REFLECTIONS ABOUT THE INTERDISCIPLINARITY IN THE POLYVALENCE

Main Article Content

Daniely Aliny da Silva Barros
Verônica Maria de Araújo Pontes

Abstract

This scientific essay reflect how interdisciplinarity occurs in polyvalent teaching. First, we present a brief definition of interdisciplinarity and its historical context; after we discuss the interdisciplinary process in polyvalent teaching emphasizing the continuing education and the cooperative work and finally, we expose how the national educational policy and the organizational culture on schools have limited the interdisciplinary synergy of these professionals who work in the first years of schooling. This qualitative study is from a bibliographical research that brings the contributions of authors such as Fazenda (1994-2011), Lenoir (2005) and Japiassu (1976-2006) whose studies is about interdisciplinarity. This research marks interdisciplinarity as a phenomenon that involves polyvalent teaching both in the individual and collective spheres where the dialogue is expressed from the search for different epistemological perspectives that should interact in the individuality of polyvalent teachers wen seach in continuing education to guarantee their self-knowledge. The interdisciplinary dialogue is also established from the exchanges between these professionals who in the face of the same function share unique life experiences. However, the political direction established in Resolution CNE/CP nº 1, 2020 restricts the teacher’s continuing education inside teaching fields preventing the implementation of a holistic pedagogy and on schools the dialogue between peers is suppressed by the frenetic teacher’s routine who have loneliness as a symptom of their profession.

Article Details

How to Cite
BARROS, D. A. da S.; PONTES, V. M. de A. REFLECTIONS ABOUT THE INTERDISCIPLINARITY IN THE POLYVALENCE. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 41, p. 56–67, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7894139. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1266. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Essays

References

ARAÚJO-OLIVEIRA, A. “O olhar da pesquisa em educação sobre amultidimensionalidade subjacente às práticas pedagógicas”. In: FAZENDA, I. C. A. (org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Editora Cortez, 2008.

BIOTO, P. A. “Pressupostos teóricos da investigação sobre formação de professores”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 12, n. 34, 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CP 1, de 27 de outubro de 2020. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: . Acesso em: 15/03/2023.

BRITO, L. R.; GIRALDO. D. I. A. “Apuntes para uma pedagogía del deseo”. In: SENHORAS, E. M.; BARROS, M. P. (orgs.). Pedagogia: agendas temáticas. Boa Vista: Editora Iole, 2023.

FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Editora Loyola, 2011.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Editora Papirus, 1994.

GOMES, E. “Da Paidéia Grega a Pedagogia do Logos”. In: SENHORAS, E. M.; BARROS, M. P. (orgs.). Pedagogia: agendas temáticas. Boa Vista: Editora Iole, 2023.

JAPIASSU, H. “O espírito interdisciplinar”. Cadernos EBAPE.BR, vol. 4, n. 3, 2006.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Editora Imago, 1976.

LENOIR, Y. “Três interpretações da perspectiva interdisciplinar em educação em função de três tradições culturais distintas”. Revista E-Curriculum, vol. 1, n. 1, 2005.

LENOIR, Y.; HASNI, A. “Interdisciplinarity in Primary and Secondary School: Issues and Perspectives”. Creative Education, vol. 7, 2016.

LUCK, H. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Editora Sulina, 2015.

NEVES, C. M. C. “A CAPES e a formação de professores para a educação básica”. Revista Brasileira de Pós-Graduação, vol.8, 2012.

NEVES, C. M. C. “Formação de Professores da educação básica: a interdisciplinaridade necessária”. In: PHILIPPI JR., A.; FERNANDES, V. (orgs.). Práticas da Interdisciplinaridade no ensino e pesquisa. Barueri: Editora Manole, 2015.

TRINDADE, D. F. “Interdisciplinaridade: um novo olhar sobre as ciências”. In: FAZENDA, I. C. A. (orgs.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Editora Cortez, 2008.