CHALLENGES OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION FOR THE SATERÉ-MAWÉ IN INDIGENOUS TERRITORY IN THE AMAZON

Main Article Content

Silvia Carvalho Vieira
Jonise Nunes Santos
Valéria Augusta Cerqueira de Medeiros Weigel

Abstract

Indigenous school education in Brazil is a right aimed at promoting the strengthening of identities and cultures, and also plays a crucial role in the sustainable development of indigenous peoples. Among many experiences aimed at indigenous schooling, this study analyzed the challenges and advances associated with the implementation of the Technical Course in Agroecology offered by the Instituto Federal do Amazonas - IFAM to the Sateré-Mawé indigenous people. The objective of the research was to identify the contributions of the course to the maintenance of traditional knowledge and the generation of sustainable socioeconomic opportunities. Methodologically, the study adopted a qualitative approach, with theoretical and documentary review, based on discursive textual analysis - ATD and the application of a SWOT matrix. Institutional documents, both from the government and recent academic literature, were analyzed to contextualize the proposed reflections. The results indicated that the articulation between traditional knowledge and technical knowledge in the Agroecology course contributed to the strengthening of cultural identity and the improvement of agroecological practices, promoting food security and environmental preservation. However, challenges such as the scarcity of bilingual teaching materials and limited teacher training in the intercultural field were identified as barriers to be overcome. It is concluded that professional and technological education, when adapted to the cultural and environmental specificities of indigenous peoples, has significant transformative potential, pointing to the need for greater investment in public policies and future studies that deepen strategies for integrating education and traditional knowledge.

Article Details

How to Cite
VIEIRA, S. C.; SANTOS, J. N. . .; WEIGEL, V. A. C. de M. . CHALLENGES OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION FOR THE SATERÉ-MAWÉ IN INDIGENOUS TERRITORY IN THE AMAZON. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 20, n. 59, p. 451–473, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.14736584. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/5816. Acesso em: 19 may. 2025.
Section
Essays

References

ANDRADE, J. D. A. P.; SANTOS, J. S.; RODRIGUES, R. G. “A Educação Escolar Indígena no Contexto da Pandemia: Desafios Atuais e Perspectivas Futuras”. Anais do III Congresso Científico Internacional da Rede de Pesquisadores sobre Povos Originários e Comunidades Tradicionais. Barra do Bugres: UNEMAT, 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: . Acesso em: 18/12/2024.

BRASIL. Diversidade linguística indígena: estratégias de preservação, salvaguarda e fortalecimento. Brasília: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, 2020. Disponível em: . Acesso em: 18/12/2024.

BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Ministério da Educação, 1996. Disponível em: . Acesso em: 18/12/2024.

BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 05, de 22 de junho de 2012. Brasília: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: . Acesso em: 18/12/2024.

BRASIL. Resolução n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: . Acesso em: 18/12/2024.

CANDAU, V. M. F.; OLIVEIRA, L. F. “Pedagogia de colonial e educação antirracista e intercultural no Brasil”. Educação em Revista, vol. 26, n.1, 2016.

CASTILLO, A.; CUEVAS, C. “Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico”. Revista Innova Educacion, vol. 2, n. 2, 2020.

CAVALCANTE, L. I. P. “Formação de professores na perspectiva do Movimento dos Professores Indígenas da Amazônia”. Revista Brasileira de Educação, n. 22, 2003.

DANTAS, D. F. “Bases da Cultura Educacional no Brasil: Colônia, Império e Primeira República”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 11, n. 31, 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1993.

FREIRE, P. Política e Educação: ensaios. São Paulo: Editora Cortez, 1993.

GIROUX, H. A. On critical pedagogy. London: Bloomsbury Publishing, 2011.

GOMES, K. M. R.; SANTOS, C. A. B. “Interculturalidade na Educação Escolar Indígena: Um Estudo de Revisão Bibliográfica Sistemática Qualitativa”. TEXTURA - Revista de Educação e Letras, vol. 25, n. 63, 2023.

GRANDO, B. S. et al. (ed.). Povos indígenas, formação de professores e educação intercultural: diálogos com a lei no 11.645/2008. Maringá: Editora da UEM, 2022.

LIRA, L. N. L. et al. “Prática Docente no Contexto Intercultural de Escolas Urbanas em Boa Vista (RR)”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.

LOPES, T. S. A Educação Profissional ofertada pelo IFRR para as Comunidades Indígenas do Município de Amajari -RR (Dissertação de Mestrado em Sociedade e Cultura na Amazônia). Manaus: UFAM, 2015.

LUGONES, M. “Colonialidad y género”. Tabula Rasa, n. 9, 2019.

MATO, D. Diversidad cultural e interculturalidad en educación superior: Experiencias en América Latina. Caracas: UNESCO, 2012.

MOLL, J. et al. “Educação profissional e tecnológica no Brasil Contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010”. Boletim Técnico do Senac, vol. 38, n. 2, 2012.

MORI, A. C. “A diversidade linguística e cultural latino-americana, os direitos linguísticos dos povos originários e o papel social do linguista”. In: LIMA, E. F.; WATSON, C. S. A. (orgs.). Identidade e diversidade cultural na América Latina. Porto Alegre: Editora Fi, 2017.

