ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE EN ARTE UTILIZANDO RECURSOS EDUCATIVOS DIGITALES: ELABORACIÓN Y APLICABILIDAD

Contenido principal del artículo

Walter Rodrigues Marques

Resumen

This article discusses a learning experience in active methodologies and digital educational technologies, carried out by Brazilian teachers, at the University of Coimbra (UC), Portugal. The objective is to report this experience and the application of what was studied and learned. As a methodology, it starts with the analysis of three Digital Educational Resources (RED), a requirement for completing the course. However, it briefly discusses the other Apps and active methodologies studied. The group of teachers working in the scope of public schools in Maranhão at the federal, state and municipal levels was contemplated by a notice resulting from an agreement between the Foundation for Research and Scientific and Technological Development of Maranhão (FAPEMA) and the University of Coimbra , about active methodologies and digital technologies aimed at applicability in the classroom. The experience took place in three stages, in the year 2022: the first in June, when the initial studies took place remotely; the second stage in July, which took place in person at the University of Coimbra and; the third stage in August and September, in the Maranhão classrooms, with the applicability of the acquired learning, ending with the presentation of the RED to the MATED coordination.

Detalles del artículo

Cómo citar
MARQUES, W. R. ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE EN ARTE UTILIZANDO RECURSOS EDUCATIVOS DIGITALES: ELABORACIÓN Y APLICABILIDAD. Boletín de Coyuntura (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 38, p. 289–308, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7866815. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1228. Acesso em: 20 may. 2024.
Sección
Artículos
Biografía del autor/a

Walter Rodrigues Marques, Universidade de São Paulo (USP)

​​

Citas

ANDRÉ, M. “Formar professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional”. In: ANDRÉ, M. (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Capinas: Editora Papirus, 2016.

ARAÚJO, I.; CARVALHO, A. A. “Enablers and Difficulties in the Implementation of Gamification: A Case Study with Teachers”. Education Sciences., vol. 12, n. 3, 2022.

BORTOLAZZO, S. F. “Uma análise sobre o WhatsApp e suas relações com a educação: dos aplicativos às tecnologias frugais”. Revista Pedagógica, vol. 22, 2020.

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. “Sala de Aula Invertida: Recomendações e Tecnologias Digitais para sua implementação na educação”. Revista Novas Tecnologias na Educação, vol. 17, n. 2, 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: . Acesso em: 18/04/2023.

CABRAL, F. H. M. “Utilização do aplicativo Plickers no ensino da Matemática”. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, vol. 1, 2020.

CARVALHO, A. A. A. (org.). Aplicações para dispositivos móveis e estratégias inovadoras na educação. Lisboa: Ministério da Educação, 2020.

CASARIN, S. T.; PORTO, A. R. “Relato de Experiência e Estudo de Caso: algumas considerações”. Journal of Nursing and Health, vol. 11, n. 2, 2021.

CORRÊA, M. L. B.; BOLL, C. I.; NOBILE, M. F. “Cultura digital, mídias móveis e metodologias ativas: potencialidades pedagógicas”. Revista Diálogo Educacional, vol. 19, n. 61, 2022.

CRUZ, S. “EdPuzzle: estimular a aprendizagem com recurso a vídeo e a quizzes”. In: CARVALHO, A. A. A. (org.). Aplicações para dispositivos móveis e estratégias inovadoras na educação. Lisboa: Ministério da Educação, 2020.

DARLING-HAMMOND, L.; BRANSFORD, J. (orgs.). Preparando os professores para um mundo em transformação: o que devem aprender e estar aptos a fazer. Porto Alegre: Editora Penso, 2019.

FERREIRA, A. P. F.; FERREIRA, P.; MARQUES, C. G. “Motivating for Reading through Transmedia Storytelling: A Case Study with Students from a Middle School in the Médio Tejo Region”. Education in the Knowledge Society, n. 22, 2021.

FERREIRA, G. B.; ALMEIDA, Y. A. C. “A materialização da cartografia a partir de imagens de satélite: uma proposta para os professores da educação básica”. Revista de Educação, Ciência e Cultura, vol. 26, n. 2, 2021.

GUIMARÃES, D. “Storyjumper: escrita colaborativa em forma de e-book”. In: CARVALHO, A. A. A. (org.). Aplicações para dispositivos móveis e estratégias inovadoras na educação. Lisboa: Ministério da Educação, 2020.

HAMMERNESS, K.; BRANSFORD, J. Preparing Teachers for a Changing World: What Teachers Should Learn and Be Able to Do. London: Jossey-Bass, 2007.

