DIDACTIC-PEDAGOGICAL GUIDELINES FOR TEACHING GEOMETRY IN THE FIRST TWO YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL IN THE CONTEXT OF THE BNCC

Main Article Content

Manoel dos Santos Costa
Elizabeth da Silva Marques
Magno Andris Costa Pereira
Marcia Valéria Melo e Silva

Abstract

This text was organized based on a study of the National Common Core Curriculum (BNCC), with the aim of understanding "what" and "how" Geometry should be taught in the first two years of elementary school in order to develop competences and skills relating to the objects of knowledge of this subject. It is therefore a scientific essay of an exploratory, descriptive and explanatory nature, of a bibliographical nature, whose object of analysis was the documentary framework, which, among others, includes official educational documents. According to the BNCC, a document that defines the essential learning to be guaranteed to all students in Basic Education and which guides the development of curricula and pedagogical proposals for this level of education, Geometry in the early years of schooling aims to develop geometric thinking, which is fundamental for analyzing properties and making conjectures. The study concluded that geometry stimulates the development of mathematical reasoning and, consequently, geometric reasoning. Therefore, in the first two years of elementary school, work should be done with situations related to shape, dimension and direction, as the aim of this subject at this level of education is consistent with working with location, recognizing figures, manipulating geometric shapes, spatial representation and establishing properties.

Article Details

How to Cite
COSTA, M. dos S.; MARQUES , E. da S. . .; PEREIRA , M. A. C. .; SILVA, M. V. M. e. DIDACTIC-PEDAGOGICAL GUIDELINES FOR TEACHING GEOMETRY IN THE FIRST TWO YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL IN THE CONTEXT OF THE BNCC. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 16, n. 46, p. 385–401, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10023546. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2380. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Essays

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: . Acesso em: 10/05/2023.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: . Acesso em: 18/08/2023.

BULOS, A. M. M. “O Ensino da Geometria nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental”. Anais da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática. Recife: IACME, 2011.

DANTE, L. R.; VIANA. F. Ápis Mais – Matemática: 1º ano. São Paulo: Editora Ática, 2021.

FONSECA, M. C. F. R. et al. O ensino da geometria na escola fundamental: três questões para a formação do professor dos ciclos iniciais. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2005.

LORENZATO, S. “Por que não ensinar Geometria?” Educação Matemática em Revista, n. 4, 1995.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: Editora EPU, 2017.

MARANHÃO. Documento Curricular do Território Maranhense: Educação Infantil e Ensino Fundamental. São Luís: SEDUC, 2019. Disponível em: . Acesso em: 01/10/2023.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

MARKS, L.; RIBEIRO, M. A. B. “Sequências Didáticas da Unidade Temática – Geometria”. In: SANTOS, E. A. et al. (orgs.). Matemática no 2º ano do ensino fundamental na perspectiva das habilidades da BNCC e DRC: Lucas do Rio Verde-MT. Barra do Bugres: Editora da UNEMAT, 2020.

OLIVEIRA, M. S.; SILVA, M. D. F. “A Formação com Tecnologia Digital: potencializando a aprendizagem geométrica”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 45, 2023.

PASSOS, C. L. B.; NACARATO, A. M. “O ensino de geometria no ciclo de alfabetização: um olhar a partir da provinha Brasil”. Educação Matemática Pesquisa, vol. 16, n. 4, 2014.

PAULA, J. B. et al. “Aprender e Ensinar Geometria Remotamente: enfrentamentos didáticos de professores dos Anos Iniciais em tempo de pandemia”. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, vol. 12, n. 3, 2022.

PIRES, C. M. C.; CURI, E.; CAMPOS, T. M. M. Espaço e forma: a construção de noções geométricas pelas crianças das quatro séries iniciais do Ensino Fundamental. São Paulo: PROEM Editora, 2012.

REAME, E. Ligamundo – matemática 5º ano: ensino fundamental. São Paulo: Editora Saraiva, 2017.

SILVEIRA, E. Coleção desafio matemática: manual de práticas e acompanhamento da aprendizagem – 2º ano ensino fundamental – digital. São Paulo: Editora Moderna, 2021.

SOUZA, J. et al. “Sequências Didáticas da Unidade Temática – Geometria”. In: RODRIGUES, M. U. (Org.). Matemática no 1º ano do ensino fundamental na perspectiva das habilidades da BNCC e DRC: Lucas do Rio Verde-MT. Barra do Bugres: Editora UNEMAT, 2020.

VAN DE WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Porto Alegre: Editora Artmed, 2009.