PERMANENCE AND LEARNING FACTORS OF STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT IN THE COURSES OF THE UFPB

Main Article Content

Izaura Maria de Andrade da Silva
Santuza Mônica de França Pereira da Fonseca
Andreza Vidal Bezerra

Abstract

The thematic focus of this article is the inclusion of visually impaired students in higher education, particularly at UFPB. The objective of this work is to verify the permanence and learning factors of students with visual impairment in the courses of the Federal University of Paraíba (UFPB). The research methodology was of a qualitative approach, of the descriptive type, using an online questionnaire to obtain the intended data, which was propagated through the WhatsApp application and e-mail to the target audience of the study, students with visual impairment and their respective students who support students with disabilities enrolled in UFPB courses. The results showed as permanence factors: personal motivation and the support offered by the Institution, mainly from the Inclusion and Accessibility Committee and the Special Education Center. They also show the importance of listening and dialogue between visually impaired students and teachers to facilitate the development of strategies that can promote the teaching-learning process. Also, they indicate the need for investments in continuing education of teachers to resolve attitudinal and pedagogical barriers, still present in Higher Education, especially at UFPB.

Article Details

How to Cite
SILVA, I. M. de A. da .; FONSECA, S. M. de F. P. da .; BEZERRA, A. V. PERMANENCE AND LEARNING FACTORS OF STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT IN THE COURSES OF THE UFPB. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 44, p. 325–339, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8254016. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1804. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Articles

References

ANACHE, A. A.; CAVALCANTE, L. D. “Análise das condições de permanência do estudante com deficiência na Educação Superior”. Psicologia Escolar e Educacional, vol. 22, 2018.

ASTIN, A. W. Assessment for Excellence: The Philosophy and Practice of Assessment and Evaluation in Higher Education. New York: American Council on Education, 1991.

ASTIN, A. W.; ANTÔNIO, A. L. Assessment for excellence: The philosophy and practice of assessment and evaluation in higher education. Mariland: Rowman and Littlefield Publishers, 2012.

BERSCH, R. “Introdução à Tecnologia Assistiva”. Assistiva – Tecnologia e Educação [2017]. Disponível em: . Acesso em: 28/07/2023.

BRASIL. Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Brasília: Planalto, 2012. Disponível em: Acesso em: 28/07/2023.

BRASIL. Lei n. 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Brasília: Planalto, 2016. Disponível em: Acesso em: 28/07/2023.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, 2008. Acesso em: 28/07/2023.

CASTRO, S. F.; ALMEIDA, M. A. “Ingresso e Permanência de Alunos com deficiência em Universidades Públicas Brasileiras”. Revista Brasileira de Educação Especial, vol. 20, n. 2, 2014.

CAT - Comitê de Ajudas Técnicas. “Ata da Reunião VII do Comitê de Ajudas Técnicas”. CAT [2007]. Disponível em: . Acesso em: 25/07/2023.

ECHES, E. C. P. “Estudantes com deficiência visual na universidade: indicadores educacionais brasileiros”. Revista Contemporânea de Educação, vol. 17, n. 39, 2022.

KOHLS-SANTOS, P. Permanência na Educação Superior: desafios e perspectivas. Brasília: UNESCO, 2020.

PIMENTA, C. M. F. M. Acesso e permanência de estudantes com deficiência visual em uma Instituição de Ensino Superior (Tese de Doutorado em Educação). Salvador: UFBA, 2017.

PINTO, R. V. Programa de apoio ao estudante com deficiência - PAED na UFPB para educação inclusiva de alunos com deficiência (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Tecnologia em Gestão Pública). João Pessoa: UFPB, 2016.

SALATA, A. “Ensino Superior no Brasil das últimas décadas: redução nas desigualdades de acesso”. Tempo Social, vol. 30, 2018.

SANTIAGO, J. V. B. Possibilidades e limitações nas práticas pedagógicas no ensino superior: uma análise do material didático e dos recursos de tecnologia assistiva acessíveis às pessoas com deficiência visual (Dissertação de mestrado). Belo Horizonte: UFMG, 2016.

SILVA, J. C.; PIMENTEL, A. M. “Inclusão educacional da pessoa com deficiência visual no ensino superior”. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, vol. 29, 2021.

SILVA, M. C.; LOBATO, K. J. M. “Educação Intercultural e política de acesso de pessoas com deficiência no ensino superior: estudo de produções acadêmicas”. Revista Cocar, vol. 18, n. 36, 2023.

SOUZA, J. C. L.; TONTINI, G. “Apego emocional e confiança na relação professor-aluno: impactos na permanência de estudantes universitários em um contexto pré-pandêmico”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.

SOUZA, L. P. “Ensino Superior no Brasil: avanços concretos, retrocessos iminentes”. Anais do XXIII Encontro Nacional de Economia Política. Niterói. UFF, 2018.

TINTO, V. Completing college: Rethinking institutional action. Chicago: University of Chicago Press, 2012.

TINTO, V. Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.

UFPB – Universidade Federal do Piauí. Relatório de Gestão. João Pessoa: UFPB, 2021. Disponível em: . Acesso em: 23/07/2023.

UFPB – Universidade Federal do Piauí. Resolução n. 34, de 26 de novembro de 2013. João Pessoa: UFPB, 2013. Disponível em: . Acesso em: 23/07/2023.