TRAINING POSSIBILITIES OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCY PROGRAM FROM THE PERSPECTIVE OF MATHEMATICS UNDERGRADUATES

Main Article Content

Márcio Urel Rodrigues
ACELMO JESUS BRITO
Jonhy Syllas dos Santos Ferreira
Welvesley da Silva Santos

Abstract

In this study, we aim to investigate the formative possibilities of the Pedagogical Residency Program (PRP) from the perspective of Mathematics licentiate students at a public university in the period from 2022 to 2024. In order to meet this objective, we conducted a qualitative research to describe and interpret the information that was constituted through an online questionnaire – on the Google Forms platform –, which was answered by 15 undergraduate students in Mathematics from the State University of Mato Grosso – UNEMAT, participants in the PRP in the period from 2022 to 2024. From the answers obtained with the questionnaire, we carried out a systematization of the data through Content Analysis, which provided us with the constitution of eight Registration Units that configured the Analysis Category, called: Necessary Knowledge for Teaching developed in the PRP, through which we perform our interpretation through a dialogical movement, aiming to provide us with the understanding of the object investigated. The results indicate that the PRP provided the undergraduate students in Mathematics with several knowledge necessary for teaching, such as: knowledge of the content, knowledge of the educational contexts, knowledge of the students and their learning, pedagogical knowledge, pedagogical knowledge of the content (methodological approaches of teaching among them the use of technological resources) and the insertion in the universe of scientific research. In addition, it contributed to improving the processes of initial teacher training and to induce Mathematics graduates to enter the teaching career.

Article Details

How to Cite
RODRIGUES, M. U.; JESUS BRITO, A.; FERREIRA, J. S. dos S. .; SANTOS, W. da S. . TRAINING POSSIBILITIES OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCY PROGRAM FROM THE PERSPECTIVE OF MATHEMATICS UNDERGRADUATES. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 22, n. 64, p. 156–181, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15265669. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/6802. Acesso em: 26 apr. 2025.
Section
Essays

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora Edições 70, 1977.

CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria GAB n. 82, de 26 de abril de 2022. Brasília: Capes, 2022. Disponível em: . Acesso em: 23/02/2025.

CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Programa de Residência Pedagógica. Brasília: Capes, 2020. Disponível em: . Acesso em: 23/02/2025.

COSTA. A. P.; PIMENTEL JÚNIOR, C. P. “O programa residência pedagógica na formação docente: perspectivas de estudantes residentes em um subprojeto interdisciplinar de Biologia e Matemática”. Educação Matemática Pesquisa, vol. 24, n. 4, 2022.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Editora Artmed, 2007.

D’AMBROSIO, U. Da realidade à ação: reflexões sobre educação e Matemática. Campinas: Editora da UNICAMP, 1986.

D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: Da teoria à prática. Campinas: Editora Papirus, 1996.

D’AMBROSIO. U; D’AMBROSIO. B. S. “Formação de Professores de Matemática: Professor-pesquisador”. Atos de Pesquisa em Educação, vol. 1, n. 1, 2006.

FOERSTE, E. Parceria na Formação de Professores. São Paulo: Editora Cortez, 2005.

GATTI, B. A. “Licenciaturas: crise sem mudança?” In: DALBEN, A. et al. (orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2010.

GATTI, B. A. Políticas Docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: Ministério da Educação. 2011.

JOLANDEK, E. G.; KATO, L A. “Competências do letramento matemático que emergem no desenvolvimento de atividades de Modelagem Matemática na perspectiva de licenciandos do Programa Residência Pedagógica”. Educação Matemática Pesquisa, vol. 24, n. 4, 2022.

LIMA, B. L. C.; CARNEIRO, R. F. “O tornar-se professor de matemática em um Programa de Residência Docente”. Educação Matemática Pesquisa, vol. 24, n. 4, 2022.

LINS, R. C. “Caminhos da Educação Matemática no Brasil”. Anais do IV Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. Rio Claro: Unesp, 2000.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Editora Bookman, 2001.

MIZUKAMI, M. G. “Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman”. Revista Educação, vol. 29, n. 2, 2004.

MIZUKAMI, M. G. N. “Escola e desenvolvimento profissional da docência”. In: GATTI, B. A. et al. Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Editora da Unesp, 2013.

NERI, A. A. M.; SOUSA JÚNIOR, A. R. “PIBID e PRP: Políticas Públicas Necessárias na Formação Inicial Docente”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 1, n. 1, 2020.

NÓVOA, A. “Para uma formación de professores construida dentro de la profesión”. Revista de Educación, n. 350, 2009.

OLIVEIRA, L. H. “Exemplo de cálculo de Ranking Médio para Likert”. Portal Eletrônico Unesp [2005]. Disponível em: . Acesso em: 23/02/2025.

RODRIGUES, M. U. Análise de conteúdo em pesquisas qualitativas na área da educação matemática. Curitiba: Editora CRV. 2019.

RODRIGUES, M. U.; MISKULIN, R. G. S.; SILVA, L. D. “Conhecimentos Necessários à Docência no Âmbito do PIBID/Matemática no Brasil”. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, vol. 12, n. 3, 2020.

SANTOS, E. et al. “A importância do Programa de Residência Pedagógica na formação de professores no Instituto Federal Farroupilha, Campus São Vicente do Sul”. Revista Insignare Scientia, vol. 3, n. 1, 2020.

SBEM – Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Subsídios para a Discussão de Propostas para cursos de Licenciatura em Matemática: uma contribuição da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. São Paulo: SBEM, 2003. Disponível em: . Acesso em: 23/02/2025

SHULMAN, L. S. “Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado”. Revista de Currícuum y Formación Del Profesorado Granada, n. 2, 2005

SHULMAN, L. S. “Knowledge and teaching: Foundations of the new reform”. Harvard Educational Review, vol. 57, n. 1. 1987.

SHULMAN, L. S. “Those Who understand: knowledge growth in teaching”. Educational Researcher, vol. 15, n. 2, 1986.

SILVA, J. F.; TINTI, D. S. “Planejamento de espaços formativos e a mobilização do Conhecimento Didático-Matemático: um olhar para o Programa Residência Pedagógica”. Revemop, vol. 3, 2021.

SILVA, L. D. Conhecimentos presentes na disciplina de análise nos cursos de licenciatura em Matemática no Brasil (Tese de Doutorado em Educação Matemática). São Paulo: Unesp, 2022.

TINTI, D. S.; SILVA, J. F. “A pesquisa sobre a formação de professores de matemática na interface com o programa residência pedagógica”. Educação Matemática Pesquisa, vol. 24, n. 4, 2022

ZEICHNER, K. “Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades”. Educação, vol. 35, n. 3, 2010.