A CONTAÇÃO DE HISTÓRIAS COMO FERRAMENTA DIDÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Main Article Content

Abigail Pascoal dos Santos
Jemima Pascoal dos Santos e Silva

Abstract

Storytelling is an indispensable teaching tool for the development of reading skills. The objective of the study was to understand the instrumentality of storytelling for the cognitive and emotional development of Early Childhood Education students. To this end, the study was based on a descriptive research, as to the ends, qualitative, as to the means, starting from a Historical-Deductive method, based on bibliographic and documentary data regarding the instrumentality of storytelling and the role teacher in this process. Storytelling when properly mediated by the teacher based on zeal for literary quality and use of favorable resources, promotes the expansion of vocabulary, identification and use of linguistic resources that allow the valorization of the text, reflection on reading. The teacher's posture, therefore, must compose a model to be followed by his students, always considering the observations coming from an attentive and sensitive look, which leads to appropriate interventions to favor learning.

Article Details

How to Cite
SANTOS, A. P. dos .; SILVA, J. P. dos S. e . A CONTAÇÃO DE HISTÓRIAS COMO FERRAMENTA DIDÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 1, n. Especial, p. 41–51, 2019. DOI: 10.5281/zenodo.3757431. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/195. Acesso em: 26 dec. 2024.
Section
Articles

References

BERNARDINO, A. D.; SOUSA, L. O. “A contação de histórias como estratégia pedagógica na educação infantil e ensino fundamental”. Educere et Educare, vol. 6, n. 12, 2011.

CARDOSO, A. L. S.; FARIA, M. A. “A Contação de Histórias no Desenvolvimento da Educação Infantil”. Revista Eletrônica Saberes da Educação, vol. 7, n. 1, 2016.

COELHO, B. Contar histórias: uma arte sem idade. São Paulo: Editora Ática, 1999.

DESLAURIERS J-P. Recherche qualitative; guide pratique. Québec: McGrawHill, Éditeurs, 1991.

FREUD, S. A ocorrência, em sonhos, de material oriundo de contos de fadas. Obras Completas de Sigmund Freud. Volume XII, 1913.

GARCIA, W. Et al. Histórias e oficinas pedagógicas. Belo Horizonte: Fapi, 2003.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6ª edição. São Paulo: Editora Atlas, 2017.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. São Paulo: Editora Record, 1997.

GÓES, L. P. Introdução à literatura infantil e juvenil. São Paulo: Editora Pioneira, 1991.

MARCONI, M. A. LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Editora Atlas, 2003.

PESSOA, L. Metodologia e Prática do Ensino da Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Sol, 2012.

Most read articles by the same author(s)