHERS AND DEANS

Main Article Content

Bárbarah Gomide Rietjens
Dra. Dulcéria Tartuci
Leandra Vaz Fernandes Catalino Procópio

Abstract

The social restrictions experienced during the Covid-19 pandemic forced the closure of public places, including schools. In order to ensure continuity of care given to students, remote teaching was introduced and consequently increased work overload and insecurity among teachers and managers, thus increasing the risk of psychosocial problems that affect the physical and mental health of workers, intensifying the appearance or increase of Burnout in teachers. This qualitative investigation aimed to analyze the repercussions of remote teaching on the physical and mental health of teachers and deans who had a history of absence due to a previous diagnosis of emotional problems and/or Burnout and who were working during the pandemic period. The participants were five teachers from the municipal public education network in a city in eastern Goiás, Brazil, with previous diagnoses of Burnout, exhaustion and/or emotional exhaustion. For data collection, we chose to carry out semi-structured interviews via the Google Meet platform, whose data analysis was carried out using the meaning cores. Analysis of the experiences narrated by research participants indicates increased stress and emotional exhaustion in relation to remote work, affecting aspects of personal life and teaching performance during social distancing. Thus, the main factors for the development of Burnout, such as depersonalization and low professional fulfillment, were factors that appeared described by participants as a response to the suffering resulting from the emotional exhaustion experienced during periods of remote classes. The study suggests the need to establish clear guidelines to meet this type of virtual demand as well as training teachers and deans for the appropriate use of technology in an educational context and equally important installation of measures to prevent physical and emotional problems in teachers, thus being able to continue the fight to improve the quality of education in the country.

Article Details

How to Cite
RIETJENS, B. V. de O. G. .; TARTUCI, D.; PROCÓPIO, L. V. F. C. BURNOUT SYNDROME IN REMOTE TEACHING: IMPACT ON THE PHYSICAL AND MENTAL HEALTH OF TEACHERS AND DEANS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 17, n. 49, p. 219–238, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10531073. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/3041. Acesso em: 18 may. 2024.
Section
Articles

References

AGUIAR, W. M.; OZELLA, S. “Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação”. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, vol. 94, n. 236, 2013.

AGUIAR, W. M.; SOARES, J. R.; MACHADO, V. C. “Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações”. Cadernos de Pesquisa, vol. 45, n. 155, 2015.

BENEVIDES-PEREIRA, A. M. “O Estado da Arte do Burnout no Brasil”. Revista Eletrônica Interação Psy, vol. 1, n. 1, 2003.

BRASIL. Decreto n. 3.048, de 06 de maio de 1999. Brasília: Ministério da Previdência Social, 1999. Disponível em: . Acesso em: 05/01/2024

BRASIL. Portaria n. 329, de 11 de marco de 2020. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: . Acesso em: 14/11/2023

CAMPOS, D. Z. Síndrome de Burnout: o esgotamento profissional ameaçando o bem-estar dos professores (Dissertação de Mestrado em Educação). Presidente Prudente: Unoeste, 2008.

CARLOTTO, M. S. “A Síndrome de Burnout e o Trabalho Docente”. Psicologia em Estudo, vol. 7, n. 1, 2002.

CAVALCANTE, E. B. “Os Fundamentos da Pedagogia Histórico-Crítica para a Compreensão da Educação Especial e da dualidade Inclusão x Exclusão”. Anais do XI Jornada do HISTEDBR. Cascavel: UFPR, 2013.

CODO, W.; VASQUES-MENEZES, I. “Burnout, a síndrome da desistência do educador”. In: CODO, W. Educação: carinho e trabalho. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.

DANTAS, J. C. et al. “COVID-19 e Monkeypox: o que aprendemos com as medidas de saúde pública?” Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 16, n. 48, 2023.

ESTEVES, J. M. O Mal-estar docente. Lisboa: Editora Escher, 1992.

ESTEVES, J. M.; VILA, J. V.; MARTÍNEZ, S. F. Los profesores ante el cambio social: repercusiones sobre la evolución de la salud de los profesores. Barcelona: Universidad Pedagógica Nacional, 1995.

