THE PARTICIPATION OF CHILDREN IN THE ORGANIZATION OF SPACES IN THE CLASSROOM OF AN ELEMENTARY SCHOOL
Main Article Content
Abstract
In this text, the aim is to present the results and discussions of a research carried out with children, whose theme was the child's participation in decision-making in the school context. The objective of this investigation was to understand what happens when the child organizes the spaces in the classroom, in a Municipal Center for Early Childhood Education (CMEI) in Ponta Grossa - PR. The study was developed at the end of 2021 and beginning of 2022, with sixteen children in the last year of this segment. To satisfy the research objective, the data were produced, together with the children, through participant observation, interview-conversation and classroom organization action. The speeches, verbal and non-verbal, produced in this stage of the research, were analyzed using the technique of conversation and speech analysis. The research resulted in a new formulation of pedagogical spaces in the classroom, reflection on the ways children participate in decision-making in the school context and the legitimation of children's voices, verbal and non-verbal.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
AVELINO, W. F. “A escola contemporânea: um espaço de reflexão e crítica”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 1, n. 3, 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: . Acesso em 20/06/2023.
BUSS-SIMÃO, M.; MAFRA-REBELLO, A. H. “Formas regulatórias e participação infantil: marcas de descompassos nos momentos da roda na Educação Infantil”. Educar em Revista, vol. 35, n. 77, 2019.
CAMARGO, G. B. A travessia da Educação Infantil para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental: a experiência da criança (Tese de Doutorado em Educação). Curitiba: UFPR, 2020.
DAMAZIO, L. R. O que é a criança. São Paulo: Editora Brasiliense, 2010.
FERNANDES, N.; MARCHI, R. C. “A participação das crianças nas pesquisas: nuances a partir da etnografia e na investigação participativa”. Revista Brasileira de Educação, vol. 25, 2020.
FORMOSINHO, J. O.; FORMOSINHO, J. Pedagogia-em-Participação: A perspectiva Educativa da Associação Criança. Porto: Editora Porto, 2013.
JAMES, A. “Giving voice to children’s voices: practices and problems, pitfalls and potentials”. American Anthropologist, vol. 109, n. 2, 2007.
KRAMER, S. “Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças”. Cadernos de Pesquisa, n. 116, 2002.
LARKINS, C. “Participação”. In: TOMÁS, C. et al. Conceitos chaves em Sociologia da Infância: perspectivas globais. Braga: Editora Uminho, 2021.
MYERS, G. “Análise da conversação e da fala”. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.
ONU – Organização das Nações Unidas. Convenção dos Direitos das Crianças. Brasília: ONU, 1989. Disponível em: . Acesso em 20/06/2023.
PONTA GROSSA. Referencial Curricular: Educação Infantil. Ponta Grossa: Secretaria Municipal de Educação, 2020.
SARAMAGO, S. S. S. “Metodologias de pesquisa empírica com crianças”. Sociologia, Problemas e Práticas, n. 35, 2001.
SARMENTO, M. J.; MARCHI, R.; TREVISAN, G. “Beyond the modern norm of childhood: children as the margins as a challenge for the sociology of childhood”. In: BARALDI, C.; COCKBURN, T. (eds.). Theorizing Childhood: citizenship, rights and participation. Milton Keynes: Palgrave-Macmillan, 2018.
SARMENTO, M. J.; TOMÁS, C. “A infância é um direito?” Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto [2020]. Disponível em: . Acesso em: 23/06/2023.
SOARES, N. F. Infância e Direitos: Participação das Crianças nos Contextos de Vida – Representações, Práticas e Poderes (Tese de Doutorado em Estudos das Crianças). Braga: Universidade do Minho, 2005.
TOMÁS, C. “Participação não tem Idade”. Revista Contexto e Educação, vol. 22, n. 78, 2007.
TOMÁS, C.; SOARES, N. F. “Infância, protagonismo e cidadania: contributos para uma análise sociológica da cidadania da infância”. Fórum Sociológico, n. 11, 2004.