THE MYTH OF RACIAL DEMOCRACY AND ITS REFLECTIONS IN PERCEPTION SOCIAL ABOUT PUBLIC POLICIES OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN BRAZIL
Main Article Content
Abstract
This scientific essay aims to understand how the myth of racial democracy has made it difficult for Brazilian society to understand the relevance of affirmative action policies as paths to repair and promote better living conditions for the Brazilian black population. In methodological terms, the essay has an exploratory and descriptive nature, being structured based on bibliographic and documentary sources. In summary, the myth of racial democracy represents the idea – eminently fallacious, it is worth highlighting – that in Brazil there would be no prejudices and asymmetries permeated by the racial belonging of individuals. The concrete reality, however, reveals that black people are systematically excluded from spaces of power and agency in the Brazilian social context, so that the dissemination of public affirmative action policies aimed at granting rights to this group would be essential. However, such public policies face enormous resistance in the Brazilian public debate, mainly because, as discussed throughout this essay: (i) they would be illegal mechanisms, which would create conflicts between different racial groups; (ii) these are initiatives aimed at black people, who would be difficult to identify in a mixed-race society and; (iii) they would represent actions to combat racism, which is a system of oppression that has no echo in Brazilian territory. Such arguments, despite bordering on the absurd and being contradicted by facts, still find fertile ground in Brazil, especially due to the strength that the myth of racial democracy still has in the country. Therefore, it is concluded that the idea of racial democracy, despite being a myth, is still something very present in contemporary Brazilian society and generates consequences that result in the perpetuation of the invisibility situation still relegated to black populations in Brazil.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ALMEIDA, S. L. Racismo estrutural. São Paulo: Editora Pólen, 2019.
ALVES, E. C. S.; ROCHA, A. C. “A discriminação da população negra no mercado de trabalho brasileiro pós abolição”. Iniciação e Formação Docente, vol. 8, n. 2, 2021.
ANTUNES, L. “Bolsonaro promete reduzir cotas para universidades e concursos”. UOL [2018]. Disponível em: . Acesso em: 19/07/2023.
ASENBAUM, H. “Whiteness, masculinities and radical democracy: mapping four spaces of (dis)appearance”. Journal of Gender Studies, vol. 32, n. 8, 2023.
BELL, M. “Invisible no more: White racialization and the localness of racial identity”. Sociology Compass, vol. 15, n. 9, 2021.
BENTO, C. “Branqueamento e branquitude no Brasil”. In: CARONE, I.; BENTO, C. (orgs.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
BENTO, C. “Branquitude e poder: a questão das cotas para negros”. In: SANTOS, S. A. (org.). Ações afirmativas e o combate ao racismo nas Américas. Brasília: Unesco, 2005.
BENTO, C. O pacto da branquitude. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2022.
BERNARDINO-COSTA, J. “Ação afirmativa e a rediscussão do mito da democracia racial no Brasil”. Estudos Afro-Asiáticos, vol. 24, n. 2, 2002.
BERNARDINO-COSTA, J. “Opening Pandora's Box: The Extreme Right and the Resurgence of Racism in Brazil”. Latin American Perspectives, vol. 50, n. 1, 2023.
BERNARDO, L. F. “Direito antidiscriminatório e políticas afirmativas raciais: a atuação do STF na garantia de políticas públicas de cotas raciais na educação universitária pública e a cargos públicos em favor da população negra”. In: SENHORAS, E. M.; PAZ, A. C. O. (Orgs.). Políticas públicas: sujeitos e agendas pós-modernas. Boa Vista: Editora IOLE, 2023.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: . Acesso em: 20/07/2023.
BRASIL. Decreto-Lei n. 7.967, de 27 de agosto de 1945. Brasília: Congresso Nacional, 1945. Disponível em: . Acesso em: 18/07/2023.
BRASIL. Lei n. 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Brasília: Planalto, 2003. Disponível em: . Acesso em: 21/07/2023.
BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Brasília: Planalto, 2008. Disponível em: . Acesso em: 21/07/2023.
BRASIL. Lei n. 12.288, de 20 de julho de 2010. Brasília: Planalto, 2010. Disponível em: . Acesso em: 22/07/2023.
BRASIL. Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Brasília: Planalto, 2012. Disponível em: . Acesso em: 22/07/2023.
BRASIL. Lei n. 12.990, de 09 de junho de 2014. Brasília: Planalto, 2014. Disponível em: . Acesso em: 22/07/2023.
BRASIL. Projeto de Lei n. 1.332, de 14 de junho de 1983. Brasília: Câmara dos Deputados, 1983. Disponível em: . Acesso em: 18/07/2023.
BRASIL. Projeto de Lei n. 1.531, de 19 de março de 2019. Brasília: Câmara dos Deputados, 2019. Disponível em: . Acesso em: 19/07/2023.
BRASIL. Projeto de Lei n. 4.125, de 23 de novembro de 2021. Brasília: Câmara dos Deputados, 2021. Disponível em: . Acesso em: 19/07/2021.
CERON-ANAYA, H.; PINHO, P. S.; RAMOS-ZAYAS, A. “A conceptual roadmap for the study of whiteness in Latin America”. Latin American and Caribbean Ethnic Studies, vol. 18, n. 2, 2023.
