OUR VOICE, OUR FIGHT: MUSIC AS A TOOL OF RESISTANCE AND LIBERATION FOR THE LGBTQIA+ COMMUNITY

Main Article Content

Bruna dos Santos Cardoso

Abstract

This essay is a literature review of a narrative, qualitative and exploratory nature, aiming to elucidate the power of musical art as a social tool for the LGBTQIA+ community. In the data collection, a total of 16 works were used to compose this study, using the following databases: Scientific Electronic Library Online (SCIELO), Frontiers-Media Studies, UFG Magazine, UFBA Institutional Repository, UFRGS Scientific Journal Portal and Dialnet. From the analysis of the results, it can be concluded that there is a strong relational dynamic between the productions of subjectivity that reverberate in the collective, causing the visibility of otherness and narrative powers for sociocultural changes.

Article Details

How to Cite
CARDOSO, B. dos S. OUR VOICE, OUR FIGHT: MUSIC AS A TOOL OF RESISTANCE AND LIBERATION FOR THE LGBTQIA+ COMMUNITY: . Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 7, n. 21, p. 117–124, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.5525246. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/463. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Essays

References

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: Com Arte, 1998.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARROS, Valena de Jesus. A música como fonte de comunicação e expressão do contexto social dos seres humanos (Trabalho de Conclusão de Curso de Bacharelado em Biblioteconomia). Belém: UFPA, 2016.

BIESDORF, Rosane Kloh; WANDSCHEER, Marli Ferreira. “Arte, uma necessidade humana: função social e educativa”. Itinerarius Reflectionis: Revista Eletrônica do curso de pedagogia do campus Jataí-UFG-Goiás, vol. 7, n. 1, 2011.

BRASIL. Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos Humanos. Disque 100. Disponível em: <https://www.mdh.gov.br/ informacao-ao-cidadao/disque-100>. Acessado em: 10/05/2021.

BUORO, Anamelia Bueno. O olhar em construção: uma experiência de ensino e aprendizagem da arte na escola. São Paulo: Editora Cortez, 2000.

CARVALHO, Luciomar de; LISBOA FILHO, Flavi Ferreira. “Representações LGBTQIA+ e estudos culturais: invisibilidades da diversidade de gênero em audiovisuais publicitários de moda”. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação Em Saúde, vol. 13, n. 3, 2019.

FISCHER, Ernest. A necessidade da arte. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1987.

GASTALDI, Alexandre Bogas Fraga et al. (orgs.). Observatório de Mortes Violentas de LGBTI+ no Brasil – 2020: Relatório da Acontece Arte e Política LGBTI+ e Grupo Gay da Bahia. Florianópolis: Editora Acontece Arte e Política LGBTI+, 2021.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

GOFFMAN, Ken; JOY, Dan. Contracultura através dos tempos: do mito de Prometeu à cultura digital. Rio de Janeiro: Ediouro, 2007.

GUERRA, Wesley Sa Teles. “Orgulho e preconceito dentro da comunidade LGBTQIA+”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020.

KOEHLER, Sonia Maria Ferreira. “Homofobia, cultura e violências: a desinformação social”. Interacções, vol. 9, n. 26, 2013.

LEDUR, Rejane Reckziegel. Professores de Arte e Arte Contemporânea: contextos de produção de sentido (Dissertação de Mestrado em Educação). Porto Alegre: UFRGS, 2005.

NEVES, Thiago Tavares das. Coração sonoro-afetos, corpos e máquinas nas festas de música eletrônica (Tese de Doutorado em Ciências Sociais). Natal: UFRN, 2016.

PEREIRA, Carlos Alberto Messeder. O que é contracultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986.

RIBAS, Rafael Malvar et al. Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades (Dissertação de Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura). São Paulo: UPM, 2016.

ROCHA, Rose Melo et al. “Comunicação e estudos de gênero: políticas de audiovisibilidade e narrativas midiáticas”. Fronteiras-estudos midiáticos, vol. 22, n. 2, 2020.