PROBLEM-BASED EDUCATION AND COMPLEX THINKING IN HEALTHCARE TRAINING

Main Article Content

Waleska Brito Nunes
Luiz Roberto Augusto Noro
Eliana Costa Guerra
Bárbara dos Santos Paulino
Maria Angela Fernandes Ferreira

Abstract

Healthcare training is immersed in a multidimensionality that impacts the model of care provided to the population. It is necessary to reflect on the practices and curricula offered with the understanding that complex thinking must be encouraged at all educational levels in order to expand knowledge in different directions. This study aims to make a reflection on the implementation of a curricular component in health courses offered in a federal public university, presenting its potential contributions to professional training. This is an exploratory and descriptive case study with qualitative nature. The data were obtained from portfolios prepared by students of health courses, reporting their experience with a curricular component. The analysis was made through the content analysis technique and revealed two categories: a - Educational strategies that promote liberating training and b – Problem-based and complex thinking as guides for the acquisition of professional and human skills and competencies. The conclusion of the study is that the inclusion of curricular components based on the assumptions of complex thinking, of liberating education with experience in communities, contributes to a more reflective and critical training with respect to realities, and this is urgent in view of the increasingly intense transformations in modern society in which permanent inequalities and human misunderstanding predominate.

Article Details

How to Cite
NUNES, W. B.; NORO, L. R. A.; GUERRA, E. C.; PAULINO, B. dos S. .; FERREIRA, M. A. F. PROBLEM-BASED EDUCATION AND COMPLEX THINKING IN HEALTHCARE TRAINING. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 17, n. 51, p. 452–473, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10938778. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/3799. Acesso em: 17 may. 2024.
Section
Articles

References

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Editora Edições 70, 2011.

CAMPOS, F. E. et al. “Caminhos para aproximar a formação de profissionais de saúde das necessidades da atenção básica”. Revista Brasileira de Educação Médica, vol. 25, 2021.

CARVALHO, Y. M.; CECCIM, R. B. “Formação e educação em saúde: aprendizados com a saúde coletiva”. In: CAMPOS, G. W. S. Tratado de saúde coletiva. São Paulo: Editora Hucitec, 2012.

CHAVES, M. M. “Complexidade e transdisciplinaridade: uma abordagem multidimensional do setor saúde”. Revista Brasileira de Educação Médica, vol. 22, n 1, 2020.

COSTA, C. A.; LOUREIRO, C. F. “A interdisciplinaridade em Paulo Freire: aproximações político-pedagógicas para a educação ambiental crítica”. Revista Katálysis, vol. 20, 2017.

CRESWELL, J. W.; CRESWELL, J. D. Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Editora Artmed, 2010.

DENIZARD-THOMPSON, N. et al. “Association of a health equity curriculum with medical students’ knowledge of social determinants of health and confidence in working with underserved populations”. JAMA network open, vol. 4, n. 3, 2021.

DRAPER, J. K. et al. “Preparing medical students to address health disparities through longitudinally integrated social justice curricula: a systematic review”. Academic Medicine, vol. 97, n. 8, 2022.

ERIKSON, C.; ZIEMANN, M. “Advancing social mission research: a call to action”. Academic Medicine, vol. 97, n. 1, 2022.

FARIA, L.; ALVAREZ, R. E. C.; SANTOS, L. A. C. “Socioeconomic inequality in Latin America and the Caribbean: the post-pandemic future for the training of health professionals”. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, vol. 30, 2023.

FORTUNATO, I. “Como Paulo Freire (me) ajuda a trabalhar no ofício de professor formador”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13. n. 37, 2023.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. São Paulo: Editora Paz e Terra. 2020b.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra. 2020a.

FREITAS, A. L. C.; ARAUJO, F. L. A. “A educação problematizadora em Paulo Freire: Desafios para a sociedade contemporânea”. Revista Online de Política e Gestão Educacional, vol. 26, 2022.

GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade. São Paulo: Editora LTC, 1988.

GONZALO, J. D. et al. “Concerns and responses for integrating health systems science into medical education”. Academic Medicine, vol. 93, n. 6, 2018.

GUERRA, E. C; MEDEIROS JÚNIOR, A.; COSTA, N. D. L. “Formação em saúde no âmbito da UFRN: aspectos fundamentais das aprendizagens em contextos interdisciplinares”. Revista Espaço Pedagógico, vol. 28, n. 2, 2021.

GUIMARÃES, C. A. F. Paulo Freire e Edgar Morin sobre Saberes, Paradigmas e Educação: Um Diálogo Epistemológico. Curitiba: Editora Appris, 2020.

HARADA, A, S. “Avaliação formativa: o portfólio como instrumento de avaliação para o desenvolvimento do aprendizado reflexivo”. Meta: Avaliação, vol. 12, n. 37, 2020.

IGLÉSIAS, A. G.; BOLLELA, V. R. “Integração curricular: um desafio para os cursos de graduação da área da Saúde”. Medicina, vol. 48, n. 3, 2015.

LEWIS, J. H. et al. “Addressing the social determinants of health in undergraduate medical education curricula: a survey report”. Advances in Medical Education and Practice, vol. 11, 2020.

LI, Y. et al “A study on the “community-hospital-community” model of community nursing practice teaching for undergraduate nursing students”. BMC Nursing, vol. 32, n. 385, 2023.

MERWE, A. V. D.; CORLIA JANSE. V. V. “Creating Transformational Learning Experiences for 21st Century Healthcare Students through Preclinical Skills Training at a South African University”. BMC Medical Education. vol. 24, n. 1, 2024.

MORIN, E. A cabeça bem-feita. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2022.

MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Editora Sulina, 2015.

MORIN, E. Os setes saberes necessários à educação do futuro. Brasília: Editora Cortez, 2011b.

MORIN, E.; LISBOA, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Editora Sulina, 2011a.

SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Editora Penso, 2013.

SALLES, V. O.; MATOS, E. A. S. A. “A teoria da complexidade de Edgar Morin e o Ensino de Ciência e Tecnologia”. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, vol. 10, n. 1, 2017.

SILVA JÚNIOR, L. A.; LEÃO, M. B. C. “O software Atlas. ti como recurso para a análise de conteúdo: analisando a robótica no Ensino de Ciências em teses brasileiras”. Ciência e Educação, vol. 24, 2018.

SILVA, W. P.; OLIVEIRA, N. A. “Universidade neoliberal ou universidade libertadora? Alternativas à mercantilização da educação superior”. Sociedade em Debate, vol. 29, n. 3, 2023.

WALTER, S. A.; BACH, T. M. “Adeus papel, marca-textos, tesoura e cola: inovando o processo de análise de conteúdo por meio do atlas. Ti”. Administração: Ensino e Pesquisa, vol. 16, n. 2, 2015.

WHO - World Health Organization. Third Meeting on Health Professional Education Reforms in Transition Economy Countries. Shanghai: WHO, 2019.