IMAGINATION AND CREATIVITY AS A MEANS/MODE OF WORKING WITH STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

Main Article Content

Rodrigo

Abstract

This study investigates the educational process of a student with Autism Spectrum Disorder, focusing on their Physical Education classes. It aims to understand and interpret the imaginary process of a student with Autism Spectrum Disorder during his physical education classes. The research is based theoretically and methodologically on the historical-cultural perspective of human development. Moreover, it is based on biographical studies by bringing the narrative to the production of empirical work. The data were constructed in a municipal public school in a medium-sized city in the interior of the state of São Paulo, during the 2019 school year. The results indicate that the use of imagination and creativity activities in students with Autism Spectrum Disorder present significant processes for these students. In addition, the findings indicate that decisions about pedagogical proposals cannot be taken a priori, but rather constructed in listening to these students.

Article Details

How to Cite
BARBUIO, R. . IMAGINATION AND CREATIVITY AS A MEANS/MODE OF WORKING WITH STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 40, p. 158–171, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7807193. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1119. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Essays

References

BAGAROLLO, M. F.; PANHOCA, I. “A constituição da subjetividade de adolescentes autistas: um olhar para as histórias de vida”. Revista Brasileira de Educação Especial, vol. 16, n. 2, 2010.

BARBUIO, R.; CAMARGO, E. A. A; FREITAS, A. P. “A participação de uma aluna em condição de deficiência intelectual nas aulas de Educação Física”. In: PAVAN, L. S. (ed.). Avaliação, Políticas e Expansão da Educação Brasileira. Ponta Grossa: Editora Atena, 2019.

BARBUIO, R. Eu também quero falar! Narrativas de alunos com deficiência e com Transtorno do Espectro do Autismo sobre a escola comum e as aulas de Educação Física (Tese de Doutorado em Educação). Itatiba: USF, 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017.

CARVALHO, C. L.; ARAÚJO, P. F. “Inclusão escolar de alunos com deficiência. Interface com os conteúdos da Educação Física”. Educación Física y Ciencia, vol. 20, n. 1, 2018.

CASTRO, M. R.; TELLES, S. C. C. “Inclusão de alunos com deficiência nas aulas de Educação Física em escolas públicas regulares do Brasil: uma revisão sistemática de literatura”. Motrivivência, vol. 32, n. 62, 2020.

CHIOTE, F. A. B. “A mediação pedagógica no desenvolvimento do brincar da criança com autismo na educação infantil”. Revista Pró-Discente, vol. 19, n. 2, 2013.

DELORY-MOMBERGER, C. “Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica”. Revista Brasileira de Educação, vol. 17, n. 51, 2012.

FERRAROTTI, F. “Sobre a autonomia do método biográfico”. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (orgs.). O método (auto) biográfico e a formação. Natal: Editora da UFRN, 2010.

FIORINI, M. L. S.; MANZINI, E. J. “Estratégias de professores de Educação Física para promover a participação de alunos com deficiência auditiva nas aulas”. Revista Brasileira de Educação Especial, vol. 24 n. 2, 2018.

FLEER, M. “Perezhivanie as a theoretical concept for researching young children’s development”. Mind Culture and Activity, vol. 23, n. 4, 2016.

MARTINS, A. D. F.; GÓES, M. C. R. “O brincar do autista”. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, vol. 17, 2013.

PASSEGGI, M. C. “Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório”. In: PASSEGGI, M. C.; SILVA, V. B. (orgs.). Invenções de vidas, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Editora Cultura Acadêmica, 2010.

PINTO, G. U.; GÓES, M. C. R. “Deficiência mental, imaginação e mediação social: um estudo sobre o brincar”. Revista Brasileira de Educação Especial, vol. 12, n. 1, 2006.

REIS, J. G.; GLAT, R. “Inclusão no ensino superior: narrativas de estudantes com deficiência no contexto amazônico”. Revista Espaço Pedagógico, vol. 29, n. 1, 2022.

RODRIGUES, G. M; CAMPOS, M. J. C. “Educação física e inclusão: narrativas de graduandos com deficiência visual”. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, vol. 9, n. 2, 2022.

SARMENTO, T. “Narrativas (auto) biográficas de crianças: alguns pontos em análise”. In: PASSEGGI, M. C. (org.). Pesquisa (auto) biográfica em educação infâncias e adolescências em espaços escolares e não escolares. Natal: Editora da UFRN, 2018.

SILVA, C. S. M. et al. “Educação inclusiva: um estudo de caso de autismo e mediação escolar”. Anais do IV Colóquio Internacional Educação, Cidadania e Exclusão: Didática e Avaliação. Rio de Janeiro: UERJ, 2015.

VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas - Tomo III. Madrid: Editora Visor, 1995.

VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas - Tomo IV. Madrid: Editora Visor, 1996.

VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas – Tomo V. Madrid: Editora Visor, 1997.

VIGOTSKI, L. S. “Manuscrito de 1929”. Educação e Sociedade, n. 71, 2000.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia da arte. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. Apresentação e comentários: Ana Luiza Smolka. São Paulo: Editora Ática, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Problemas da defectologia. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2021.

VERESOV, N. “Perezhivanie as a phenomenon and a concept: Questions on clarification and methodological meditations”. Cultural-Historical Psychology, vol. 12, n. 3, 2016.

VERESOV, N. “The concept of perezhivanie in cultural-historical theory: content and contexts”. In: FLEER, M.; GONZÁLEZ-REY, F.; VERESOV, N. Perezhivanie, emotions and subjectivity: Perspectives in Cultural-Historical Research. Singapore: Springer, 2017.