THE COVID-19 PANDEMIC AND ITS REFLEXES ON HUMAN DEVELOPMENTTHE COVID-19 PANDEMIC AND ITS REFLEXES ON HUMAN DEVELOPMENT
Main Article Content
Abstract
This study analyzes the development, more specifically, the human dimension, as a way of opposing the economic dimension only. The context of the analysis takes place at the time of the COVID-19 pandemic and the objective is to analyze the impacts of the pandemic on human development and on the freedom of individuals. It is therefore a theoretical proposition brings contributions to understand of development from Celso Furtado, Ignacy Sachs and Amartya Sen. The results of this analysis indicate that the COVID-19 pandemic was a trigger to accentuate the economic and social crises, as the world scenario itself was already fragile, reflecting negatively on the HDI indicators that retreated. Thus, it is concluded that the passage of this pandemic has made the picture of social and economic inequalities more evident, present when analyzing the center and peripheries of the world, but also the social discrepancies present within the countries themselves, whether they are developed or in development.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BRASIL. “Acompanhar o Auxílio Emergencial”. GOV.BR [2021]. Disponível em: . Acesso em: 20/05/2023.
BRASIL. Ministério da Economia divulga lista dos setores mais afetados pela pandemia da COVID-19 no Brasil. Brasília: Ministério da Economia, 2020. Disponível em: . Acesso em: 20/05/2023.
BRASIL. Painel Coronavírus. Brasília: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: . Acesso em: 25/08/2023.
CASSEN, C.; MISSEMER, A. “La structuration de l’économie de l’environnement et du développement en France: Le cas du CIRED (1968-1986)”. Economia, vol. 10 n. 1, 2020.
CUNHA, A. M.; BRITTO G. “When development meets culture: the contribution of Celso Furtado in the 1970s”. Cambridge Journal of Economics, vol. 42, n. 2, 2018.
EAKIN, M. “The emergence of Brazil on the world stage”. Latin American Research Review, vol. 48, n. 3, 2013.
FURTADO, C. “Os desafios da nova geração” Revista de Economia Política, vol. 24, n. 4, 2004.
GREGOLIN, G. et al. “Desenvolvimento: do unicamente econômico ao sustentável multidimensional”. Revista Eletrônica de Humanidades do Curso de Ciências Sociais da UNIFAP, vol. 12, n. 3, 2020.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. “Em 2021 o rendimento domiciliar cai ao menor nível desde 2012”. IBGE [2021]. Disponível em: . Acesso em: 13/08/2023.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. “Internet chega a 88,1% dos estudantes, mas 4,1 milhões da rede pública não tinham acesso em 2019”. IBGE [2019]. Disponível em: . Acesso em: 13/08/2023.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. “PIB cresce 3,2% no 4º tri, mas fecha 2020 com queda de 4,1%, a maior em 25 anos”. IBGE [2021]. Disponível em: . Acesso em: 13/08/2023.
IPEA - Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada Índice de Desenvolvimento Humano Municipal Brasileiro. Brasília: IPEA, 2013. Disponível em: . Acesso em: 13/08/2023.
IPEA - Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Políticas sociais: acompanhamento e análise. Brasília: IPEA, 2021. Disponível em: . Acesso em: 13/08/2023.
LOUREIRO, P.; RUGITSKY, F.; AAD-FILHO, A. “Celso Furtado and the Myth of Economic Development: Rethinking Development from Exile”. Review of Political Economy, vol. 33, n. 1, 2021.
MARANHÃO, R. A.; SENHORAS, E. M. “Pacote econômico governamental e o papel do BNDES na guerra contra o novo coronavírus”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 4, 2020.
MARKS, R.; TOYE, M. “Community Economic Development – A Viable Solution for COVID Recovery”. Canadian Journal of Nonprofit and Social Economy Research, vol. 11, n. 2, 2020.
NERI, M. C.; HECKSHER, M. A Montanha-Russa da Pobreza. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2022.
OLIVEIRA, J. C. “Evolução do Índice de Desenvolvimento Humano do Brasil em Relação aos dos Países Latino-caribenhos”. Portal Eletrônico da UFRGS [2003]. Disponível em: . Acesso: 24/07/2023.
OPAS - Organização Panamericana de Saúde. “Histórico da pandemia de COVID-19”. OPAS [2020]. Disponível em: Acesso em: 15/07/2023.
OPAS - Organização Panamericana de Saúde. “Promoción de la equidad en la salud, la igualdad étnica y de género, y los derechos humanos en la respuesta a la COVID-19: consideraciones clave”. OPAS [2020]. Disponível em: Acesso em: 15/07/2023.
PNUD - Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. “Apoio à preparação, resposta e recuperação brasileira ao impacto da COVID-19”. PNUD [2020]. Disponível em: Acesso em: 15/07/2023.
PNUD - Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. “Las nuevas amenazas para la seguridad humana en el Antropoceno exigen una mayor solidaridad panorama general”. PNUD [2022]. Disponível em: Acesso em: 15/07/2023.
SACHS, I. Desenvolvimento: includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Editora Garamond, 2008.
SEN, A. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2010.
SENHORAS, E. M. “Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020c.
SENHORAS, E. M. “Coronavírus e o papel das pandemias na história humana”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 1, n. 1, 2020a.
SENHORAS, E. M. “Novo coronavírus e seus impactos econômicos no mundo”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 1, n. 2, 2020b.
SIQUEIRA, D. P.; WOLOWSKI, M. R. O. “Cooperativas de reciclagem como instrumento de efetivação de direitos da personalidade: uma breve perspectiva brasileira e mundial”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 44, 2023.
SMITH, K. “Unicef: Impacto da COVID-19 pode matar 6 mil crianças por dia em 6 meses”. CNNBrasil [2020]. Disponível em:. Acesso em: 09/09/2023.
UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. “Coalizão Global de Educação”. UNESCO [2020]. Disponível em:. Acesso em: 14/08/2023.
UNICEF - Fundo das Nações Unidas para a Infância. “Cenário da Exclusão Escolar no Brasil um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação”. Unicef [2021]. Disponível em: . Acesso em: 12/09/2023.