RETHINKING SCHOOL CULTURE IN THE PANDEMIC: A DISCUSSION ABOUT THE EMERGING IMPLICATIONS OF ACTIVE METHODOLOGIES

Main Article Content

Jailson Antonio Ribeiro Viana
Maurício José Morais Costa
Stela Maria Fernades Marques

Abstract

This research aims to discuss the emerging implications of active methodologies in the process of reflection on teaching practice and school culture in the complex scenario of the Covid-19 Pandemic. The methodological design follows the guidelines of research of a fundamental nature, of qualitative approach and that uses documentary and bibliographical research to work school culture, methodologies and active learning, pandemic context and its interfaces. It adopts the framework of the deductive method and follows as analytical orientation the educational hermeneutics as a data analysis procedure. It is noteworthy that a bibliographic survey of publications carried out between the years 2010 and 2023 were carried out, retrieved from databases and digital libraries, notably SciELO, Google Scholar, IBICT's Oasis metasearch engine, CAPES Periodicals Portal. It evidences the contributions of active methodologies to the practice of the teacher in the current educational scenario, which is characterized by the intense use of digital technologies. It emphasizes that the active methodologies constitute pedagogical strategies that can both promote the inclusion and participation of students in the construction of guidelines and the learning process, as well as give conditions for them to be able to systematize the objects of knowledge of the curricular units in the most distinct areas of knowledge. It concludes that the methodologies are inserted in the emerging school culture, while the student has skills that take him beyond the knowledge shared by teachers, given the possibilities of resources and digital environments, because they are resources with which students already live, so the teacher and other members of the school community should be familiar.

Article Details

How to Cite
VIANA, J. A. R. .; COSTA, M. J. M.; MARQUES, S. M. F. . RETHINKING SCHOOL CULTURE IN THE PANDEMIC: A DISCUSSION ABOUT THE EMERGING IMPLICATIONS OF ACTIVE METHODOLOGIES. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 37, p. 253–267, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7920453. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1318. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Essays

References

ALVES, L. “Práticas inventivas na interação com as tecnologias digitais e telemáticas: o caso do gamebook Guardiões da Floresta”. Revista de Educação Pública, vol. 25, n. 59, 2016.

BARROSO, J. (org.). O Estudo da Escola. Porto: Editora Porto, 1996

BATISTA, M. C. S. “Gamificação na formação do leitor literário”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.

BRANDA, L. A. “A aprendizagem baseada em problemas – o resplendor tão brilhante de outros tempos”. In: ARAÚJO, U. F.; SASTRE, G. Aprendizagem baseada em problemas no Ensino Superior. São Paulo: Editora Summus, 2009.

BRANDÃO, C. R. “Vocação de criar: anotações sobre a cultura e as culturas populares”. Cadernos de Pesquisa, vol. 39, n. 138, 2009.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: pluralidade cultural. Brasília: Ministério da Educação, 1997. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

BUENO, T.; ALVES, M.; FERREIRA, F. V. “Interacionismo simbólico como ferramenta teórica e metodológica para o estudo no ciberespaço”. Razón y Palabra, vol. 21, n. 96, 2017.

BUSARELLO, R. I. et al. “Construction Parameters for Hypermedia Comics to Learning Based on the Gamification Concept”. Anales del IX International Conference On Design And Emotion. Bogotá: Ediciones Uniandes, 2014.

CHERVEL, A. “História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa”. Teoria e Educação, n. 2,1990.

HALL, S. Identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2006.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ COLLADO, C.; LUCIO, P. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Editora Penso, 2013.

LEÃO, P. et al. “Flipped classroom goes sideways: reflections on active learning methodologies”. Revista de Gestão, vol. 30, n. 2, 2023.

LIMA, T. B. et al. “Aplicação de sala de aula invertida e de tecnologias digitais na educação profissional”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.

MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. (orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Editora Cortez, 2005.

NAMKUNG, J. M. et al. “Impacts of the COVID-19 Pandemic on Student Learning and Opportunity Gaps Across the 2020–2021 School Year: a National Survey of Teachers”. Frontiers in Education, Sec. Educational Psychology, vol. 7, 2022.

NEITZEL, O.; MAZZONETTO, C. V. “A hermenêutica na pesquisa educacional: validade e demarcação do conhecimento”. Educar Em Revista, vol. 39, 2023.

PEREZ, O. C. “O que é interdisciplinaridade? Definições mais comuns em artigos científicos brasileiros”. Intersecções, vol. 20, n. 2, 2018.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Editora da Feevale, 2013.

SANTOS, J. L. O que é cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 2006.

SILVA JÚNIOR, R. et al. “Avaliação da aplicabilidade de metodologias ativas de ensino- aprendizagem na formação profissional em enfermagem”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.

TEIXEIRA, D. A. O.; NASCIMENTO, F. L. “Ensino remoto: o uso do google meet na pandemia da covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 7, n. 19, 2021.

VALENTE, J. A. “Formação de professores: diferentes abordagens pedagógicas”. In: VALENTE, J. A. (org.). Computadores na sociedade do conhecimento. Campinas: Editora da UNICAMP, 1999.

VELÁSQUEZ-ROJAS, F. et al. “Effects of the COVID-19 pandemic in higher education: A data driven analysis for the knowledge acquisition process”. Plos One, vol. 17, n. 9, 2022.

Most read articles by the same author(s)