NARRATIVES OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND STUDENTS WITH DISABILITIES IN REGULAR SCHOOL

Main Article Content

Rodrigo Barbuio

Abstract

This study investigates the schooling of students with disabilities in the common school. It aims to understand the meanings that Physical Education teachers attribute to their students with disabilities. The research is based on the historical-cultural perspective of human development. The data were constructed in a municipal public school in a small city in the northwest region of the state of São Paulo, during the school year 2022, recorded through narrative interviews with four teachers. The results indicate that the meanings that teachers attribute to the target students. Moreover, the findings point to the need for an educational change that promotes to this student opportunities not only to be in the social environment, but to act in it, as protagonists, as subjects capable of learning and developing.

Article Details

How to Cite
BARBUIO, R. NARRATIVES OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND STUDENTS WITH DISABILITIES IN REGULAR SCHOOL. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 37, p. 215–229, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7843375. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1188. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Articles

References

AMARAL, L. A. “Sobre crocodilos e avestruzes: falando de diferenças físicas, preconceitos e sua superação”. In: AQUINO, J. G. (org.). Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Editora Summus, 1998.

AMARAL, L. A. Conhecendo deficiência (em companhia de Hércules). São Paulo: Editora Robe, 1995.

BARBUIO, R. Eu também quero falar! Narrativas de alunos com deficiência e com Transtorno do Espectro do Autismo sobre a escola comum e as aulas de Educação Física (Tese de Doutorado em Educação). Itatiba: USF, 2021.

BARBUIO, R.; CAMARGO, E. A. A; FREITAS, A. P. “A participação de uma aluna em condição de deficiência intelectual nas aulas de Educação Física”. In: PAVAN, L. S. (ed.). Avaliação, Políticas e Expansão da Educação Brasileira. Ponta Grossa: Editora Atena, 2019.

BOLÍVAR, A.; DOMINGO, S.; FERNÁNDEZ, C. M. Investigación narrativa biográfica en educación: enfoque y metodología. Madrid: Wall, 2001.

BORDINI, R. “A aula de educação física e a inclusão de alunos com deficiência: perspectiva de professores brasileiros”. Revista Movimento, vol. 23, n. 4, 2020.

BRIANT, M. L. T.; DE VITTA, E. “A percepção dos professores de alunos com deficiência sobre a sua inclusão nas aulas de Educação Física escolar: um estudo de caso”. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, vol. 28, n. 2, 2018.

DAINEZ, D. “Desenvolvimento e deficiência na perspectiva histórico-cultural: contribuições para educação especial e inclusiva”. Revista de Psicología, vol. 26, n. 2, 2017.

DRAGO, R. “Inclusão escolar e atendimento educacional especializado no contexto do projeto político pedagógico”. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, vol. 27, n. 3, 2011.

FREITAS, A. P.; MONTEIRO, M. I. B.; CAMARGO, E. A. A. “Contradições no/do cotidiano escolar: professores e alunos com deficiência diante do ensino na diversidade”. Horizontes, vol. 33, n. 2, 2015.

FREITAS, M. W. “Inclusão escolar de alunos com deficiência: um olhar pedagógico”. Estudos de Psicologia, vol. 9, n. 1, 2014.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. São Paulo: Editora Cia. das Letras, 1989.

GÓES, M. C. R. “As contribuições da abordagem histórico-cultural para a pesquisa em educação especial”. In: BAPTISTA, C. R.; CAIADO, K. R. M.; JESUS, D. M. (orgs.). Educação especial: diálogo e Pluralidade. Porto Alegre: Editora Mediação, 2008.

GÓES, M. C. R. “Relações entre desenvolvimento humano, deficiência e educação: contribuições da abordagem histórico-cultural”. In: OLIVEIRA, M. K.; SOUZA, D. T. R.; REGO, T. C. (orgs.). Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea. São Paulo: Editora Moderna, 2002.

GÓES, M. C. R.; LAPLANE, A. L. F. Políticas e Práticas de Educação Inclusivas. Campinas: Editora Autores Associados, 2002.

