CONTINUING TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION IN CEARÁ

Main Article Content

Stela Lopes Soares
Heraldo Simões Ferreira

Abstract

This article presents results from a study on continuing education in Physical Education, aiming to understand the existing practices regarding the professional performance of this field. Data collection was carried out through various strategies, seeking to gather information and reflections from participants on health education in schools and their continuing education. The obtained results indicate that the main weaknesses in the process of continuing education in Physical Education are related to a lack of time and financial resources, as well as a lack of encouragement and institutional support. Additionally, professionals often seek updates only through traditional courses and events, without exploring other learning possibilities, such as the internet and social media. Faced with these weaknesses, it is important to develop more attractive and aligned approaches, which may include the use of educational technologies such as distance learning platforms and mobile applications, as well as the creation of spaces for discussion and exchange of experiences among professionals.

Article Details

How to Cite
SOARES, S. L.; FERREIRA, H. S. CONTINUING TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION IN CEARÁ. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 16, n. 47, p. 549–566, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.1022189. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2717. Acesso em: 27 jul. 2024.
Section
Articles

References

ASSAÉL, F. A.; CONTRERAS, P.; CORBALÁN, F. “Changes in School Culture within the Implementation of Accountability Policies in Chile: An Ethnographic Study in Two Schools Classified as in Recovery”. Estudos Pedagógicos, vol. 40, n. 2, 2014.

BIOTO, P. A. “Pressupostos teóricos da investigação sobre formação de professores”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 12, n. 34, 2022.

BRASIL. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília: Conselho Nacional de Saúde, 2013. Disponível em: . Acesso em: 25/09/2023.

CARVALHO, M. S. P. C. Impactos da formação docente continuada no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Boa Vista: Editora IOLE, 2023.

COPETTI, J. Intervenções Educativas em saúde com professores e alunos do ensino fundamental por meio da problematização (Tese de Doutorado em Ciências Biológicas). Santa Maria: UFSM, 2013.

FERNANDES, M. P. R. Formação e ensino da saúde na educação física escolar: a percepção dos docentes na educação básica (Dissertação de Mestrado Profissional em Ciências da Saúde). Fortaleza: UECE, 2016

FERREIRA, H. S. Educação Física Escolar e saúde em escolas públicas municipais de Fortaleza: proposta de ensino para saúde (Tese de Doutorado em Saúde Coletiva). Fortaleza: UECE, 2011.

GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Editora Porto, 1999.

GIL-ESPINOSA, F. J. “Training of physical education teachers and the use of rules to improve school coexistence”. Journal of Physical Education and Sport, vol. 21, 2021.

IBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. São Paulo: Editora Cortez, 2022.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2018.

KRUG, H. N. et al. “Os (des)caminhos na prática pedagógica de professores de Educação Física na Educação Básica em diferentes fases da carreira”. Revista Querubim, vol. 17, n. 45, 2021.

LEITÃO, H. V. et al. “A educação a distância e a experiência de um centro universitário”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 16, 2023.

LEYTON-ROMÁN, M. et al. “Predictive Model for Amotivation and Discipline in Physical Education Students Based on Teaching–Learning Styles”. Sustainability, vol. 13, n. 187, 2021.

MAGALHÃES, C. R.; SPOHR, F. S. “Casos de Ensino e o desenvolvimento profissional docente na área da Saúde”. Roteiro, vol. 46, 2021.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Editora Hucitec, 2013.

OLIVEIRA, F. S. Formação continuada em Educação Física: desafios e possibilidades com alunos que apresentam deficiência na escola regular (Dissertação de Mestrado em Educação). Natal: UFRN, 2020.

OLIVEIRA, V. J. M.; MARTINS, I. R.; BRACHT, V. “Projetos e práticas em educação para a saúde em educação física escolar: possibilidades!”. Revista da Educação Física, vol. 26, n. 2, 2015.

PALACIO, D. Q. A. et al. “O Campo Da Saúde Coletiva Na formação Dos Profissionais De educação física: Uma revisão”. Revista Internacional de Formação de Professores, vol. 3, 2018.

RUFINO, L. G. B.; BENITES, L. C.; SOUZA NETO, S. “Os desafios para o desenvolvimento do trabalho docente na perspectiva de professores de Educação Física”. Revista Corpoconsciência, vol. 21, n. 3, 2017.

SOARES, S. L. et al. “Formação continuada em educação física e práticas de promoção de saúde: Estudos relacionados”. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, vol. 17, n. 3, 2022.

SOARES, S. L. et al. “Reflexões sobre a formação em educação física para atuação em saúde”. Revista Eletrônica de Educação, vol. 14, 2020.

SOARES, S. L. Formação para o ensino da saúde na escola: o curso de educação física da Universidade Estadual Vale do Acaraú (Dissertação de Mestrado em Educação). Fortaleza: UECE, 2017.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

TOZETTO, S. “Docência e formação continuada”. Anais do XIII Congresso Nacional de Educação. Curitiba: UNIOESTE, 2021.

URBINA, C. et al. “Educational recreation at school: from physical activity to strengthening school coexistence”. Quaderns de Psicologia, vol. 22, n. 3, 2020.

VERDOLIN, F. C. “Adesão dos alunos nas atividades remotas e presenciais na disciplina de educação física no período pandêmico (2021)”. In: SENHORAS, E. M.; ALECRIM, J. V. C. Educação Física: Agendas Educacionais. Boa Vista: Editora IOLE,2023.

Most read articles by the same author(s)