ASSISTIVE TECHNOLOGY AS A PEDAGOGICAL RESOURCE: CONCEPTIONS OF TEACHERS OF MULTIFUNCTIONAL RESOURCE ROOMS

Main Article Content

Marcelo Rodrigues de Moraes
Eromi Izabel Hummel
Eliane Paganini da Silva

Abstract

The inclusion of students targeted by special education in regular education is ensured by laws and decrees. The Multifunctional Resource Rooms were implemented in 2007, a space equipped with resources and specialist teachers in the area of special education, who are responsible for Specialized Educational Assistance. Among the activities carried out by these teachers are the teaching and use of Assistive Technology resources during classes and in collaboration with other regular school teachers. The research discusses teacher training in specialized educational services and the use of assistive technology in an inclusive educational context. Therefore, it is questioned what is the conception that the teachers who work in this specialized educational service, in the municipality of Apucarana - Paraná, have about the resources and practices of assistive technology in the inclusive educational context? The general objective of this work is to investigate the conception of the teachers of the specialized educational service about assistive technology and its use. The research is exploratory, with the analysis in the qualitative approach. Data were collected using two questionnaires, the first to identify the assistive technology resources present in the multifunctional resource rooms and the second sought to understand the teachers' conception of assistive technology. Twenty-five teachers who work in multifunctional resource rooms participated in the research. The results of this research indicated that there is a lack of knowledge about the use of assistive technology by the teachers who answered the questionnaires, problems which start in initial training and are sometimes not resolved in continuing training. In this way, this study contributed to the planning of a proposal for continuing education, presented as an educational product of this research in an e-book format that will be accessible to teachers as a way of contributing to their training.

Article Details

How to Cite
MORAES, M. R. de; HUMMEL, E. I. .; SILVA, E. P. da. ASSISTIVE TECHNOLOGY AS A PEDAGOGICAL RESOURCE: CONCEPTIONS OF TEACHERS OF MULTIFUNCTIONAL RESOURCE ROOMS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 43, p. 40–66, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8103040. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1594. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Articles

References

BERSCH, R. “Recursos Pedagógicos Acessíveis. Tecnologia Assistiva (TA) e Processo de Avaliação nas escolas”. Assistiva: Tecnologia e Educação [2017]. Disponível em: . Acesso em: 10/06/2023.

BERSCH, R. “Recursos Pedagógicos Acessíveis: Tecnologia Assistiva (TA) e Processo de Avaliação nas escolas”. Assistiva: Tecnologia e Educação [2013]. Disponível em: . Acesso em: 10/06/2023.

BRASIL. Comitê de Ajudas Técnicas: Tecnologia Assistiva. Brasília: CORDE, 2009. Disponível em: . Acesso em: 23/06/2023.

BRASIL. Manual de Orientação: Programa de Implantação de Salas de Recursos Multifuncionais. Brasília: Ministério da Educação, 2010a. Disponível em: . Acesso em: 23/06/2023.

BRASIL. Política Nacional da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: . Acesso em: 23/06/2023.

BRASIL. Portaria Normativa n. 13, de 24 de abril de 2007. Brasília: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: . Acesso em: 23/06/2023.

BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 4, de 2 de outubro de 2009. Brasília: Ministério da Educação, 2009. Disponível em: . Acesso em: 23/06/2023.

CARVALHO, R. E. Removendo barreiras para a aprendizagem: educação inclusiva. Porto Alegre: Editora Mediação, 2011.

CONDERMAN, G.; BRESNAHAN, V.; PEDERSEN, T. Purposeful coteaching: real cases and effectives strategies. Thousand Oaks: Corwin Press, 2009.

GALVÃO FILHO, T. A. “A Tecnologia Assistiva: de que se trata?” In: MACHADO, G. J. C.; SOBRAL, M. N. (orgs.). Conexões: educação, comunicação, inclusão e interculturalidade. Porto Alegre: Editora Redes, 2009.

GALVÃO FILHO, T. A. Tecnologia assistiva: um itinerário da construção da área no Brasil. Curitiba: Editora CRV, 2022.

GALVÃO FILHO, T. A.; MIRANDA, T. G. “Tecnologia Assistiva e salas de recursos: análise crítica de um modelo”. In: GALVÃO FILHO, T. A.; MIRANDA, T. G. (orgs.). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: Editora da UFBA, 2012.

GALVÃO FILHO. T. A.; DAMASCENO, L. L. “Tecnologia assistiva em ambiente computacional: recursos para a autonomia e inclusão sócio-digital da pessoa com deficiência”. In: BRASIL. Tecnologia assistiva nas escolas: Recursos básicos de acessibilidade sócio-digital para pessoas com deficiência. São Paulo: ITS Brasil, 2008.

