THE MARANHENSE GASTRONOMY MUSEUM: PERSPECTIVES, IMPLEMENTATION AND CHALLENGES IN THE 21ST CENTURY

Main Article Content

Marilene Sabino Sabino Bezerra
Linda Maria Rodrigues
Mayane Pereira Silva

Abstract

This present work has as its theme Museum of Maranhão Gastronomy: Perspectives, Implementation and Challenges in the 21st Century, whose main objective is to analyze the Museum of Maranhão Gastronomy, among characteristics, idealization and challenges in the area of the historic center of São Luís do Maranhão, as well as carry out a survey of the infrastructure and professionals who work in the gastronomy museum and verify the main characteristics that the museum addresses about Maranhão cuisine. The methodology used refers to an exploratory-descriptive, bibliographical and field research, with the use of specific methods, such as scripts for semi-structured interviews previously sent to tourism equipment professionals and forms for capturing data on the participation of the community and profile of visitors. As for the analyzes of the interviews, they were carried out through the transcription of recorded audios and forms with open and closed questions through the system of graphics generated by the Google Forms platform. The other results indicated the first owners of the colonial house 82 before becoming a gastronomy museum; that the museum is the only one managed by the municipal management; that the surrounding local community does not know about the museum institution despite its three years of operation and that its exhibition collection is based on the correlation of traditional festivals with Maranhão gastronomy.

Article Details

How to Cite
SABINO BEZERRA, M. S.; RODRIGUES, L. M.; SILVA, M. P. THE MARANHENSE GASTRONOMY MUSEUM: PERSPECTIVES, IMPLEMENTATION AND CHALLENGES IN THE 21ST CENTURY. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 16, n. 47, p. 123–144, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10157245. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2630. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Articles

References

AZEVEDO, E. A.; SILVEIRA, F. A. “A Gastronomia como elemento do produto Turístico- Caminhos possíveis para a diversificação da oferta turística em São Cristóvão-SE”. São Cristóvão: Ponta de Lança, vol. 10, n. 19, 2016.

CHOAY, F. A alegoria do patrimônio. São Paulo: Editora da UNESP, 2006.

CORNER, D. M. R.; ANGELO, E. R. B. “O Patrimônio Cultural Imaterial sob a perspectiva da Gastronomia. Rio Grande do Sul: Universidade Caxias do Sul-UCS”. Anais do V Seminário de pesquisa em Turismo do Mercosul. Caxias do Sul: UCS, 2008.

CUNHA, K. B.; OLIVEIRA, L. V. A Gastronomia Enquanto Atrativo Turístico - Cultural. (Trabalho de Conclusão de Especialização em Geografia, Meio ambiente e Turismo). Goiás: UEG, 2009.

FAGLIARI, G. S. Turismo e alimentação: análises introdutórias. São Paulo: Editora Roca, 2005.

FERRO, R. C. “Dimensões conceituais da gastronomia”. Revista de Comportamento, Cultura e Sociedade, vol. 5, n. 2, 2017.

FONSECA, B. S. L.; BARBOSA FILHO, W. “Mercado das Tulhas em São Luís (MA): repositório planejado da memória coletiva regional”. Anais do VIII Seminário Internacional sobre Desenvolvimento Regional. Porto Alegre: UNISC, 2017.

FRANCO, A. De caçador a Gourmet: uma história da gastronomia. São Paulo: Editora Senac, 2001.

GIL, A. C. Métodos e técnicas em pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 1999.

GOMES, A. Maria Firmina dos Reis e o cotidiano da escravidão no Brasil. São Luís: Editora AML, 2022.

GONÇALVES, A. F. Sobre o conceito de cultura na antropologia. Recife: Instituto de Pesquisas Sociais da Fundação Joaquim Nabuco, 2010.

HALL, S.; DU GAY, P. “The question of cultural identity”. In: HALL, S.; HELD, D.; MCGREW, T. Modernity and its fatures. Cambridge: Politic Press, 1992.

IBRAM - Instituto Brasileiro de Museus. Museus e Turismo: uma estratégia de cooperação. Brasília: IBRAM, 2014.

ICOM - Conselho Internacional de Museus. ICOM aprova nova definição de Museus. São Paulo: ICOM, 2022. Disponível em: . Acesso em: 28/10/2023.

KROEBER, A. L. “The Superorganic: for the sociological press”. American Anthropologist, vol. 19, n. 2, 1917.

LACROIX, M. L. L. São Luís do Maranhão, Corpo e Alma. São Luís: Editora do Autor, 2020.

LARAIA, R. B. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2009.

LOPES, F. Memorial descritivo do projeto arquitetônico. São Luís: Figueiredo Lopes Imóveis Ltda., 2008.

MENESES, U. T. B.; CARNEIRO, H. “A História da alimentação: balizas historiográficas”. Anais do Museu Paulista, vol. 5, n. 126, 1997.

MONTANARI, M. Comida como cultura. São Paulo: Editora Senac, 2008.

MONTEIRO, S. A. S.; RIBEIRO, P. R. M.; TANNURI, J. G. D. G. “Cultura, conceito em desenvolvimento: a construção da identidade discente”. In: MONTEIRO, S. A. S. Cultura: conceito sempre em desenvolvimento. Ponta Grossa: Editora Atena, 2019.

OLIVEIRA, S. L. Metodologia científica aplicada ao direito. São Paulo: Editora Pioneira, 2002.

POULOT, D. Museu e Museologia. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2013.

RODRIGUES, M. E. P. et al. “Tecnologias sustentáveis e a gestão museológica: perspectivas e possibilidades de aplicação de tecnologias eco-friendly em museus”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.

SANT’ANA JUNIOR, T. P. “Guerreiros de Selva: o processo de construção da Identidade”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 43, 2023.

SCHLUTER, R. G. Gastronomia e turismo. São Paulo: Editora Aleph, 2003.

SENAC - Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial. Museu da Gastronomia Baiana. Salvador: SENAC, 2022.

SETUR - Secretaria Municipal de Turismo. Plano Museológico do Museu da Gastronomia Maranhense 2009- 2012. São Luís: Secretaria Municipal de Turismo, 2012.

SILVA, M. P. O Museu da gastronomia maranhense: perspectivas, implementação e desafios no século XXI (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Turismo). São Luís: UFMA, 2022.

TYLOR, E. Primitive Culture. Nova York: Harper Torchbooks, 1958.

VASCONCELLOS, C. M. Turismo e museus. São Paulo: Editora Aleph, 2006.