WORKING CONDITIONS IN CALL CENTERS AND THEIR IMPACTS ON WORKER'S MENTAL HEALTH

Main Article Content

Rodrigo Gomes de Macedo Teixeira
Suelen Santos Moreira

Abstract

This article consists of a systematic review of empirical articles related to call centers and workers' mental health. This study aimed to discuss the relationship between working conditions in call centers and the implications for the worker's mental health. The methods used to prepare the study were a literature review for the selection of articles which were searched on the websites, Pepsic, Scielo and Capes Periodicals. The results of the research have showed that there are variations in the presence of stress and impacts on the mental health of teleoperators, including gender, age and time of experience. The main reports and results of the instruments used showed that control, script, and pressure for goals are the main sources of stress and feelings such as anxiety, tension, anger, fatigue and mental fatigue.

Article Details

How to Cite
TEIXEIRA, R. G. de M.; MOREIRA, S. S. WORKING CONDITIONS IN CALL CENTERS AND THEIR IMPACTS ON WORKER’S MENTAL HEALTH. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 7, n. 20, p. 45–66, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.5148371. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/419. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Articles

References

ABREU, K. L. et al. “Estresse ocupacional e Síndrome de Burnout no exercício profissional da psicologia”. Psicologia Ciência e Profissão, vol. 22, n. 2, 2002.

ALMEIDA, L. T. C.; BENEVIDES, T.M.; DUTRA, R. Q. “Gestão e precarização do trabalho: Uma Análise da influência da Atuação Gestora na Vida dos Trabalhadores de Call Centers”. Revista Formadores, vol. 12, n. 2, 2019.

ANDRADE, R. D. et al. “Qualidade de vida de operadores de telemarketing: Uma análise com o Whoqol-Bref”. Ciencia & Trabajo, vol. 17, n. 54, 2015.

BVSMS - Biblioteca Virtual em Saúde. Ministério da Saúde. “Estresse”. Biblioteca Virtual em Saúde [11/2012]. Disponível em: . Acesso em: 25/10/2020.

BRASIL. Ministério do Trabalho e do Emprego. “Fiscalização autua empresas de telemarketing”. Portal Eletrônico do Ministério do Trabalho e do Emprego [24/09/2015]. Disponível em: <http://trabalho.gov.br>. Acesso em: 21/10/2020.

HIRSCHLE, A. T.; GONDIM, S. M. G. “Estresse e bem-estar no trabalho: uma revisão de literatura”. Ciência e Saúde Coletiva, vol. 25, n. 7, 2020.

LUCCA, S. R. et al. ‘’Fatores de estresse relacionado ao trabalho: as vozes dos atendentes de telemarketing’’. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, vol. 17, n. 2, 2014.

LUCCA; SOBRAL; CRISTINA. “Aplicação de instrumento para o diagnóstico dos fatores de risco psicossociais nas organizações”. Revistas Científicas em Ciências da Saúde, vol.15, n. 1, 2017.

PAIVA, L. E. B. et al. ‘’Síndrome de burnout em operadores de teleatendimento: o caso de duas empresas de contact center em Fortaleza/CE’’. Revista de Carreiras Pessoas, vol. 6, n. 2, 2016.

RABELO, L. D. B. C.; SILVA, J.M. A.; LIMA, M. E. A. “Trabalho e Adoecimento Psicossomático: Reflexões sobre o Problema do Nexo Causal”. Psicologia Ciência e Profissão, vol. 38, n. 1, 2018.

ROSENFIELD, C. L. “Paradoxos do capitalismo e trabalho em call centers: Brasil, Portugal e Cabo Verde”. Caderno de Recursos Humanos, vol. 20, n. 51, 2007.

SENHORAS, E. M. Geodireito e o estudo das Áreas de Livre Comércio na Amazônia Legal. Boa Vista: Editora da UFRR, 2019.

TAKAHASHI, L. T.; SISTO, F. F.; CECILIO, D. “Avaliação da vulnerabilidade ao estresse no trabalho de operadores de Telemarketing”. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, vol. 14, n. 3, 2014.

TAMAYO, Á. Estresse e cultura organizacional. São Paulo: Editora Pearson, 2008.

ZILIOTTO, D. M.; OLIVEIRA, B. O. “A organização do trabalho em call centers: ‘’Implicações na saúde mental dos operadores”. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, vol. 14, n. 2, 2014.