JESUS, K. B.; OLIVEIRA, G. B. “Processos educativos em tempos de cibercultura”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 12, 2020.

LIMA, C. C.; SCHLEMMER, E; MORGADO, L. “Managing learning in environments where students move: a panorama of problems and contributions”. Atas do 5º Encontro sobre Jogos e Mobile Learning. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2020.

LIMA, C. S. et al. “O papel da internet no uso do WhatsApp como recurso educacional: uma revisão sistemática da literatura no contexto da educação”. Revista Científica Multidisciplinar, vol. 3, n. 11, 2022.

LIMA, T. B. et al. “Aplicação de sala de aula invertida e de tecnologias digitais na educação profissional”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.

LÜDKE, M.; CRUZ, G. B. “Contribuições ao debate sobre a pesquisa do professor da educação básica”. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, vol. 2, n. 3, 2010.

MARQUES, C. G. et al. A “A systematic literature review of Gamification in Cultural Heritage: Where are we? Where do we go?” Journal of Tourism and Heritage Research, vol. 5, n. 4, 2022.

MARQUES, W. R. “Aspectos Globais da História da Arte”. Google Earth [2022a]. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

MARQUES, W. R. “Aspectos Globais da História da Arte”. Plickers.com [2022b]. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

MARQUES, W. R. “Viabilização de estágio supervisionado na pandemia de COVID-19 no Brasil utilizando ferramentas tecnológico-digitais”. Revista Científica Multidisciplinar, vol. 3, n. 12, 2022c.

MORAN, J. “Metodologias ativas e modelos híbridos na educação”. In: YAEGASHI, S. et al. (orgs.). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: Editora CRV, 2017.

MOURA, A. “O professor criador de experiências educacionais mediadas por tecnologias digitais na cibercultura”. Revista Docência e Cibercultura, vol. 5, n. 4, 2021.

MOURA, A. “Using arcade games to engage students in the learning of foreign and mother languages”. EUDL: Biblioteca Digital da União Europeia, vol. 15, n. 2, 2015.

MOURA, A.; SANTOS, I. L. “Escape Room Educativo: reinventar ambientes de aprendizagem”. In: CARVALHO, A. A. A. (org.). Aplicações para dispositivos móveis e estratégias inovadoras na educação. Lisboa: Ministério da Educação, 2020.

MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. “Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico”. Práxis Educacional, vol. 17, n. 48, 2021.

NEVES, C. A.; MARQUES, C. G. C. “The Use of Gamification in Companies: A Study in the Region of Leiria in Portugal”. 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies. Chaves: CISTI, 2021.

POLICARPO, K.; BERGMANN, J. C. F. “Aplicativos móveis como recursos didáticos digitais: um mapeamento na educação formal”. Texto Livre, vol. 14, n. 3, 2021.

PRICE, C.; WALKER, M. “Improving the accessibility of foundation statistics for undergraduate business and management students using a flipped classroom”. Studies in Higher Education, vol. 46, n. 2, 2021.

RIBEIRO JUNIOR, M. C. et al. “Ensino Remoto em tempos de COVID-19: aplicações e dificuldades de acesso nos estados do Piauí e Maranhão”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 9, 2020.

ROCHA, M. A. et al. Arte de perto: volume único. São Paulo: Editora Leya, 2016.

SOUSA, J. L. S.; ROCHA, L. F. B. V.; MARQUES, W. R. “Percepção dos discentes do Curso de Metodologias Ativas e Tecnologias Educacionais Digitais (MATED) da Universidade de Coimbra, Portugal”. Simpósio Internacional e Nacional de Tecnologias Digitais na Educação. São Luís: UFMA, 2022.

SOUSA, S. D. Plickers como ferramenta de avaliação de aprendizagem (Mestrado em Ciências da Educação). Leiria: Instituto Politécnico de Leiria, 2018.

VALE, D. et al. “Programa de formação de professores da Educação Básica no Canadá: discutindo as metodologias ativas e os frutos no Sudeste paraense”. Diálogo, n. 47, 2021.

VERSUTI, F. M. et al. “Metodologias ativas e a autorregulação da aprendizagem: reflexões em tempos de pandemia”. Linhas Críticas, vol. 27, 2021.

VITALE, C. R.; SANTOS, K. E. E.; TORRES, P. L. “O dinamismo da educação a distância e híbrida da América Latina e Brasil”. Revista Prâksis, vol. 17, n. 2, 2020.