GASPAROTTO, D. M.; MENEGASSI. R. J. “Aspectos da pesquisa colaborativa na formação docente”. Perspectiva, vol. 34, n. 3, 2016.

GIL, A. C. Como Elaborar um projeto de Pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 1999.

GODOY, M. A. B. Estágio Supervisionado nas Matérias Pedagógicas do Ensino Médio: Epistemologia teórica para exercer a prática. Guarapuava: Editora da Unicentro, 2020.

HOTT, D. F. M.; FRAZ, J. N. “Accessibility, assistive technology and information units: links to the inclusive existence”. Perspectivas em Ciência da Informação, vol. 24, 2019.

IBIAPINA, I. M. L. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de

conhecimentos. Brasília: Editora Líber Livro, 2008.

LIMA, T. B. et al. “Aplicação de sala de aula invertida e de tecnologias digitais na educação profissional”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.

MACLACHLAN, M. et al. “Assistive technology policy: a position paper from the first global research, innovation, and education on assistive technology (GREAT) summit”. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, vol. 13, 2018.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Editora Moderna, 2003.

MANZINI, E. J. “Formação do professor para o uso de tecnologia assistiva”. Cadernos de Pesquisa em Educação, vol. 18, n. 36, 2012.

MARCONI; M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia Científica. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

MARTINS, L. A. R. et al. Inclusão: compartilhando saberes. Petrópolis: Editora Vozes, 2008.

MENDES, E. G. “Caminhos da pesquisa sobre a Formação de Professores para a inclusão escolar”. In: MENDES, E. G. et al. (orgs.). Temas em educação especial: conhecimentos para fundamentar a prática. Brasília: CAPES, 2008.

MISKALO, A. L. et al. “Formação docente e inclusão escolar: uma análise a partir das perspectivas dos professores”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

MORAES, M. R. Tecnologia Assistiva como recurso pedagógico: Concepções dos docentes das salas de Recursos Multifuncionais (Dissertação de Mestrado em Educação). Curitiba: UNESPAR, 2022.

NICÁCIO, R. L. “Revisitando a ‘Pesquisa em educação inclusiva: questões teóricas e metodológicas’”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 10, n. 28, 2022.

NOZI, G. S.; VITALIANO, C. R. “Atitudes necessárias aos professores do ensino regular para promover a educação Inclusiva”. Anais do VII Encontro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial. Londrina: UEM, 2011.

PLETSCH. M. D. “A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas”. Educar, n. 33, 2009.

SANTOS, I. B. Formação de Professores atuantes em Salas de Recursos: Identificação e Uso de Tecnologia Assistiva (Dissertação de Mestrado Educação Especial). São Carlos: UFSCar, 2017.

SCATOLIM, R. L., et. al. “Legislação e tecnologias assistivas: aspectos que asseguram a acessibilidade das pessoas com deficiências”. INFOR, vol. 2, 2017.

SEEGER, M. G.; SANTOS, E. A. G.; MARQUEZAN, F. F. “Formação de professores para o uso de tecnologia assistiva no ambiente computacional”. Redin - Práticas Educacionais e Inovação em Tempo de Isolamento Social, vol. 9, 2020.

SILVA JÚNIOR, R. et al. “Tecnologia assistiva: a importância na formação de alunos com deficiência”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

SILVA NETO, A. O. et al. “Educação inclusiva: uma escola para todos”. Revista Educação Especial, vol. 31 n. 60, 2018.

TAO, G. et al. “Evaluation tools for assistive technologies: a scoping review”. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, vol. 101, n. 6, 2020.

TASSA, K. O. M. E.; CRUZ, G. C.; CABRAL, J. J. “Educação Inclusiva e o curso de formação docente: desafios e relatos de experiência”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

TORO-HERNÁNDEZ, M. L. et al. “Appropriate assistive technology for developing countries”. Physical Medicine and Rehabilitation Clinics of North America, vol. 30, n. 4, 2019.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Editora Atlas, 1987.

VERUSSA, E. O. Tecnologia assistiva para o ensino de alunos com deficiência: um estudo com professores do ensino fundamental (Dissertação de Mestrado em Educação). Marília: UNESP, 2009.

VITALIANO, C. R.; DALL’ACQUA, M. J. C. “Análise das Diretrizes Curriculares dos cursos de licenciatura em relação à formação de professores para a inclusão de alunos com necessidades especiais”. Revista Teias, vol. 13, n. 27, 2015.