CHALLENGES OF EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: THE IMPORTANCE OF MOTIVATION IN THE PROCESS OF EVALUATION AND CONSTRUCTION OF MEANING

Main Article Content

Márcia Lúcia de Souza
Valéria Felix de Almeida

Abstract

This article approaches motivation, evaluation, and construction of the senses in Basic Education, which has been discussed with singular relevance in the present, considering the normative determinations and educational reforms in the course. It aims to reflect on the need to train teachers who can rethink daily school life, guiding pedagogical action by conceptions and premises that allow choices and options appropriate to the context. Specifically, it aims to highlight the relevance of motivation and the construction of meaning for the studies, the valorization of previous knowledge, the need for active listening as a possibility of recognizing individual differences in teaching and learning. This study is justified to answer the question: how can teachers influence motivation in learning in the face of the various distractions of the contemporary world? The method is a bibliographic research with an empirical approach, characterized by an exploratory analysis.  The instrument for data collection uses semi-structured interviews. The results show an emerging construction of evaluation as a pedagogical motivational tool with intentionality, awareness of limits, personal and collective potentials, and valuing people. It is concluded that motivated teachers with training based on new pedagogical actions enable more significant learning in the construction of meanings according to the dynamics of the classroom.

Article Details

How to Cite
SOUZA, M. L. de .; ALMEIDA, V. F. de . CHALLENGES OF EDUCATION IN THE 21ST CENTURY: THE IMPORTANCE OF MOTIVATION IN THE PROCESS OF EVALUATION AND CONSTRUCTION OF MEANING. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 8, n. 24, p. 61–73, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.5733816. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/508. Acesso em: 19 sep. 2024.
Section
Articles

References

ABED, A. L. Z. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. São Paulo: UNESCO/MEC, 2014.

BACICH, L; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.

BARRERA, S. D. “Teorias cognitivas da motivação e sua relação com o desempenho escolar”. Poíesis Pedagógico, vol. 8, n. 2, 2010,

CARVALHO, M. F. N.; PEREIRA, V. C.; FERREIRA, S. P. A. “A (des) motivação da aprendizagem de alunos de escola pública do ensino fundamental I: Quais os fatores envolvidos?” Portal Eletrônico da Doc Player [2007]. Disponível em <https://docplayer.com.br>. Acesso em: 25/10/2021.

DAMON, W. O que o jovem quer da vida? Como pais e professores podem orientar e motivar os adolescentes. São Paulo: Editora Summus, 2009.

DELORS, J. et al. (orgs.). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. Brasília: UNESCO, 1996.

DELORS, J. et al. (orgs.). Educação, um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez Editora, 1998.

FERNANDES, D. Avaliação das aprendizagens: desafios às teorias, práticas e políticas. Lisboa: Texto Editores, 2005.

GAUTHIER, C.; BISSONNETTE, S.; RICHARD, M. Ensino Explícito e Desempenho dos Alunos. São Paulo: Editora Vozes, 2014.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2017.

HUERTAS, J. A. Motivación: querer aprender. Buenos Aires: Aique, 2001.

LIEURY, A.; FENOUILLT, B. Motivação e aproveitamento escolar. São Paulo: Edições Loyola, 2000.

LUCKESI, J. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Editora Cortez, 2010.

MÉNDEZ, J. M. A. Avaliar para conhecer, examinar para excluir. Porto Alegre: Artmed, 2002.

MORAES, R.; GALLIAZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

MURRAY, E.J. Motivação e emoção. Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan, 1986.

NASCIMENTO, M. S. C.; VEIGA, W. T. “Coração de Estudante. Trem Mineiro Edições Musicais, 1999”. Portal Eletrônico de Composições de Letras de Músicas. Disponível em: <https://www.letras.mus.br>. Acesso: 09/11/2021.

OLIVEIRA, C. B. E.; ALVES, P. B. “Ensino fundamental: papel do professor, motivação e estimulação no contexto escolar”. Paidéia, vol. 31, n. 15, 2005.

OLIVEIRA, J. E. B. M. A motivação ética no processo de ensino/aprendizagem na formação de professores do ensino fundamental (Tese de Doutorado em Educação). Rio de Janeiro: UFRJ, 2008.

PISANI, E. M.; BISI, G. P.; RIZZON, L. A.; NICOLETTO, U. Psicologia geral. Porto Alegre: Editora Vozes, 1985.

TAPIA, J. A.; FITA, E. C. “Contexto, motivação e aprendizagem”. In: TAPIA, J. A. (org.). A motivação em sala de aula: o que é, como faz. São Paulo: Loyola, 2003.

WEINSTEIN, C. S.; NOVODVORSKY, I. Gestão da sala de aula. Porto Alegre: AMGH, 2015.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Editora ‎Penso, 1998.

ZAMBELLI, R. L. “O que se espera da carreira de um professor?” Revista Educação por Escrito, Edição Especial, janeiro, 2013.

ZANETTE, M. S. “Pesquisa qualitativa no contexto da educação no Brasil”. Educar em Revista, n. 65, julho/setembro, 2017.