ALGEBRA IN AN EXTERNAL EVALUATION: ANALYSIS OF THE RESULTS AND THEIR USES

Main Article Content

Mariana Rasador Cossetin
Isabel Koltermann Battisti

Abstract

The appropriation of algebraic concepts by students in the final years of elementary education is essential to their formative process. The analysis of results from external assessments, such as those conducted by the Municipal Basic Education Evaluation System (SAME), proves to be a valuable tool for (re)directing pedagogical practices and educational policies. This study aims to identify and analyze the algebra results of students from the final years of elementary education at three schools in a municipality located in the northwest region of Rio Grande do Sul, based on the 2021 edition of SAME, as well as to investigate how these results are being used. The research adopts a qualitative approach and is grounded in a theoretical-deductive method. The analyses were conducted using Discursive Textual Analysis (DTA). The corpus comprises items and student performance results from the external assessment, along with transcripts from recordings of study group meetings involving teachers and researchers. The study revealed that, depending on the school year, assessment items may present varying levels of complexity, which can be associated with the form of presentation, the approach taken, and the type of representation used. Furthermore, as teachers gain a deeper understanding of the descriptors and items along with their complexity and the conceptual relationships they encompass—the potential for external assessment results to contribute to the (re)direction of pedagogical practices increases, thereby enhancing formative educational processes.

Article Details

How to Cite
COSSETIN, M. R.; BATTISTI, I. K. ALGEBRA IN AN EXTERNAL EVALUATION: ANALYSIS OF THE RESULTS AND THEIR USES. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 22, n. 66, p. 339–369, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15755872. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/7342. Acesso em: 2 nov. 2025.
Section
Essays

References

AMARAL, W. A.; COSTA, R. R. “Avaliação da aprendizagem no ensino da matemática: tendências e perspectivas”. Anais do XIV do Congresso Nacional de Educação. Curitiba: CONEDU, 2017.

BAUER, A.; ALAVARSE, O. M.; OLIVEIRA, R. P. “Avaliações em larga escala: uma sistematização do debate”. Educação e Pesquisa, vol. 41, 2015.

BAUER, A. “Avaliação em larga escala e estabelecimento de metas e indicadores educacionais: usos e abusos da quantofrenia”. Educar em Revista, vol. 40, 2024.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em . Acesso em: 12/05/2024.

BÚRIGO, E. Z. “Escrutinando o Instrumento: em questão, as provas de Matemática do Sistema de Avaliação da Educação Básica”. Bolema: Boletim de Educação Matemática, vol. 39, 2025.

CASASSUS, J. “Uma nota crítica sobre a avaliação estandardizada: a perda de qualidade e a segmentação social”. Sisifo, n. 9, 2016.

COELHO, F. U.; AGUIAR, M. “A história da álgebra e o pensamento algébrico: correlações com o ensino”. Estudos Avançados, vol. 32, n. 94, 2018.

COSSETIN, M. R.; BATTISTI, I. K. “Avaliações externas e suas implicações no currículo e no fazer do professor de matemática”. Contribuciones a las Ciencias Sociales, vol. 18, n. 2, 2025.

FERNANDES, D. “Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica”. Linhas Críticas, vol. 25, 2019.

FREITAS, D. N. T. “Avaliação da Educação Básica no Brasil: características e pressupostos”. In: BAUER, A.; TAVARES, M. A.; GATTI, B. A. Ciclo de debates: vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais. Porto Alegre: Editora Insular, 2013.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matrizes e escalas. Brasília: INEP, 2023. Disponível em: . Acesso em: 24/05/2025.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de referência de Matemática: BNCC – SAEB. Brasília: INEP, 2022. Disponível em: . Acesso em: 24/05/2025.

MACHADO, C. “Avaliação externa e gestão escolar: reflexões sobre usos dos resultados”. Revista@ mbienteeducação, vol. 5, n. 1, 2012.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora da Unijuí, 2020.

ONUCHIC, L. D. L. R.; ALLEVATO, N. S. G. “Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas”. Bolema: Boletim de Educação Matemática, vol. 25, n. 41, 2011.

REY, O. “The use of external assessments and the impact on education systems”. In: STONEY, S. (ed.). Beyond Lisbon 2010: perspectives from research and development for education policy in Europe. Slough: National Foundation for Educational Research, 2010.

SANTOS, A. A.; GIRAFFA, L. M. M. “Avaliação e tecnologia: concepções e práticas docentes na construção de uma avaliação para a aprendizagem personalizada”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 45, 2023.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Editora Cortez, 2007.

SOUZA, M. A. “O uso dos resultados da avaliação externa da escola: Relações entre os resultados da avaliação externa e a avaliação interna dos alunos”. In: BAUER, A. et al. Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: Origens e Pressupostos. Florianópolis: Editora Insular, 2013.

SOUZA, M. L.; ALMEIDA, V. F. “Desafios da educação do século xxi: a importância da motivação no processo de avaliação e construção de sentidos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 8, n. 24, 2021.

TOZONI-REIS, M. F. C. “A pesquisa e a produção de conhecimentos”. In: PINHO, S. Z. (org.). Cadernos de Formação: Formação de Professores - Educação, Cultura e Desenvolvimento. São Paulo: Editora Cultura Acadêmica, 2010.

VAN DE WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental [recurso eletrônico]: formação de professores em sala de aula. Porto Alegre: Editora Artmed, 2009.