FERNANDES PROCÓPIO, L. et al. “Los nuevos retos educativos para la educación del siglo XXI: el papel de la formación del profesorado”. Revista ETD - Educação Temática Digital, vol. 25, 2023.

FERNANDES PROCÓPIO, L.; RIETJENS, B.; TARTUCI, D. “O esgotamento profissional e Burnout: realidade prática dos professores em tempos de pandemia”. In: BRESSANIN, C. E. et al. (orgs.). Educação, História, Memória e Cultura em Debate. Porto Alegre: Editora Fi, 2021.

FERNANDES, A.; PINTO, L. H. “Os antecedentes da Síndrome de Burnout em comerciais de um Banco de retalho e o seu efeito no comprometimento afetivo”. Anais da Conferência de Investigação e Intervenção em Recursos Humanos. Setúbal: Instituto Politécnico de Setúbal, 2014.

GÓMEZ, A.; SERRA, E. “Sobre la salud mental de los profesores”. Cuadernos de Pedagogía, n. 175, 1989.

LIMA, L. A. O.; DOMINGUES JUNIOR, P. L.; GOMES, O. V. O. “Saúde Mental e Esgotamento Profissional: Um Estudo Qualitativo Sobre os Fatores Associados à Síndrome de Burnout entre Profissionais da Saúde”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 16, n. 47, 2023.

MANZINI, E. J. “Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros”. Anais Seminário Internacional sobre Pesquisa e Estudos Qualitativos. Bauru: USC, 2004.

MARTÍNEZ-LÓPEZ, J. A. et al. "Psychological Impact of COVID-19 Emergency on Health Professionals: Burnout Incidence at the Most Critical Period”. Journal of Clinical Medicine, vol. 9, 2020.

MENDES, S. R. B.; SENHORAS, E. M. (orgs.). Educação e Pandemia: Ensaios Temáticos. Boa Vista: Editora IOLE, 2022.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Rio de Janeiro: Editora Hucitec, 1993.

MORENO-JIMÉNEZ, B. et al. “La evaluación del estrés y el Burnout del profesorado: el C.B.P.R”. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, vol. 16, n. 2, 2000.

OMS - Organización Mundial de la Salud. Informe mundial sobre salud mental: transformar la salud mental para todos. Washington: OMS, 2022.

OTI - Organización Internacional del Trabajo. Estrés en el trabajo: un reto colectivo. Gínebra: OIT, 2016.

PASCHOALINO, J. B. Q. O professor Desencantado: Matizes do Trabalho Docente. Belo Horizonte: Editora Armazém de Ideias, 2009.

POLAINO-LORENTE, A. “El estrés de los profesores: estrategias psicológicas de intervención para su manejo y control”. Revista Española de Pedagogía, n. 157, 1982.

ROCHA, A. J. S.; NASCIMENTO, F. L. “Psicologia: análise bibliográfica da síndrome de burnout no contexto da pandemia da COVID-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 7, n. 21, 2021.

SANTA-CRUZ-ESPINOZA, H. et al. “Burnout y estresores en docentes durante la pandemia por COVID-19”. Revista de Pedagogía, vol. 74, n. 3, 2022.

SKAALVIK, E. M.; SKAALVIK, S. “Teacher burnout: relations between dimensions of burnout, perceived school context, job satisfaction and motivation for teaching. A longitudinal study”. Teachers and Teaching, vol. 26, n. 7, 2020.

TARTUCI, D. Re-significando o ser professor: discursos e práticas na educação de surdos (Tese de Doutorado em Educação). Piracicaba, UNIMEP, 2005.

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. “Consequências adversas do fechamento das escolas”. UNESCO [2020]. Disponível em: . Acesso em: 02/09/2023.

UNESCO - Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Condiciones de trabajo y salud docente: estudios de casos en Argentina, Chile, Ecuador, México, Perú y Uruguay. Buenos Aires209 p., 2005. ISBN :956-8302-42-5

VARGAS, C. S.; LORENZI JUNIOR, D. “Afastamento do Trabalho: O Caso do Magistério Público em Uma Cidade da Região Central do Rio Grande do Sul”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 38, 2023.

VYGOTSKY, L. S. “Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar”. In: VYGOTSKY, L. S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006.