RELIGIOSITY, LEISURE, AND PERIPHERY: TRAINING CULTURAL PRACTICES OR POWER RELATIONS?

Main Article Content

Walesson Gomes da Silva
Walter Ernesto Ude Marques
Ana Paula Ferreira Pedroso
Ana Karina Ladeira Gomes

Abstract

The main objective was to analyze how the process of articulation between leisure and religion occurs in the community Pedreira Prado Lopes (PPL) MG, located in the city of Belo Horizonte - MG, from the Project "Amar os Irmãos", developed in partnership with the Church of Salvation.   For this, we used the technique of Participant Observation, as it represents a research strategy that presents methodological contributions sensitive to the meanings and values constituted in the experiences of the observed territories, in order to understand the religious practices in conjunction with the dimension of leisure. For the construction of the partial information described in the body of this study, a semi-structured interview became evident as the technique chosen to compose the analyzed contents, as well as to document the undocumented.  The results analyzed so far indicate that there is a great lack of leisure activities provided by the city of Belo Horizonte for the region of PPL. We conclude that there is no articulation between the researched group and the government, due to the distance between these two social spheres. Given this configuration, the leisure activities experienced by the group studied were linked to the church or the community itself.

Article Details

How to Cite
SILVA, W. G. da .; MARQUES, W. E. U. .; PEDROSO, A. P. F. .; GOMES, A. K. L. . RELIGIOSITY, LEISURE, AND PERIPHERY: TRAINING CULTURAL PRACTICES OR POWER RELATIONS?. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 41, p. 208–225, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7927378. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1325. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Essays

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas Ciências Naturais e Sociais: Pesquisa Quantitativa e Qualitativa. São Paulo: Editora Pioneira, 2001.

AMARO, F. R. “O avanço dos fundamentalismos e a ameaça à liberdade religiosa: uma discussão de caráter urgente e imprescindível”. ATeo, vol. 26, n. 70, 2022

BAERVELDT, C. “New Age-religiositeit als individueel constructieproces”. In: MOERLAND, M. (ed.) De kool en de geit in de Nieuwe Tijd: Wetenschappelijke reflecties op New Age. Utrecht: Jan van Arkel, 1996.

BAERVELDT, C.; VÖLKER, B. “Van Rossem, R. Revisiting selection and influence: An inquiry into the friendship networks of high school students and their association with delinquency”. Canadian Journal of Criminology and Criminal Justice, vol. 50, n. 5, 2008.

BARROS, I. “O lazer na periferia”. Revista Seminário Estudantil de Produção Acadêmica, vol. 10, n. 1, 2006.

CAMPOS, E. A. et al. “Lazer, juventude e violência: Uma análise da literatura vigente”. Revista Movimento, vol. 27, 2021.

DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. São Paulo: Editora Perspectiva, 1976.

DYE, T. Understanding public policy. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1975.

FANON, F. Os condenados da terra. Rio De Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968.

GOMES, C. L. (org.). Dicionário Crítico do lazer. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2004.

GOMES, L. Escravidão: da Independência do Brasil à Lei Áurea. Rio de Janeiro: Editora Globo Livros, 2022.

GUIMARÃES, B. M. “Favelas em Belo Horizonte: tendências e desafios”. Análise e Conjuntura, vol. 7, n. 2, 1992.

HAGUETTE, T. M. F. Metodologias Qualitativas na Sociologia. Rio de Janeiro: Editora Vozes,1998.

MACEDO, Y. M.; ORNELLAS, J. L.; BOMFIM, H. F. “Covid-19 nas favelas e periferias brasileiras”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 4, 2020.

MALDONADO, T. N. “Sobre la colonialidade del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto”. In: GOMÉZ, S. C.; GROSFOGUEL, R. (orgs.). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Javeriana; 2007.

MCLAREN, P. Os Rituais na Escola. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1992.

REY, F. Sujeito e Subjetividade. São Paulo: Editora Thomson, 2003.

ROLIM, F. C. O que é Pentecostalismo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

SANTOS, P. J.; SANTOS, V. S. “A história da Igreja Batista no Brasil: Liturgia, Preceitos e Doutrinas”. Revista Tear Online, vol. 8, n. 2, 2020.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2005.

SILVA, W. G. Educação Social e Sistema Prisional: o lazer entrelaçado às práticas religiosas de jovens encarcerados em uma unidade prisional APAC. São Paulo: Editora Escritores da Alma, 2020.

SOUZA, J. A Modernidade Seletiva. Uma interpretação do dilema brasileiro. Brasília: Editora UnB, 2001.

STROPARO, T. R. Território, agroecologia e soberania alimentar: significações e repercussões sob a égide decolonial. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.

UDE, W. E. “Pedagogia Social: uma disciplina emergente”. Presença Pedagógica, vol. 10, n. 59, 2004.

WILLIS, P. Aprendendo a ser trabalhador. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1991.

Most read articles by the same author(s)