TEACHERS' HEALTH IN THE PANDEMIC: A CASE STUDY WITH HIGHER EDUCATION PROFESSIONALS OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARANÁ - COASTAL SECTOR

Main Article Content

Larissa Evelyn de Souza Coelho
Glória Letícia Wenceslau Barão Marques
Clóvis Wanzinack

Abstract

Although the number of research on Teacher Health has grown in recent years, it is necessary to deepen the theme in order to point out necessary improvements for the working conditions and quality of life of teachers. This is especially relevant in the period of remote teaching, since, due to the pandemic caused by COVID-19, teachers started teaching from their homes. Many of these professors found difficulties with the new methodologies that emerged, which generated some health problems, such as increased work stress and anxiety. Therefore, the present study proposed to describe the theme "Teacher Health and Quality of Life at Work", in addition to the perception in relation to the teaching actions developed by the institution where they teach and how remote work affected the physical and emotional conditions of teachers. This study has a descriptive character, because, to obtain the results, interviews were carried out with a sample of five (5) professors from UFPR Litoral and a questionnaire with ten (10) questions was applied. The responses obtained were transcribed for use in the Nvivo software, Release 1.4(4). Through this, the frequency and correlation of words mentioned in the interviews were quantified to generate “clouds” of words. Through the results, it was found that some teachers interviewed had a worsening in terms of mental health due to remote work, and others claimed to be suffering from anxiety and expressed the lack of physical activity as a worsening factor for health, among others cited adversities.

Article Details

How to Cite
COELHO, L. E. de S. .; MARQUES, G. L. W. B. .; WANZINACK, C. TEACHERS’ HEALTH IN THE PANDEMIC: A CASE STUDY WITH HIGHER EDUCATION PROFESSIONALS OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARANÁ - COASTAL SECTOR. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 11, n. 33, p. 75–94, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.7059790. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/713. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Articles

References

ALVIM, A. L. et al. “O estresse em docentes de ensino superior”. Brazilian Journal of Development, vol. 5, n. 12, 2019.

BORSOI, I. C. F.; PEREIRA, F. S. “Professores do ensino público superior: produtividade, produtivismo e adoecimento”. Universitas Psychologica, vol. 12, n. 4, 2013.

BRITO, R. S.; PRADO, J. R.; NUNES, C. P. “As condições de trabalho docente e o pós-estado de bem-estar social”. Revista tempos e espaços em Educação, vol. 10, n. 23, 2017.

BRITTO JÚNIOR, Á. F.; JÚNIOR, N. F. “A utilização da técnica da entrevista em trabalhos científicos”. Revista Evidência, vol. 7, n. 7, 2012.

CARDOSO, S. M. M. et al. “A saúde ocupacional de um grupo de docentes em uma instituição federal de ensino”. Congresso Internacional em Saúde, n. 8, 2021.

CAVALINI, G. R. et al. “Impacto do ensino remoto emergencial no trabalho docente durante a pandemia de COVID-19”. Saúde Coletiva (Barueri), vol. 11, 2021.

GOMES, N. P. et al. “Saúde mental de docentes universitários em tempos de covid-19”. Saúde e Sociedade, vol. 30, 2021.

LEITÃO, K. S.; CAPUZZO, D. B. “Impactos do burnout em professores universitários no contexto da pandemia de covid 19”. Humanidades & Inovação, vol. 8, n. 40, 2021.

MELO, M. T.; DIAS, S. R.; VOLPATO, A. N. “Impacto dos fatores relacionados à pandemia de covid 19 na qualidade de vida dos professores atuantes em SC”. Florianópolis: Contexto Digital, 2020.

MONTEIRO, B. M. M.; SOUZA, J. C. “Saúde mental e condições de trabalho docente universitário na pandemia da COVID-19”. Pesquisa, sociedade e desenvolvimento, vol. 9, n. 9, 2020.

OLIVEIRA, E. R. A. et al. “Gênero e qualidade de vida percebida: estudo com professores da área de saúde”. Ciência & Saúde Coletiva, vol. 17, 2012.

PENTEADO, R. Z.; SOUZA, S. “Mal-estar, sofrimento e adoecimento do professor: de narrativas do trabalho e da cultura docente à docência como profissão”. Saúde e Sociedade, vo. 28, 2019.

PEREIRA, G. P.; SILVA, C. M. G. D. “Prática de atividade física e qualidade de vida no trabalho do docente universitário: revisão bibliográfica”. Brazilian Journal of Development, vol. 6, n. 10, 2020.

PEREIRA, H.; SANTOS, F. V.; MANENTI, M. A. “Saúde mental de docentes em tempos de pandemia: os impactos das atividades remotas”. Boletim de conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 9, 2020.

PINHO, P. S. et al. “Trabalho remoto docente e saúde: repercussões das novas exigências em razão da pandemia da Covid-19”. Trabalho, Educação e Saúde, vol. 19, 2021.

PIRES, F. C. et al. “Síndrome de Burnout em profissionais de enfermagem de pronto-socorro”. Revista de Enfermagem UFPE on line, vol 14, e244419, 2020.

PRAÇA, L. A.; OLIVEIRA, V. M. “Qualidade de vida no trabalho em tempos de pandemia de COVID-19: os desafios e oportunidades dos docentes do ensino superior”. Gestão-Revista Científica, vol. 2, n. 2, 2020.

RODRIGUES, A. M. S.; SOUZA, K. R. “Trabalho e saúde de docentes de universidade pública: o ponto de vista sindical”. Trabalho, Educação e Saúde, vol. 16, 2018.

SANCHEZ, H. M. et al. “Impacto da saúde na qualidade de vida e trabalho de docentes universitários de diferentes áreas de conhecimento”. Ciência & Saúde Coletiva, vol. 24, 2019.

SANTOS, G. M. R. F.; SILVA, M. E.; BELMONTE, |B. R. “COVID-19: ensino remoto emergencial e saúde mental dos docentes universitários”. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, vol. 21, 2021.

SANTOS, I. N. et al. “Ensino remoto: análise das implicações para a saúde do docente em tempos de pandemia de COVID-19”. Educação: sociedade civil, estado e políticas educacionais, vol. 7, 2021.

SENHORAS, E. M. “Covid-19 e os padrões das relações nacionais e internacionais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020.

SENHORAS, E. M. “O campo de poder das vacinas na pandemia da Covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 6, n. 18, 2021.

SILVA, A. F. et al. “Saúde mental de docentes universitários em tempos de pandemia”. Physis: Revista de Saúde Coletiva, vol. 30, 2020.

SILVEIRA, R. C. P. et al. “Bem-estar e saúde de docentes em instituição pública de ensino”. Revista de Enfermagem UFPE, vol. 11, n. 3, 2017.

SOUZA, K. R. et al. “A nova organização do trabalho na universidade pública: consequências coletivas da precarização na saúde dos docentes”. Ciência & Saúde Coletiva, vol. 22, 2017.