KASSAR, M. C. M. “Marcas da história social no discurso de um sujeito: uma contribuição para a discussão a respeito da constituição social da pessoa com deficiência”. Caderno Cedes, vol. 20, n. 50, 2000.

KASSAR, M. C. M. “O sujeito, a marginalidade e o jogo de sentidos”. In: SMOLKA, A. L. B.; NOGUEIRA, A. L. H. (orgs.). Questões de desenvolvimento humano: práticas e sentidos. Campinas: Editora Mercado de Letras, 2010.

KELLY, B. O. A mágica da exclusão: sujeitos invisíveis em salas especiais (Dissertação de Mestrado em Educação). Brasília: UnB, 2012.

MARQUES, E. S. A.; CARVALHO, M. V. C. “Vivência e prática educativa: a relação afeto-intelecto mediando modos de ser professor e aluno”. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, vol. 3, n. 2, 2019.

MENDES, E. A.; DE ROSA. F. A. “Construção Conjunta de narrativas no processo de inclusão escolar”. Revista Comunicações, vol. 19, n. 1, 2014.

MONTEIRO, M. R. “Inclusão de alunos com deficiência nas aulas de Educação Física em escolas públicas regulares do Brasil: pelo viés do professor”. Revista Motrivivência, vol. 32, n. 62, 2020.

PEDROSA, G. F. S.; DIETZ, K. G. “A prática de ensino de arte e Educação Física no contexto da pandemia covida-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 6, 2020.

POMPEU, T. A. “Possibilidades de atuação do professor no processo de aprendizagem de alunos com deficiência”. Revista Movimento, vol. 22, n. 4, 2020.

REIS, J. G; GLAT, R. “Inclusão no ensino superior: narrativas de estudantes com deficiência no contexto amazônico”. Revista Espaço Pedagógico, vol. 29, n.1, 2022.

RODRIGUES, G M; CAMPOS, M. J. C. “Educação física e inclusão: narrativas de graduandos com deficiência visual”. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, vol. 9, n. 2, 2022.

SANTOS, M. F; FERREIRA, I. “A constituição da subjetividade de professores sob alunos autistas”. Revista Brasileira de Educação Especial, vol. 16, n. 2, 2012.

SARMENTO, T. “Narrativas (auto) biográficas de crianças: alguns pontos em análise”. In: PASSEGGI, M. C. (org.). Pesquisa (auto) biográfica em educação infâncias e adolescências em espaços escolares e não escolares. Natal: Editora da UFRN, 2018.

SOUZA, F. F. Políticas de educação inclusiva: análise das condições de desenvolvimento dos alunos com deficiência na instituição escolar (Tese de Doutorado em Educação). Campinas: UNICAMP, 2013.

TOLEDO, F. “A criança com deficiência: pressupostos inclusivos”. Linguagens, Educação e Sociedade, n. 37, 2020.

VERDOLIN, F. C.; NASCIMENTO, F. L. “Adesão dos alunos nas atividades remotas e presenciais na disciplina de Educação Física no período pandêmico”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 9, n. 27, 2022.

VERESOV, N. “Perezhivanie as a phenomenon and a concept: Questions on clarification and methodological meditations”. Cultural-Historical Psychology, vol. 12, n. 3, 2016.

VERESOV, N. “The concept of perezhivanie in cultural-historical theory: content and contexts”. In: FLEER, M.; GONZÁLEZ-REY, F.; VERESOV, N. (eds.). Perezhivanie, emotions and subjectivity: Advancing Vygotsky’s Legacy. Singapore: Springer, 2017.

VERESOV, N.; FLEER, M. “Perezhivanie as a theoretical concept for researching young children’s development”. Mind Culture and Activity, vol. 23, n. 4, 2016.

VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas - Tomo III. Madri: Editora Visor, 1995

VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas - Tomo V. Madrid: Editora Visor, 1997.

VIGOTSKI, L. S. Problemas da defectologia. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2021.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2010.