(AUTO)BIOGRAPHIES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER: NARRATIVES OF LIFE, WORK AND TRAINING

Main Article Content

Khaled Tassa

Abstract

The study aims to bring to the debate contributions in teacher training with the use of autobiographical narratives of life, work and training of a Physical Education teacher, focusing on the life story and professional teaching trajectory. As methodological procedures, using narrative research as a theoretical reference, the following were carried out: bibliographical research, using articles, books and chapters that deal with narrative research as sources; and analysis of memorials and records of the author, in which he narrates his life, work and training experiences in the areas of Education and Physical Education. Such procedures helped to expand and understand narrative research as a research methodology, with the definition of categories in the study that touched on the academic path, teacher training and professional intervention. The results showed that narrative research, through the method of autobiographical narratives, has a vast theoretical and methodological repertoire, and can be used in the initial training process and by in-service teachers, in their reflection and pedagogical performance. It is concluded that narrative research as a research methodology, for a Physical Education teacher, constituted a deep exercise of analysis of knowledge, supposedly appropriated, not appropriated, and to be appropriated, between what they already knew or thought they knew - past reality, with what they know or think they know today - present reality, or even with what they do not know and project to know from now on - future reality.

Article Details

How to Cite
TASSA, K. . (AUTO)BIOGRAPHIES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER: NARRATIVES OF LIFE, WORK AND TRAINING. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 21, n. 62, p. 412–438, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15171398. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/6881. Acesso em: 19 apr. 2025.
Section
Essays

References

AELTERMAN, N. et al. “Towards an integrative and refined view on motivating and demotivating teaching styles: the merits of a circumplex approach”. Journal of Educational Psychology, vol. 111, 2019.

ANDRADE, T. E.; TASSA, K. O. M. E. “Motivação nas aulas de Educação Física no ensino médio”. Lectures: Educación Física y Deportes, vol. 20, n. 203, 2015.

ASSMANN, H. Reencantar a Educação: Rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Editora Vozes, 2004.

BRACHT, V. “A constituição das teorias pedagógicas em Educação Física”. Caderno CEDES, vol. 5, n. 48, 1999.

BRACHT, V. “Cultura Corporal, Cultura de Movimento ou Cultura Corporal de Movimento?” In: SOUZA, J. M. (ed.). Educacao Física Escolar: Teoria e política curricular, saberes escolares e proposta pedagógica. Recife: Editora da UPE.

BRACHT, V. Educação Física e Ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Editora da UNIJUÍ, 2003.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: . Acesso em: 23/02/2025.

BRASIL. Lei 9394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: . Acesso em: 23/02/2025.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: Editora da UFU, 2011.

CORTELLA, M. S. “A Educação no Século XXI e o Perfil das Educadoras e dos Educadores”. YouTube [2020]. Disponível em: . Acesso em: 23/02/2025.

CUNHA, N. R. C.; PRADO, G. V. T. “Memórias e Sensibilidade numa produção de conhecimentos históricos-culturais”. Revista Memória em Rede, vol. 10, n. 17, 2017.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. “The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour”. Psychological Inquiry, vol. 11, 2000.

ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa qualitativa em Educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: Editora AMGH, 2010.

FERREIRA, A. B. H. Dicionário Eletrônico Aurélio Século XXI. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1999.

FIGUEIREDO, Z. C. C. “Experiências sóciocorporais e formação docente em Educação Física”. Revista Movimento, vol. 14, n. 1, 2008.

FURLANI, L. T. M. A claridade da noite: os alunos do ensino superior noturno. São Paulo: Editora Cortez, 1998.

GARIGLIO, J. A. et. al. “Professores de Educação Física e a entrada na profissão docente: uma iniciação à docência singular?” Anales del III Congresso Internacional sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional a la Docência. Santiago: PRINC, 2012.

GOMES, I. M.; ALMEIDA, F. Q.; BRACHT, V. “O local da diferença: desafios à Educação Física escolar”. Pensar a Prática, vol. 13, n. 1, 2010.

HALBWACHS, M. A Memória coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1990.

HUBERMAN, M. “O ciclo de vida profissional dos professores”. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. Porto: Editora Porto, 2000. p. 31-61.

ISAIA, S.; BOLZAN, D. P. V. “Construção da profissão docente/professoralidade em debate: desafios para a educação superior”. In: CUNHA, M. I. (org.). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas: Editora Papirus, 2007.

KRAMER, S. “A infância e sua singularidade”. In: BRASIL. Ensino Fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de 6 anos de idade. Brasília: Ministério da Educação, 2006.