COELHO, L. X. P. “Building the Inter-American Convention Against Racism: between antiracist pride and racism denial”. Journal of Human Rights Practice, vol. 15, n. 1, 2023.
COUTINHO, G. S.; OLIVEIRA, T.; ARRUDA, D. O. “critical insubordination of the Brazilian black intelligentsia: a glance at the performance of the NEABI/CPII”. Educação em Revista, vol. 39, 2023.
DOMINGUES, P. “O mito da democracia racial e a mestiçagem no Brasil (1889-1930)”. Revista Diálogos Latinoamericanos, vol. 6, n. 10, 2005.
FERES JÚNIOR, J. et al. Ação afirmativa: conceito, história e debates. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2018.
FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1965.
FREYRE, G. Casa-Grande e Senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. São Paulo: Editora Global, 2003.
GOBINEAU, A. “Essai sur l'inégalité des races humaines”. In: GOBINEAU, A. Oeuvres. Paris: Gallimard, 1983.
GÓES, J. “Du Bois and Brazil: reflections on black transnationalism and African Diaspora”. Du Bois Review: Social Science Research on Race, vol. 19, n. 2, 2022.
GOMES, J. B. “A recepção do instituto da ação afirmativa pelo Direito Constitucional brasileiro”. In: SANTOS, S. A. (org.). Ações afirmativas e combate ao racismo nas Américas. Brasília: Unesco, 2005.
GOMES, N. L.; SILVA, P. V. B.; BRITO, J. E. “Ações afirmativas de promoção da igualdade racial na educação: lutas, conquistas e desafios”. Educação e Sociedade, vol. 42, 2021.
GUIMARÃES, A. S. “Democracia racial: o ideal, o pacto e o mito”. Novos Estudos CEBRAP, n. 61, 2001.
HOFMANN, B. “Aesthetic Injustice”. Journal of Business Ethics, vol. 37, 2023.
IAMAMOTO, S. A. S.; MANO, M. K.; SUMMA, R. “Brazilian far-right neoliberal nationalism: family, anti-communism and the myth of racial democracy”. Globalizations, vol. 20, n. 5, 2023.
JESUS, R. E. Quem quer (pode) ser negro no Brasil? Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2021.
LINHARES, A. C. L. et al. “Cotas na educação para quem? A política de ação afirmativa de reserva de vagas numa Universidade Federal no sul do Brasil”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.
MELLO, L.; SANTOS, E. G. “A revisão da lei 12.711/2012: Ações afirmativas em disputa no Congresso Nacional”. Revista de Políticas Públicas, vol. 25, n. 2, 2021.
MELLO, U. “Affirmative action and the choice of schools”. Journal of Public Economics, vol. 219, 2023.
MITCHELL, J. “Back to race, not beyond race: multiraciality and racial identity in the United States and Brazil”. Comparative Migration Studies, vol. 10, n. 22, 2022.
MOEHLECKE, S. “Ação afirmativa: história e debates no Brasil”. Cadernos de Pesquisa, n. 117, 2002.
MOREIRA, A. J. Racismo recreativo. São Paulo: Editora Pólen, 2019.
MUJTABA, B. G. “Affirmative action initiatives in education and employment: its necessity then, now and in the future”. Georgetown Journal of International Affairs, vol. 24, n. 1, 2023.
MUNANGA, K. “The world and diversity: issues in debate”. Estudos Avançados, vol. 36, n. 106, 2022.
NOGUEIRA, O. “Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestão de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil”. Tempo Social – Revista de Sociologia da USP, vol. 19, n. 1, 2007.
PRUDENTE, C. “A fragmentação do mito da democracia racial e a dimensão pedagógica do cinema negro”. Revista Internacional em Língua Portuguesa, n. 38, 2021.
RODRIGUES, L.; MOLITERNO, D. “Minha Cor é o Brasil, evento que negava o racismo no país, é cancelado”. CNN Brasil [2022]. Disponível em: . Acesso em: 19/07/2023.
SCHUCMAN, L. V.; MELO, W. C. “White Supremacy, Brazil Style: as white Brazilians continue to dominate powerful positions, persistent myths of meritocracy and racial democracy disguise the structural racism driving their privilege”. NACLA Report on the Americas, vol. 54, n. 2, 2022.
SENKEVICS, A. S.; MELLO, U. M. “Balanço dos dez anos da política federal de cotas na educação superior (Lei nº 12.711/2012)”. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, vol. 6, 2022.
SILVEIRA, A. P.; VETORAZO, H. “A democracia racial na Base Nacional Comum Curricular: permanências e/ou rupturas?” Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 5, n. 14, 2021.
SIMOPE – Sistema de Monitoramento de Políticas Étnico-Raciais. Acessibilidade pelas cotas de estudantes nas instituições federais de ensino. Brasília: Ministério dos Direitos Humanos e Cidadania, 2023. Disponível em:. Acesso em: 19/07/2023.
SOUZA, J. F.; ECAR, A. L. “Democracia racial nas obras de autoras e autores negros”. Revista África, n. 43, 2022.
STROBL, T. J.; ARRUDA, D. O. “As políticas de ação afirmativa e a presença de pessoas negras no mercado formal de trabalho da região metropolitana do Rio de Janeiro”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 44, 2023.
TANSCHEIT, T. “Jair Bolsonaro and the defining attributes of the populist radical right in Brazil”. Journal of Language and Politics, vol. 22, n. 3, 2023.