NAZARENO, E.; MENESES, M. P. “Educação Intercultural Indígena na Universidade Federal de Goiás: escolas indígenas e o papel dos temas contextuais nas escolas indígenas”. Revista latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 53, n. 3, 2023.

NIETO, S. The Light in Their Eyes: Creating Multicultural Learning Communities. London: Teachers College Press, 2010.

NOGUEIRA, A. W. R.; PINHEIRO, A. S. P. “Formação docente para a educação profissional: análise crítica do marco regulatório”. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, vol. 8, n. 1, 2023.

NÓVOA, A. “Universidade e formação docente”. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, vol. 4, n. 7, 2000.

NÓVOA, A. Escolas e Professores Proteger, Transformar, Valorizar. Salvador: IAT, 2022.

PANIAGO, R. N. “A Formação Docente para a Metamorfose do Ensino nos Institutos Federais: Um Direito Assegurado ou Cerceado nas Políticas Educacionais?”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 44, 2023.

PEREIRA, D. R.; VIEIRA, L. I. D. “Formação de professores indígenas do Maranhão em curso de Magistério Indígena: Training of indigenous teachers from Maranhão in an Indigenous Teaching course”. Revista Cocar, vol. 19, n. 37, 2023.

RABELO, A. O.; SIMAS, H. C. P.; OLIVEIRA, M. “Políticas linguísticas de proteção das línguas no Amazonas, Brasil. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 20, n. 58, p. 61–83, 2024.

RODRIGUES, G. C. L. “Educação Escolar Indígena: histórico de uma conquista: Educación Escolar Indígena: história de una conquista”. Revista Cocar, vol. 21, n. 39, 2024.

RODRIGUES, G. C. L. “Quando a escola é uma flecha: Educação Escolar Indígena e Territorialização na Amazônia”. Revista Exitus, vol. 8, n. 3, 2018.

SÁ, M. A.; RIBEIRO, E. A.; GONÇALVES, T. G. G. L. “Escolares indígenas com deficiência no Brasil: uma análise a partir do Censo Escolar da Educação Básica (2010, 2015 e 2020)”. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, vol. 104, 2023.

SANTOS, B. S. “Un occidente no occidentalista? La filosofía a la venta, la docta ignorancia y la apuesta de Pascal. Epistemologías del Sur (Perspectivas), p. 431-468, 2014.

SANTOS, J. N. Políticas Linguísticas e Docência Indígena no estado do Amazonas (Tese de Doutorado em Letras). Belém: UFPA, 2021.

SARAIVA, D. C. M. Etnomatemática na Educação Escolar Indígena: a mobilização entre saberes ancestrais e saberes acadêmicos para o ensino da Matemática na Educação Profissional Tecnológica para a etnia Sateré Mawé (Tese de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática). Cuiabá: UFMT, 2022.

SHULMAN, L. S. “Conocimiento y Enseñanza: Fundamentos de la Nueva Reforma”. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, vol. 9, n. 2, 2005.

SILVA, A. R. G. Desafios à educação escolar indígena inclusiva para estudantes com deficiência, na aldeia Pitaguary, Ceará (Dissertação de Mestrado em Interdisciplinar em Humanidades). Fortaleza: UNILAB, 2024.

SKLIAR, C. Pedagogía (im)posible: reflexiones sobre alteridad, enseñanza y diferencia. Miño y Dávila. Buenos Aires: Clacso, 2005.

SKUTNABB-KANGAS, T. Linguistic genocide in education--or worldwide diversity and human rights?. London: Routledge, 2013.

TUCK, E.; YANG, K. W. “La descolonización no es una metáfora”. Tabula Rasa, n. 38, 2021.

UNITED NATIONS. Indigenous peoples, indigenous voices: Who are indigenous peoples? New York: United Nations, 2023]. Disponível em: . Acesso em: 23/12/2024.

VIEIRA, S. C. et al. “A educação profissional e tecnológica para o povo Sateré-Mawé no Andirá-Marau: contribuições dos saberes Amazônicos”. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, vol. 19, n. 3, 2024.

VIEIRA, S. C. Pedagogia da alternância e a atuação docente: uma experiência com o Proeja indígena no IFAM Campus Maués (2018-2023) (Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico). Manaus: IFAM, 2023.

VIEIRA, S. C.; LEAL, D. A. “Conhecendo a experiência por alternância no curso de Agroecologia do PROEJA Indígena na Ilha Michiles”. In: MEDEIROS, A. F.; BATISTA, E. R. M.; MASCARENHAS, S. A. N. (orgs.). Perspectivas e desafios no ensino de ciências e humanidades. São Paulo: Editora ALEXA, 2022.

WALSH, C. “Interculturalidad crítica y educación intercultural”. In: VIAÑA, J.; TAPIA, L.; WALSH, C. (orgs.). Construyendo Interculturalidad Crítica. La Paz: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 2009.

WALSH, C. Lo pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminos. Querétaro: Walsh, 2014.