LUCCHIARI, D. H. P. S. (org.). Pensando e vivendo a orientação educacional. São Paulo: Editora Summus, 1993.

LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora EPU, 2003.

MEYER, J. et al. “Does observed controlling teaching behavior relate to students’ motivation in physical education?” Journal of Educational Psychology, vol. 106, 2014.

MOURATIDIS, A. et al. “The motivating role of positive feedback in sport and physical education: evidence for a motivational model”. Journal of Sport and Exercise Psychology, vol. 30, n. 1, 2008.

NÓVOA, A. “Formação de professores e profissão docente”. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Editora Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, A. “Os professores e as histórias da sua vida”. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. Porto: Editora Porto, 2000.

PERRENOUD, P. 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.

PICONEZ, S. C. B. (org.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas: Editora Papirus, 1994.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Editora Cortez, 2014.

PRADO, L. A.; TASSA, K. O. M. E. “Desafios e inquietações da docência: A transição de alunos público-alvo da educação especial do 5º (quinto) para o 6º(sexto) ano do ensino fundamental”. Revista Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, 2023.

REEVE, J.; CHEON, S. H. “Autonomy-supportive teaching: its malleability, benefits, and potential to enhance educational practice”. Educational Psychologist, vol. 56, n. 1, 2016.

RODRIGUES, H. A; DARIDO, S. C. “As três dimensões dos conteúdos na prática pedagógica de uma professora de Educação Física com mestrado: um estudo de caso”. Revista da Educação Física, vol. 19, n. 3, 2008.

RYAN, R. M.; DECI, E. L. Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Human Motivation, Development, and Wellness. New York: The Guilford Press, 2017.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.

SHIGUNOV, V.; FARIAS, G. O.; NASCIMENTO, J. V. “O percurso profissional dos professores de Educação Física nas escolas”. In: SHIGUNOV, V.; SHIGUNOV NETO, A. (orgs.). Educação Física: conhecimento teórico X prática pedagógica. Porto Alegre: Editora Mediação, 2002.

SILVA, A. R.; KRUG, H. N. “As trajetórias formativas de acadêmicos de Educação Física do curso de Licenciatura da UFSM: contribuições na constituição do ser professor”. Revista Atos de Pesquisa em Educação, vol. 7, n. 4, 2012.

SILVA, F. C. R.; MENDES, B. M. M. “Narrativas de professores de geografia: a escrita de si como projeto de conhecimento e formação”. In: PORTUGAL, J. F. Educação Geográfica: memórias, histórias de vida e narrativas docentes. Salvador: Editora da UFBA, 2015.

SKINNER, E. A. “Engagement and disaffection as central to processes of motivational resilience and development”. In: WENTZEL, K. R.; MIELE, D. B. (ed.). Handbook of motivation at school. New York: Routledge, 2016.

SOARES, C. L. “Educação Física escolar: conhecimento e especificidade”. Revista Paulista de Educação Física, vol. 3, n. 2, 1996.

SOARES, M. E.; SALES, E. R.; FRAIHA-MARTINS, F. “Docência e vida em formação: fragmentos de memórias na educação inclusiva”. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, vol. 3, n. 9, 2018.

SOUZA, E. C. “Modos de narração e discursos da memória: biografização, experiências e formação”. In: PASSEGGI, M. C.; SOUZA, E. C. (orgs.). (Auto) Biografia: formação, territórios e saberes. Natal: Editora da UFRN, 2008.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2011.

VALÉRIO, K. M.; LIBERTO H. “O professor de LE em formação: desafios e possibilidades na era digital”. Linguagens e Diálogos, vol. 2, n. 2, 2011.

VAN DEN BERGHE, L. et al. “Research on self-determination in physical education: Key findings and proposals for future research”. Physical Education and Sport Pedagogy, vol. 19, 2013.

VELLOSO, P.; MARTÃO, W. Guia das profissões. São Paulo: Editora da Unesp, 2002.

WATT, H. M. G.; RICHARDSON, P. W. “Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the FIT-Choice scale”. The Journal of Experimental Education, vol. 75, n. 3, 2007.

WENTZEL, K. R. “Students’ relationships with teachers as motivational contexts”. In: WENTZEL, K. R.; WIGFIELD, A. (eds.). Handbook of motivation in school. Mahwah: Erlbaum, 2009.

WUBBELS, T. et al. “An interpersonal perspective on classroom management in secondary classrooms in the Netherlands”. In: EVERTSON, C.; WEINSTEIN, C. (eds.). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Mahwah: Erlbaum, 2006.

ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Editora Artmed, 2004.