THE PLACE OF TECHNOLOGIES IN THE ANNUALS OF EDUCERE (2008-2019): LIMITS AND PERSPECTIVES
Main Article Content
Abstract
The present investigation discusses the place of technologies in Basic Education in the annals of EDUCERE. The research aims to understand the place of technologies in the annals of EDUCERE in the period (2008-2019). This qualitative research makes it possible to understand a research phenomenon and thus interpret possible gaps in the elucidated area. The choice for EDUCERE is justified by the importance of the event for the educational area, bringing together professors, undergraduates and researchers debating a series of themes associated with Education. The mobilized research exhibited different works covering technologies that, however incipient, discuss the inseparability of the technology theme and teaching practices, revealing the need for deeper investigations that explore the concept of technology so that the concept overcomes the simplistic conception even ingrained in him, which reduces the term to digital tools and little demand for Basic Education, given that training is necessary for the use of technologies in dialogue with the social function of the school and there is still a lack of works that involve discussions between technologies and diversity, inclusion and in different areas of knowledge.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ABREU, V. C. et al. “Desafios educacionais em tempos de pandemia”. Pesquisa e Debate em Educação, vol. 10, n. 2, 2020.
ALBAGLI, S. “Divulgação científica: informação científica para cidadania”. Ciência da informação, vol. 25, n. 3, 1996.
ALMEIDA, M. E. B. “Tecnologias na Educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios”. Bolema, n. 29, 2008.
BELLONI, M. L. Educação a distância. Campinas: Editora Autores Associados, 2012.
BENAKOUCHE, T. “Tecnologia é sociedade: contra a noção de impacto tecnológico”. Cadernos de Pesquisa, n. 17, 1999.
BONAMINO, A. M. C.; OLIVEIRA, L. H. G. “Estudos longitudinais e pesquisa na educação básica”. Linhas Críticas, vol. 19, n. 38, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: . Acesso em: 23/07/2023.
CHIZOTTI, A. “A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios”. Revista Portuguesa de Educação, vol. 16, n. 2, 2003.
FONTOURA, J. S. D. A. “Pesquisas do tipo Estado do Conhecimento: entendimentos na relação teoria e prática”. Educação, vol. 48, n. 1, 2023.
FREIRE, N. P. “Divulgação científica imuniza contra desinformação”. Ciência e Saúde Coletiva, vol. 26, 2021.
GALIAZZI, M. C.; SOUSA, R. S. “A dialética na categorização da análise textual discursiva: o movimento recursivo entre palavra e conceito”. Revista Pesquisa Qualitativa, vol. 7, n. 13, 2019.
GARNICA, A. V. M. “Algumas notas sobre pesquisa qualitativa e fenomenologia”. Interface -Comunicação, Saúde, Educação, vol. 1, 1997.
HABOWSKI, A. C.; CONTE, E.; TREVISAN, A. L. “Por uma cultura reconstrutiva dos sentidos das tecnologias na educação”. Educação e Sociedade, vol. 40, 2019.
HEINSFELD, B. D.; PISCHETOLA, M. “O discurso sobre tecnologias nas políticas públicas em educação”. Educação e Pesquisa, vol. 45, 2019.
IKESHOJI, E. A. B.; SANTOS, G. S.; TERÇARIOL, A. A. L. “Fenomenologia e educação: de volta à essência do fenômeno educativo”. Revista de Educação do UNIDEAU, vol. 2, n. 2, 2023.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. São Paulo: Editora Papirus, 2012.
KOHLS-SANTOS, P.; MOROSINI, M. C. “O revisitar da metodologia do Estado do Conhecimento para alem de uma Revisão Bibliográfica”. Revista Panorâmica Online, vol. 33, 2021.
LUDKE, M.; CRUZ, G. B. “Aproximando universidade e escola de educação básica pela pesquisa”. Cadernos de Pesquisa, vol. 35, 2005.
MAIA, D. L.; BARRETO, M. C. “Tecnologias digitais na educação: uma análise das políticas públicas brasileiras”. Educação, Formação e Tecnologias, vol. 5, n. 1, 2012.
MAINARDES, J. “Grupos de pesquisa em educação como objeto de estudo”. Cadernos de Pesquisa, vol. 52, 2022.
MALAGGI, V. “Tecnologia em tempos de pandemia: a educação a distância enquanto panacéia tecnológica na educação básica”. Criar Educação, vol. 9, n. 2, 2020.
MARTINS, S. P.; SANTOS, M. J. “A profissão docente durante a pandemia: contribuições de um curso de formação continuada sobre as TDICs na educação”. ForScience, vol. 9, n. 2, 2021.
MINAS GERAIS. Resolução SEE n. 4.657, de 12 de novembro de 2021. Belo Horizonte: Secretaria de Educação, 2021. Disponível em: . Acesso em: 12/07/2023.
MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. M. B. “Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções”. Educação Por Escrito, vol. 5, n. 2, 2014.
MOROSINI, M.; NASCIMENTO, L. M.; NEZ, E. “Estado de conhecimento: a metodologia na prática”. Humanidades e Inovação, vol. 8, n. 55, 2021.
NEUMANN, D. M. C.; MISSEL, R. J. “Família digital: a influência da tecnologia nas relações entre pais e filhos adolescentes”. Pensando Famílias, vol. 23, n. 2, 2019.
NÓVOA, A. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Editora Educa, 2002
PEREIRA, C.; COUTINHO, D. J. G. “Pesquisa Qualitativa na área da Educação”. Revista Ibero-Americana de Humanidades, vol. 9, n. 3, 2023.
PINTO, S. P.; VIANNA, D. M. “A ação-reflexão-ação na formação continuada de professores”. Enseñanza de las Ciencias, n. 7, 2005.
SAMPAIO, M. N.; LEITE, L. S. Alfabetização tecnológica do professor. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.
SENHORAS, E. M. “COVID-19 e os padrões das relações nacionais e internacionais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020.
SIBILA, P. Redes ou Paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2012.
TOSTES, R. A. “A importância da divulgação científica”. Revista Acadêmica Ciência Animal, vol. 4, n. 4, 2006.
PINTO, A. V. “A Tecnologia”. In: PINTO, A. V. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2005.