EDUCATIONAL LANGUAGE OF CINEMA IN THE AWAKENING INTEREST OF THE ACCOUNTING PROFESSION
Main Article Content
Abstract
This study aimed to identify the benefits of the use of cinema in the classroom, as a pedagogical approach to arouse the interest of students, graduates of High School/Technician in Administration, by the accounting profession and to undo stereotypes about the accountant's view. Qualitative research with adoption of the case study method, in which the film “A dream of freedom”, was applied to a class of 22 students. The answers to a questionnaire were analyzed following the directions of Content Analysis. It was found that the use of cinema in the classroom contributes to the assimilation of concepts, with greater student engagement in the teaching-learning process, development of critical sense and, in this case, with the awakening of students' interest in the accounting profession.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
AGOSTINI, C.; CARVALHO, J. T. “A evolução da contabilidade: seus avanços no Brasil e a harmonização com as normas internacionais. Instituto de Ensino Superior Tancredo de Almeida Neves”. Armário de Produção, vol. 1, 2012.
BAKHTIN, M. Mikhail Bakhtin: The Duvakin Interviews, 1973. Lewisburg: Bucknell University Press, 2019.
BAKHTIN, M. Toward a Philosophy of the Act. Austin: University of Texas Press, 2010.
CATELLI, R. E. Cinema e educação: A emergência do moderno nos anos 1920 e 1930. São Paulo: Editora do SESC, 2023
FERNANDES, A. F. et al. “Uma proposta metodológica do uso do cinema de fronteira e a potencialidade sensível de filmes não hollywoodianos em sala de aula”. Brazilian Journal of Development, vol. 6, n. 6, 2020.
GIBBS, A. Seeing Education on Film: A Conceptual Aesthetics. London: Palgrave Macmillan, 2019.
HAYWARD, S. Cinema Studies: The key concepts. London: Routledge, 2022.
HERRERO, C.; VANDERSCHELDEN, I.; Using film and media in the language classroom: reflections on research-led teaching. Manchester: Multilingual Matters, 2019.
HONÓRIO, F. M. M. et al. “A imagem do profissional contábil transmitida no filme ‘O Contador’”. Revista Catarinense da Ciência Contábil, vol. 21, 2022.
HUNT, S. C.; FALGIANI, A. A.; INTRIERI, R. C. “The nature and origins of student’s perceptions of Accountants”. Journal of Education for Business, vol. 79, n. 3, 2004.
JOHNSON, D. T. For the Love of Cinema: Teaching Our Passion In and Outside the Classroom. Indianapolis: Indiana University Press, 2021
JUSTINIANO, L. S. Metodologias ativas. São Paulo: Leojusto Educacional Consultoria, 2022.
LOPES, C. A. F. Estereótipo do contabilista e da profissão contabilística: o caso dos alunos do ensino secundário (Dissertação de Mestrado em Economia e Gestão). Lisboa: Universidade do Minho, 2014.
MARION, J. C. Contabilidade Básica. São Paulo: Editora Atlas, 2022a.
MARION, J. C. Contabilidade empresarial e gerencial: instrumento de análise gerência e decisão. São Paulo: Editora Atlas, 2022b.
MARTIN, M. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Editora Brasiliense, 2022.
MIRANDA, C. D. S.; MIRANDA, R. A. M.; ARAÚJO, P. A. M. “Percepções dos estudantes do ensino médio sobre o curso de ciências contábeis e as atividades do profissional contador”. Revista de Gestão, Finanças E Contabilidade, vol. 3, n. 1, 2013.
MORAIS, F. A. F.; BRITO, G. S.; GARCIA, M. S. S. “Metodologias ativas e ágeis na escola e em redes sociais como forma de conscientização e prevenção ao uso de drogas”. Revista Intersaberes, vol. 15. n. 34, 2020.
NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Editora Contexto, 2011.
PÊGAS, P.H. Manual de contabilidade tributária. São Paulo: Editora Atlas, 2022.
SEFTON, A. P.; GALINI, M. E. Metodologias ativas: Desenvolvendo aulas ativas para uma aprendizagem significativa. São Paulo: Editora Freitas Bastos, 2022.
SILVA, J. A. et al. “Cinema e educação: o uso de filmes na escola”. Revista Intersaberes, vol. 9, n. 18, 2014.
SILVA, J. D. Representação do contador: estereótipos no cinema (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Ciências Contábeis). Santana do Ipanema: UFAL, 2014.
SILVA, M. G. “O audiovisual, a dialética do espectador e a linguagem”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 8, n. 24, 2021.
SOUZA, J. A. et al. “A arte cinematográfica integrada ao ensino da auditoria contábil”. Revista EDUCAmazônia - Educação Sociedade e Meio ambiente, vol. 13, n. 2, 2014.
VARGAS, S. B. et al. “As metodologias ativas no ensino da contabilidade: relato de experiências na sala de aula”. Brazilian Journal of Development, vol. 6, n. 1, 2020.