CARTOGRAPHIC TEACHING IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: PROPOSAL FOR TRAINING ACTION FOR TECHNICAL EDUCATION ON THE BRAZIL-BOLIVIA BORDER.

Main Article Content

Rafael Rocha Sá
Leandro dos Santos Pereira
Elisa Pinheiro de Freitas

Abstract

Understanding how the geographic space is organized, regulated and structured, interpreting how the phenomena occur in these spaces, is the object of analysis of Geography. Among the countless knowledge produced by Geography, Cartography is one of the most outstanding for the possibility of comprehensiveness of its use, in the most varied fields of knowledge and knowledge. And, with the advancement of new technologies and data processing tools, Cartography took on new roles and reached new heights in people's lives. With this, this intervention proposal aims to contribute to the construction of knowledge and knowledge in the formation of student-citizens through the teaching of geographic science, with emphasis on the use of Cartography, for the students of Youth and Adult Education (EJA) of the network. public school in the city of Corumbá - MS, a city that is located on the western Brazilian border, on the border with Bolivia. For this, it was defined that the methodology of this intervention activity will be applied with a qualitative approach to the problem, under the aspect of a case study, with the focus of exploratory research, since it aims to provide greater familiarity with the problem in order to make it explicit or to build hypotheses (GIL, 2008). At the end of the school year, it is expected that the graduates will obtain, in addition to the title of the modules that were enrolled in the Youth and Adult Education (EJA), a professional alternative with the use of geotechnological knowledge, allowing them access to the work and income, expanding their possibilities of economic emancipation.

Article Details

How to Cite
SÁ, R. R.; PEREIRA, L. dos S.; FREITAS, E. P. de . CARTOGRAPHIC TEACHING IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: PROPOSAL FOR TRAINING ACTION FOR TECHNICAL EDUCATION ON THE BRAZIL-BOLIVIA BORDER. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 37, p. 83–97, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7582741. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/816. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Articles

References

ANTUNES, C. Geografia e Didática. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.

BRASIL. Decreto n. 5.154, de 23 de julho de 2004. Brasília: Planalto, 2004. Disponível em: . Acesso em: 27/12/2022.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 2000. Disponível em: . Acesso em: 11/12/2022.

CALLAI, H. C. “A Geografia e a escola: muda a geografia? Muda o ensino?”. Terra Livre, vol. 1, n. 16, 2015.

CARLOS, A. F. A.; SANTOS, C. S. S.; ALVAREZ, I. P. Geografia urbana crítica: Teoria e método. São Paulo: Editora Contexto, 2018.

CARRANO, P. C. R. Juventudes e cidades educadoras. Petrópolis: Editora Vozes, 2003.

CASTELLAR, S. M. V. (org.). Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Editora Contexto, 2007.

CAVALCANTI, L. S. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas: Editora Papirus, 2008.

CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Editora Papirus, 2010.

FEIDEN, A.; COSTA, E. A. “Diagnóstico da produção e comercialização transfronteiriça de hortaliças na fronteira entre os municípios de Corumbá e Ladário no Brasil e Puerto Quijarro e Puerto Suarez na Bolívia”. Anais do I Seminário Internacional de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural Sustentável. Cascavel: UNIOESTE, 2017.

FERRETTI, O. “A Representação do Espaço Geográfico na Educação Básica”. Revista de Estudos e Pesquisa em Geografia, vol. 1, n. 1, 2014.

FITZ, P. R. Cartografia Básica. São Paulo: Editora Oficina de Textos, 2008.

FREITAS, E. P. “Corumbá e as metamorfoses nas políticas brasileiras de ordenamento territorial e seus impactos na região de fronteira Brasil-Bolívia”. Revista Geofronter, vol. 1, n. 3, 2017.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. Rio de Janeiro: Editora Atlas, 2017.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. Rio de Janeiro: Editora Atlas, 2008.

GRESSLER, L. A. Introdução à pesquisa: projetos e relatórios. São Paulo: Editora Loyola, 2004.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. “Cidades: Corumbá (MS)”. IBGE [2010]. Disponível em: . Acesso em: 19/12/2022.

INE - Instituto Nacional de Estadística. Proyecciones de Población, Revisión 2020. La Paz: INE, 2020. Disponível em: . Acesso em: 16/11/2022.

JORDÃO, D. “Nos trilhos da democracia: o ensino de Geografia na formação cidadã”. Revista Brasileira de Educação em Geografia, vol. 11, n. 21, 2021.

LOPES, S. P.; SOUSA, L. S. “EJA: Uma Educação Possível ou Mera Utopia?” Revista Alfabetização Solidária, vol. 5, 2005.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: EditoraVozes, 2007.

MORAES, A. C. R. Geografia: pequena história crítica. São Paulo: Annablume, 2007.

MORAES, A. C. R., COSTA, W. M. Geografia crítica: a valorização do espaço. São Paulo: Editora Hucitec, 1984.

OLIVEIRA, T. C. M; NASCIMENTO, R. F. “Fronteira, paradiplomacia e desenvolvimento”. Revista de Relações Internacionais da UFGD, vol. 6. n. 12, 2017.

PAIXÃO, R. O. Globalização, turismo de fronteira, identidade e planejamento da região internacional de Corumbá-MS (Tese de Doutorado em Ciências Humanas). São Paulo: USP, 2006.

PEREIRA, L. S.; SÁ, R. R.; FREITAS, E. P. “Saúde na fronteira Brasil-Bolívia: considerações sobre a política de saneamento básico em Corumbá-MS”. Boletim Gaúcho de Geografia, vol. 47, 2020.

QUAINI, M. Marxismo e Geografia. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1979.

SANTOS, M. Por uma Geografia Nova: Da crítica da Geografia a uma Geografia Crítica. São Paulo: Editora USP, 2002.

SENHORAS, E. M. Educação de Jovens e Adultos: Debates Contemporâneos. Boa Vista: Editora IOLE, 2022.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Editora Atlas, 1987.

VESENTINI, J. W. Geografia e Ensino: textos críticos. Campinas: Editora Papirus, 1995.