CONTROL AND IMPROVEMENT OF PUNCTUATION IN ACADEMIC WRITING: A PEDAGOGICAL INTERVENTION WITH TEACHERS UNDER FORMATION AT ARIQUEMES/RO

Main Article Content

Rosemeri Krumenaur Stangue
Rafael Fonseca de Fonseca de Castro
Andrirlei Santos de Sousa

Abstract

Difficulties on written expression are common at all levels of the Brazilian educational system. This fact becomes even more worrying when dealing with Pedagogy students, future literacy teachers. Starting from this worrying scenario, this article goes back to a research that aimed to plan, implement and evaluate a pedagogical intervention consisting of a didactic proposal aimed to Pedagogy students’ writing improving, at Ariquemes, interior in the state of Rondônia. The research, with a qualitative approach, a pedagogical intervention, undertaken from September 2018 to March 2019, was based on theoretical-methodological assumptions of the Cultural-Historical Theory and Textual Linguistics – in dialogue with research on the subject. The participants were six academics from the 4th period of Pedagogy Course, selected according to performance diagnoses regarding writing, carried out with the whole class. The texts were analyzed through linguistic and grammatical evaluation and the data organized through discursive textual analysis. In this manuscript, we deal with the results referring to the Category of analysis “Control and improvement of the act of writing”, with special attention to the subcategory “Punctuation: comma and period”. We highlight, among the research’s main findings, the awareness about writing problems expansion on the part of academics; the perception of the need to revise their texts and the increase in the possibilities of controlling aspects related to the use of commas and periods. This investigation results show that the pedagogical intervention carried out contributed to the improvement of the participants' ability to express themselves in writing.

Article Details

How to Cite
STANGUE, R. K.; FONSECA DE CASTRO, R. F. de; SOUSA, A. S. de . CONTROL AND IMPROVEMENT OF PUNCTUATION IN ACADEMIC WRITING: A PEDAGOGICAL INTERVENTION WITH TEACHERS UNDER FORMATION AT ARIQUEMES/RO. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 41, p. 350–370, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7943050. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1345. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Articles

References

ABAURRE, M. L. M; ABAURRE, M. B. M. Um olhar objetivo para produções escritas: analisar, avaliar, comentar. São Paulo: Editora Moderna, 2018.

ALVES, C. V. P. A escrita no contexto acadêmico: uma abordagem a partir das Ideias de L. S. Vygotsky (Tese de Doutorado em Educação). Pelotas: UFPel, 2013.

AMARAL, N. F. G.; COTINGUIBA, M. L. P.; SAMPAIO, S. M. G. Linguagens, Identidades e Pluralidade Cultural. Curitiba: Editora CRV, 2015.

AVELINO, W. F.; CORREA, A. C.; DEPS MIGUEL, K. C. “A escola como espaço de aprendizagem: implicações para as políticas educacionais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 9, n. 25, 2022.

BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um manual prático. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

BEAUGRAND, R.; DRESSLER, W. U. Introduction to Text linguistics. London: Longman, 1981.

BECHARA, E. Moderna Gramática Portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2019.

CASTRO, R. F. “Possibilidades de utilização pedagógica do conceito de consciência de Vygotsky no Brasil: uma revisão sistemática em pesquisas Stricto sensu”. Revista Amazônida, vol. 6, 2021.

CASTRO, R. F. A expressão escrita de acadêmicas de um curso de pedagogia a distância: uma intervenção Histórico-Cultural (Tese de Doutorado em Educação). Pelotas: UFPel, 2014.

CASTRO, R. F.; DAMIANI, M. F. “Os sinais de pontuação e o texto acadêmico-argumentativo: uma intervenção pedagógica sobre a escrita de estudantes de Pedagogia a distância”. Educação, vol. 47, 2022.

CASTRO, R. F.; DAMIANI, M. F. “Uma intervenção sobre a escrita acadêmica: o que dizem as estudantes de Pedagogia à distância?” Educação, vol.1, n. 42, 2017.

DAMIANI, M. F. et al. “A escrita acadêmica: análise e intervenção”. Linguagem e Ensino, vol. 14, n. 1, 2011.

DAMIANI, M. F. et al. “Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica”. Cadernos de Educação, vol. 45, n. 1, 2013.

FARACO, C. A. Gramática. São Paulo: Editora Ática, 2019.

FARACO, C. A. Oficina de texto. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.

FERRAREZI JR., C. Guia de acentuação e pontuação em português brasileiro. São Paulo: Editora Contexto, 2018.

FURLANETTO, M. M. “Tenho um trabalho na cabeça”. Linguagem em Discurso, vol. 1, n. 1, 2001.

GERALDI, J. W. O texto na sala de aula. São Paulo: Editora Anglo, 2012.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2022.

KIZI, T. B. S.; KHAKIMOV, M. K. “The text and its syntactic-semantic characteristics”. Journal of New Century Innovations, vol. 26, n. 4, 2023.

LOPEZ, J. M. M. et al. “Implication of textual linguistics in reading comprehension and level of achievement, Peru”. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, vol. 6, n. 22, 2022.

LUKEMAN, N. A arte da pontuação. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2011.

MORAES, R. “Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva”. Ciência e Educação, vol. 9, n. 2, 2003.

OLIVEIRA, E. A..; SOUSA, V. P. “A imersão da criança em estágio pré-escolar na cultura escrita”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 12, n. 34, 2022.

PISA - Programa Internacional de Avaliação de Estudantes. “Avaliação e exames educacionais: Resultados”. GOV.BR [2018]. Disponível em: . Acesso em: 01/05/2023.

RIOLFI, C. et al. Ensino de Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Cengace Learning, 2014.

SAEB - Sistema de Avaliação da Educação Básica. “Resultados IDEB”. GOV.BR [2021]. Disponível em: . Acesso em: 01/05/2023.

SILVA, A. “Pontuação e gêneros textuais: uma análise das produções escritas de alunos da escola pública”. Anais da XXVII Reunião da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Caxambu: ANPEd, 2004.

TERRA, E.; NICOLA, J. Gramática de hoje. São Paulo: Editora Scipione, 2008.

VYGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2009.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas Tomo I: La consciencia como problema de la psicología del comportamiento. Madrid: Aprendizaje Visor, 1991.

VYGOTSKY. L. S. Obras Escogidas Tomo II: Pensamiento Y Lenguaje. Moscú: Editorial Pedagógica, 1982.

WACHOWICZ, T. C. Análise linguística nos gêneros textuais. São Paulo: Editora Saraiva, 2012.