EPISTEMOLOGY OF THE EMANCIPATORY CURRICULUM: AN ANALYSIS OF THE HISTORICAL-CRITICAL TENDENCY AND CRITICAL-EMANCIPATORY PRÁXIS

Main Article Content

Andrea Kochhann

Abstract

This study was prepared considering research carried out in master's and doctoral studies, which discusses the training process and the contradictions of the curriculum. Therefore, the aim of this work was to present a discussion on the epistemology of the emancipatory curriculum, from the perspective of the historical-critical tendency and the epistemology of critical-emancipatory praxis. The historical-critical tendency is based on social practice, permeating five transversal phases, such as: initial social practice, problematization, instrumentalization, catharsis and final social practice. The epistemology of critical-emancipatory praxis is anchored in the philosophy of praxis that presents creative praxis with links to imitative, reiterative, spontaneous and reflective, which within the scope of the curriculum can be constituted as critical-emancipatory praxis. To this end, the research method was historical-dialectic materialism, considering the category of contradiction. It is a qualitative research, with a basic characteristic of no empirical evidence, of a bibliographic nature. The data collection procedure was based on a bibliographical review, on classic and contemporary authors, such as Sanches Vasquez (2011), Gadotti (2010), Curado Silva (2008, 2018), Malanchen (2016), Saviani (2003, 2008) , Gasparin (2015) and others. The data analysis procedure was a thematic and transversal analysis, in the sense of perceiving the object in its essence and contradiction, in which the historical-critical tendency and the epistemology of critical-emancipatory praxis are transversal and complete. Through research, it is concluded that an emancipatory curriculum is based on epistemologies for its constitution and needs to break with linear, ahistorical and uncritical precepts. Overcoming the paradigm of a fragmented, linear and disciplinary curriculum becomes a becoming when the movement of thinking/acting begins in overcoming it through the historical-critical tendency and critical-emancipatory praxis. To overcome this, it is necessary for teachers to seek training, whether initial or continued, with critical and emancipating characteristics.

Article Details

How to Cite
KOCHHANN, A. EPISTEMOLOGY OF THE EMANCIPATORY CURRICULUM: AN ANALYSIS OF THE HISTORICAL-CRITICAL TENDENCY AND CRITICAL-EMANCIPATORY PRÁXIS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 16, n. 48, p. 605–620, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10443315. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2969. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Essays

References

CURADO SILVA, K. A. P C. Professores com formação Stricto Sensu e o desenvolvimento da pesquisa na Educação Básica da Rede Pública de Goiânia: realidade, entraves e possibilidades (Tese de Doutorado em Educação). Goiânia: UFG, 2008.

CURADO SILVA, K. A. P. C. “Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítica emancipadora”. Perspectiva, vol. 36, n. 1, 2018.

CURADO SILVA, K. A. P. C.; CRUZ, S. P. S. “Formação de professores e a questão da categoria cultura: contribuições do marxismo”. Revista Lugares de Educação, vol. 5, n. 10, 2015.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1983.

GADOTTI, M. Pedagogia da práxis. São Paulo: Editora Cortez, 2010.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Editora Autores Associados, 2015.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1979.

LOMBARDI, J. C. “Educação, Ensino e Formação profissional em Marx e Engels”. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (orgs.). Marxismo e Educação: debates contemporâneos. Campinas: Editora Autores Associados, 2008.

MACHADO, A. K. Desenvolvimento curricular do curso de Pedagogia da UEG (2000-2010) (Dissertação de Mestrado em Educação). Goiânia: PUC-Goiás, 2013.

MALANCHEN, J. Cultura, Conhecimento e Currículo: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Editora Autores Associados, 2016.

MANACORDA, M. A. O princípio educativo em Gramsci. Campinas: Editora Alínea, 2013.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Rio de Janeiro: Editora Bertand Brasil, 1979.

PISTRAK, M. M. Fundamentos da Escola do Trabalho. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2011.

SANCHES VASQUEZ, A. Filosofia da Práxis. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2011.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. São Paulo: Editora Campinas, 2003.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. Campinas: Editora Autores Associados, 2008.

SILVEIRA, P. et al. “Da perfomatividade à práxis: por um novo modelo de formação docente”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 6, n. 18, 2021.