AFFECTIVE-COGNITIVE INTERDEPENDENCE IN DEVELOPMENT HUMAN IN THE HISTORICAL-CULTURAL PERSPECTIVE

Main Article Content

Marli Dallagnol Frison
Jaqueline Cacenote Maieron

Abstract

This study, from a historical-cultural perspective, investigated the interdependence between affect and cognition in human development, seeking to answer the following question: how does this interdependence manifest itself in teaching and learning activities, and what is the role of sociocultural interactions in this process? The case study method was adopted, which enables the description of actions and behaviors, the capture of meanings, the analysis of interactions, the understanding and interpretation of languages, as well as the study of representations without disconnecting them from the context and specific circumstances in which they manifest. The research was conducted in a public high school located in Ijuí (RS), with the participation of 130 students. Data collection was carried out through the application of a questionnaire in the classroom, during times previously agreed upon with the teachers. Data organization followed the theoretical assumptions of Discursive Textual Analysis (DTA), and the interpretation was performed with the support of authors from the historical-cultural perspective. The results point to the need to centralize affectivity in the individual's formation and in the knowledge appropriation process, highlighting interpersonal relationships, personal experiences, and the influence of the environment and social norms as determining elements of students' affective and cognitive development. It is concluded that prioritizing cognitive development at the expense of affective development weakens the teaching and learning processes, limiting learning.

Article Details

How to Cite
FRISON, M. D.; MAIERON, J. C. . AFFECTIVE-COGNITIVE INTERDEPENDENCE IN DEVELOPMENT HUMAN IN THE HISTORICAL-CULTURAL PERSPECTIVE. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 20, n. 59, p. 354–375, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.14722554. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/6397. Acesso em: 23 feb. 2025.
Section
Essays

References

ANJOS, R. E. “A educação escolar de adolescentes e a formação da autoconsciência”. Boletim de Conjuntura (Boca), vol. 15, n. 43, 2023.

ASBAHR, F. S. F.; SOUZA, M. P. R. “Por que aprender isso, professora? Sentido pessoal e atividade de estudo na Psicologia Histórico-Cultural”. Estudos de Psicologia, vol. 19, n. 3, 2014.

BATISTA, J. B.; PASQUALINI, J. C.; MAGALHÃES, G. M. “Estudo sobre Emoções e Sentimentos na Educação Infantil”. Educação e Realidade, vol. 47, 2022.

DALGALARRONDO, P. Psicopatologia e semiologia dos transtornos mentais. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 2000.

FERREIRA, A. B. H. Novo Aurélio XXI: o dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2009.

GONÇALVES, T. V. O. “Prefácio”. In: SILVA. A. R.; MARCELINO, V. S. (orgs.). Análise Textual Discursiva: teoria na prática: mosaico de pesquisas autorais. Campos dos Goytacazes: Encontrografia Editora, 2023.

JACINTO, P. M. S. (org.). Vulnerabilidades e saúde mental: experiências acadêmicas de Graduação em Psicologia. Boa Vista: Editora Iole, 2021.

KHASAWNEH, A. A.; AL-BARAKAT, A. A.; ALMAHMOUD, S. A. “The impact of mathematics learning environment supported by error-analysis activities on classroom interaction”. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, vol. 19, n. 2, 2023.

LEONTIEV, A. N. Atividade. Consciência. Personalidade. Bauru: Editora Mireveja, 2021.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Editora Centauro, 2004.

LOPES, T. S. S.; ROSSATO, M. “As ações e relações pedagógicas no contexto da pandemia”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 16, n. 46, 2023.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: Editora EPU, 2013.

MACHADO, L. V.; FACCI, M. G. D.; BARROCO, S. M. S. “Teoria das emoções em Vigotski”. Psicologia em Estudo, vol. 16, n. 4, 2011.

MARTINS, L. M. “Psicologia histórico-cultural, pedagogia histórico-crítica e desenvolvimento humano”. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (orgs.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Editora Autores Associados, 2017.

MARTINS, L. M. Análise sócio-histórica do processo de personalização de professores (Tese de Doutorado). Marília: Unesp, 2001.

MESQUITA, A. M. A formação psicológica de valores morais no contexto da sociabilidade competitiva e individualista na educação: apontamentos para a atividade pedagógica (Tese de Doutorado em Educação). Marília: Unesp, 2018.

MIRANDA, J. C.; CAMPOS, I. C. “Educação sexual nas escolas: uma necessidade urgente”. Boletim de Conjuntura (Boca), vol. 12, n. 34, 2022.

MONTEIRO, P. V. R. A unidade afetivo-cognitiva: aspectos metodológicos e conceituais a partir da psicologia histórico-cultural (Dissertação de Mestrado em Psicologia). Curitiba: UFPR, 2015.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

PASQUALINI, J. C. “A perspectiva histórico-dialética da periodização do desenvolvimento infantil”. Psicologia em Estudo, vol. 14, n. 1, 2009.

ROSSINI, M. A. S. Pedagogia afetiva. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.

SÁTYRO, N. G. D.; D’ALBUQUERQUE, R. W. “O que é um Estudo de Caso e quais as suas potencialidades?” Revista Sociedade e Cultura, vol. 23, 2020.

SIRGADO, A. P. “O social e o cultural na obra de Vigotski”. Educação e Sociedade, vol. 21, n. 71, 2000.

SOARES, G. G. “Sofrimento psíquico e adolescência: reflexões acerca dos sentidos atribuídos à adolescência”. Boletim de Conjuntura (Boca), vol. 4, n. 10, 2020.

VIGOTSKI, L. S. “El problema de la edad”. In: VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas IV: Paidologia del adolescente. Problemas de la psicología infantil. Madrid: Visor, 2013.

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2012.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI. Teoría de las emociones: Estudio histórico-psicológico. Madrid: Ediciones Akal, 2009.

WALLON, H. A. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Editora Edições 70, 1968.

WALLON, H. A. As origens do caráter na criança. São Paulo: Editora Difusão Europeia do Livro, 1971.

YANG, X.; KAISER, G. “The impact of mathematics teachers’ professional competence on instructional quality and students’ mathematics learning outcomes”. Current Opinion in Behavioral Sciences, vol. 48, 2022.