GAMIFICATION IN LITERARY READER TRAINING

Main Article Content

Maria Carmem Silva Batista

Abstract

This work presents research about the contributions of the use of gamification as a strategy for the formation of literary readers, investigating the potentialities and limitations of this strategy when allied to the work with literature. The perception of the need to use new technologies and active methodologies such as gamification, to favor the formation of readers in the Brazilian educational context, is the justification for this work, which defends literary reading as an agent of transformation of individuals. As a theoretical basis for the research, authors such as Lima (2023), Kok (2022), Antonietti (2022), Moreira (2018), Moran (2018), among others, were used to address the concepts and specificities about technological advances, reading, literature and gamification. The methodology focused on the state of the art, where bibliographical research was carried out, to map and list the academic productions in the last five years, on the relationship between gamification and the formation of literary readers. Along the way, we found four surveys within our theme, and we concluded that all of them evaluate the use of gamification in the formation of the literary reader as positive.

Article Details

How to Cite
BATISTA, M. C. S. GAMIFICATION IN LITERARY READER TRAINING. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 40, p. 251–269, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7811305. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1126. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Essays

References

ANTONIETTI, C. et al. “Can teachers’ digital competence influence technology acceptance in vocational education?”. Computers in Human Behavior, vol. 132, 2022.

BATISTA, M. C. S. Literatura infantil: construindo significados e despertando o imaginário. Mossoró: Editora da UERN, 2015.

BILRO, R. G. et al. “The role of creative communications and gamification in student engagement in higher education: A sentiment analysis approach”. Journal of Creative Communications, vol. 17, n. 1, 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: . Acesso em: 16/02/2023.

BRASIL. Caderno de conceitos e orientações do Censo Escolar. Brasília: Inep, 2021. Disponível em: . Acesso em: 16/02/2023.

FAILLA, Z. et al. “Retratos da Leitura no Brasil”. Plataforma Prolivro [2020]. Disponível em: . Acesso em: 05/04/2023.

KOK, D. L. et al. “Screen-based digital learning methods in radiation oncology and medical education”. Technical Innovations and Patient Support in Radiation Oncology, vol. 24, 2022.

LIMA, T. B. et al. “Aplicação de Sala de Aula Invertida e de Tecnologias Digitais na Educação Profissional”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.

MONTEIRO, J. J.; CITTADIN, A. “Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na construção dos saberes contábeis”. Research, Society and Development, vol. 11, n. 10, 2022.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Editora Penso, 2018.

MOREIRA, C. S. “A gamificação como estratégia para a formação de leitores literários no ensino fundamental” Unipampa [2018]. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br>. Acesso em: 15/04/2022.

OCDE - Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico ou Económico. Students, computers and learning: Making the connection. Paris: OCDE, 2015.

ORLANDI, T. R. C. et al. “Gamificação: uma nova abordagem multimodal para a educação”. Biblios, n. 70, 2018.

PONTES, V. M. A. O fantastico e maravilhoso mundo literario infantil. Curitiba: Editora CRV, 2012.

SILVA JÚNIOR, S. C. Gamificação em Ambientes Educacionais Ubíquos (Dissertação de Mestrado em Ciência da Computação). Uberlândia: UFU, 2017.

TOLOMEI, B. V. “A Gamificação como Estratégia de Engajamento e Motivação na Educação”. EAD em Foco, vol. 2, n. 7, 2017.