OUR VOICE, OUR FIGHT: MUSIC AS A TOOL OF RESISTANCE AND LIBERATION FOR THE LGBTQIA+ COMMUNITY
Main Article Content
Abstract
This essay is a literature review of a narrative, qualitative and exploratory nature, aiming to elucidate the power of musical art as a social tool for the LGBTQIA+ community. In the data collection, a total of 16 works were used to compose this study, using the following databases: Scientific Electronic Library Online (SCIELO), Frontiers-Media Studies, UFG Magazine, UFBA Institutional Repository, UFRGS Scientific Journal Portal and Dialnet. From the analysis of the results, it can be concluded that there is a strong relational dynamic between the productions of subjectivity that reverberate in the collective, causing the visibility of otherness and narrative powers for sociocultural changes.
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: Com Arte, 1998.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARROS, Valena de Jesus. A música como fonte de comunicação e expressão do contexto social dos seres humanos (Trabalho de Conclusão de Curso de Bacharelado em Biblioteconomia). Belém: UFPA, 2016.
BIESDORF, Rosane Kloh; WANDSCHEER, Marli Ferreira. “Arte, uma necessidade humana: função social e educativa”. Itinerarius Reflectionis: Revista Eletrônica do curso de pedagogia do campus Jataí-UFG-Goiás, vol. 7, n. 1, 2011.
BRASIL. Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos Humanos. Disque 100. Disponível em: <https://www.mdh.gov.br/ informacao-ao-cidadao/disque-100>. Acessado em: 10/05/2021.
BUORO, Anamelia Bueno. O olhar em construção: uma experiência de ensino e aprendizagem da arte na escola. São Paulo: Editora Cortez, 2000.
CARVALHO, Luciomar de; LISBOA FILHO, Flavi Ferreira. “Representações LGBTQIA+ e estudos culturais: invisibilidades da diversidade de gênero em audiovisuais publicitários de moda”. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação Em Saúde, vol. 13, n. 3, 2019.
FISCHER, Ernest. A necessidade da arte. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1987.
GASTALDI, Alexandre Bogas Fraga et al. (orgs.). Observatório de Mortes Violentas de LGBTI+ no Brasil – 2020: Relatório da Acontece Arte e Política LGBTI+ e Grupo Gay da Bahia. Florianópolis: Editora Acontece Arte e Política LGBTI+, 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
GOFFMAN, Ken; JOY, Dan. Contracultura através dos tempos: do mito de Prometeu à cultura digital. Rio de Janeiro: Ediouro, 2007.
GUERRA, Wesley Sa Teles. “Orgulho e preconceito dentro da comunidade LGBTQIA+”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020.
KOEHLER, Sonia Maria Ferreira. “Homofobia, cultura e violências: a desinformação social”. Interacções, vol. 9, n. 26, 2013.
LEDUR, Rejane Reckziegel. Professores de Arte e Arte Contemporânea: contextos de produção de sentido (Dissertação de Mestrado em Educação). Porto Alegre: UFRGS, 2005.
NEVES, Thiago Tavares das. Coração sonoro-afetos, corpos e máquinas nas festas de música eletrônica (Tese de Doutorado em Ciências Sociais). Natal: UFRN, 2016.
PEREIRA, Carlos Alberto Messeder. O que é contracultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986.
RIBAS, Rafael Malvar et al. Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades (Dissertação de Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura). São Paulo: UPM, 2016.
ROCHA, Rose Melo et al. “Comunicação e estudos de gênero: políticas de audiovisibilidade e narrativas midiáticas”. Fronteiras-estudos midiáticos, vol. 22, n. 2, 2020.