A INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA INTELECTUAL: EM FOCO AS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS
Main Article Content
Abstract
This article is the result of dissertation work, presents analyzes and discussions about school inclusion and quality of education, with a view to renewing pedagogical practices and problematizes the conceptions that parents and teachers have about these precepts, which involve, especially, teaching- learning for students with Intellectual Disabilities, in the common rooms of elementary schools. Its general objective is to present and discuss pedagogical practices developed by teachers of students with intellectual disabilities in Elementary School classes. This is qualitative research, which involves teachers who sought to promote the development of quality teaching for their students. It was developed in light of the contributions of historical-cultural theory, which aimed to investigate the school reality regarding learning, or non-learning, of adolescents with Intellectual Disabilities. Through a field study, it was possible to perceive everyday school experiences, to understand and discuss them. The result of research is how much teachers seek to recognize students' efforts and can notice their growth. They seek to focus their efforts on developing potential, skills and abilities. The importance of curricular adaptation and the initial and continuing training of teachers to implement inclusion is highlighted. It is also worth highlighting the feeling of loneliness of these teachers in relation to the difficulties experienced in school inclusion.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ADAMS, F. W. “A percepção de professores de Ciências frente aos desafios no processo de ensino e aprendizagem de alunos público alvo da educação especial”. Actio, vol. 5, n. 3, 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora Edições 70, 1977.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: . Acesso em: 17/08/2023.
CARVALHO, M. F. Conhecimento e vida na escola: convivendo com as diferenças. Campinas: Editora da Unijuí, 2006.
COTONHOTO, L. A. Currículo e atendimento educacional especializado na educação infantil: Possibilidades e desafios à inclusão escolar (Tese de Doutorado em Educação). Vitória: UFES, 2014.
DORZIAT, A. “Educação Especial e Inclusão Escolar (prática e/ou teoria)”. In: DECHICHI, C.; SILVA, L. C. Inclusão escolar e educação especial: teoria e prática na diversidade. Uberlândia: Editora da UFU, 2008.
GÓES, M. C. R. “Relações entre desenvolvimento humano, deficiência e educação: contribuições da abordagem histórico-cultural”. In: OLIVEIRA, M. K.; REGO, T. C.; SOUZA, D. T. Psicologia, educação e temáticas da vida contemporânea. São Paulo: Editora Moderna, 2002.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Editora Centauro, 2004
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora EPU, 1986.
MANZINI, E. J. “Uso da entrevista em dissertações e teses produzidas em um programa de pós-graduação em educação”. Revista Percurso, vol. 4, n. 2, 2003.
MENDES, E. G. Inclusão marco zero: começando pelas creches. Araraquara: Editora Junqueira e Marin, 2010.
OLIVEIRA, A. A. S. Conhecimento escolar e deficiência intelectual: dados da realidade. Curitiba: Editora CRV, 2018.
PARO, V. H. Gestão democrática da educação pública. São Paulo: Editora Cortez, 2016.
PLETSCH, M. D. Repensando a inclusão escolar de pessoas com deficiência mental: diretrizes políticas, currículo e práticas pedagógicas (Tese de Doutorado em Educação). Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
PRIETO, R. G. “Políticas de Inclusão Escolar no Brasil: sobre novos/velhos significados para educação especial”. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A. Das Margens ao Centro: perspectivas para as políticas e práticas educacionais no contexto da educação especial inclusiva. Araraquara: Editora Junqueira e Marin, 2010.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Editora Autores Associados, 2011.
STEMLER, S. “Uma visão geral da análise de conteúdo”. Avaliação Prática, Pesquisa e Avaliação, vol. 7, 2001.
TASSA, O. M. E.; CRUZ, G. C.; CABRAL, J. J. “Educação Inclusiva e o Curso de Formação de Docentes: Desafios e Relatos de Experiência”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.
THADEU, V. “PNLD: tudo sobre o programa nacional do livro e do material didático somos educação”. Portal Eletrônico E-docente [2019]. Disponível em: . Acesso em: 21/09/2023.
VYGOTSKY, L. S. Obras escogidas: Fundamentos de defectologia - Tomo V. Madri: Editorial Pueblo y Educación. 1997.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2010.
ZAGO, N. (org.). Itinerários de Pesquisa: perspectivas qualitativas em Sociologia da Educação. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2003.