MENTAL HEALTH AND TEACHING STYLES OF UNIVERSITY TEACHERS FROM PUBLIC AND PRIVATE INSTITUTIONS

Main Article Content

Fabio Gotz de Lima
Luís Henrique Paloski

Abstract

The investigation of teachers' mental health is crucial, considering its direct impact on teaching quality and teachers' well-being. Care for educators' mental health contributes to preventing professional burnout and retaining talent in the field of education. The study, conducted with 306 higher education teachers, adopted a quantitative approach. Data were collected through an online form, covering sociodemographic information, scores on the Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS-21), and responses to a questionnaire on teaching styles. Data analysis involved descriptive statistics and the Mann-Whitney U test for comparisons between groups of public and private institutions. The research aimed to compare teaching styles, symptoms of anxiety, depression, and stress among teachers from public and private higher education institutions. No statistically significant differences were found in teaching styles between public and private institutions. It was found that a significant proportion of teachers from public institutions experienced symptoms of depression (26.68%), anxiety (17.34%), and stress (28.67%) ranging from mild to extremely severe. Conversely, teachers from private institutions reported 32.73%, 20.01%, and 20.99% of such symptoms, respectively. The results emphasize the importance of mental health among university teachers, highlighting a high prevalence of depressive, anxiety, and stress symptoms. The similarity in teaching styles between public and private institutions underscores the need for comprehensive psychological and educational support to promote well-being in the academic environment.

Article Details

How to Cite
LIMA, F. G. de .; PALOSKI, L. H. MENTAL HEALTH AND TEACHING STYLES OF UNIVERSITY TEACHERS FROM PUBLIC AND PRIVATE INSTITUTIONS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 17, n. 51, p. 358–378, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10895714. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/3760. Acesso em: 17 may. 2024.
Section
Articles

References

AVILÉS, A. E. B.; ALAVA, L. A. R.; URRA, R. G.; RIVADENEIRA, M. R. L. Reacciones psicosomáticas producidas por el estrés y la salud mental de los docentes universitarios. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, v. 5, n. 3, 2020.

BARRETO, R. D. M. M.; HISSA, D. L. A. Depressão e o impacto na prática docente em professores do ensino médio da rede estadual de ensino em Fortaleza (CE). Revista Educação em Debate, v. 42, n. 82, maio/ago. 2020.

BATISTA, G. D. P.; PORTILHO, E. M. L.; RUFINI, S. É. Evidence of Validity for the Portilho/Banas Teaching Style Questionnaire. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 25, 2015.

CAMPOS, M. F.; VIEGAS, M. F. Saúde mental no trabalho docente: um estudo sobre autonomia, intensificação e sobrecarga. Cadernos de Pesquisa, v. 28, n. 2, 2021.

CAMPOS, T.; VÉRAS, R. M.; DE ARAÚJO, T. M. Trabalho docente em universidades públicas brasileiras e adoecimento mental: uma revisão bibliográfica. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, 2020.

COELHO, E. A.; DA SILVA, A. C. P.; DE PELLEGRINI, T. B.; PATIAS, N. D. Saúde mental docente e intervenções da Psicologia durante a pandemia. PSI UNISC, v. 5, n. 2, 2021.

COKER, A. O.; COKER, O. O.; SANNI, D. Psychometric properties of the 21-item depression anxiety stress scale (DASS-21). African Research Review, v. 12, n. 2, 2018.

COSTA, Rodney Querino; SILVA, Nelson Pedro. Níveis de ansiedade e depressão entre professores do Ensino Infantil e Fundamental. Pro-Posições, v. 30, 2019.

CRESWELL, J. David. Projeto de pesquisa-: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Penso Editora, 2021.

SILVA, Michel Goulart da. Notas sobre a saúde mental no capitalismo. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 13, n. 37, 2023.

CRESWELL, John W.; CRESWELL, J. David. Projeto de pesquisa-: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Penso Editora, 2021.

DE OLIVEIRA LIMA, Lucas Alves; JUNIOR, Paulo Lourenço Domingues; DE OLIVEIRA GOMES, Olga Venimar. Saúde mental e esgotamento profissional: um estudo qualitativo sobre os fatores associados à Síndrome de Burnout entre profissionais da saúde. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 16, n. 47, 2023.

DELE, João. Saúde mental na perspectiva da psicologia positiva um estudo exploratório no Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela-Angola. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 12, n. 36, 2022.

DOCKA‐FILIPEK, Danielle; STONE, Lindsey B. Twice a “housewife”: On academic precarity,“hysterical” women, faculty mental health, and service as gendered care work for the “university family” in pandemic times. Gender, Work & Organization, v. 28, n. 6, 2021.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. Paz e Terra, 2015.

GÓMEZ, G. D. I.; HINOJOSA, S. P.; MILLÁN, S. D. Panorama de la formación y enseñanza de los entrenadores de rugby en Santiago de Cali. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 26, n. 280, 2021.

GRAY, C.; WILCOX, G.; NORDSTOKKE, D. Teacher mental health, school climate, inclusive education and student learning: A review. Canadian Psychology/psychologie canadienne, v. 58, n. 3, 2017.

KITA, Yosuke; YASUDA, Shoko; GHERGHEL, Claudia. Online education and the mental health of faculty during the COVID-19 pandemic in Japan. Scientific reports, v. 12, n. 1, 2022.

KUSH, Joseph M. et al. Teachers’ mental health during the COVID-19 pandemic. Educational Researcher, v. 51, n. 9, p. 2022.

LÓPEZ, Virginia Elizabeth Rodríguez et al. Estrés, ansiedad y desempeño laboral en docentes universitarios. South Florida Journal of Development, v. 4, n. 8, 2023.

LARREA, Pablo BURBANO; BASANTES-VÁSQUEZ, Mirian; RUIZ-LAPUERTA, Isabel. Estilos de enseñanza: un estudio descriptivo desde la práctica docente. Cátedra, v. 4, n. 1, 2021.

MACÍAS, J. I. U., VÁZQUEZ-GONZÁLEZ, G. C., & ABARCA CEDEÑO, M. S. Habilidades socioemocionales y salud mental de profesores de instituciones de educación superior: Revisión documental. Theorema, 2019.

MARTÍNEZ-CUEVAS, Guillermo. Pedagogía y salud mental: un encuentro necesario. Revista Digital Universitaria, v. 24, n. 6, 2023.

MOURA, J. S.; RIBEIRO, J. C. D. O. A.; DE CASTRO NETA, A. A.; NUNES, C. P. A precarização do trabalho docente e o adoecimento mental no contexto neoliberal. Revista Profissão Docente. Revista Profissão Docente, v. 19, n. 40, 2019.

OLIVEIRA, E. C.; DOS SANTOS, V. M. Adoecimento Mental em professores brasileiros. Simpósio Internacional de Educação e Comunicação-SIMEDUC, (10). 2179-4901, 2021.

OLIVEIRA, Erik Cunha De; SANTOS, Vera Maria dos. Adoecimento mental em professores brasileiros. Simpósio Internacional de Educação e Comunicação-SIMEDUC, n. 10, 2021.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. (2019, outubro 3). Salud mental: un estado de bienestar. Organización Mundial de la Salud.

ORREGO, Vanessa. Salud mental docente tras dos años de pandemia por COVID-19. Revista de estudios y experiencias en educación, v. 22, n. 49, 2023.

PACE, Francesco et al. The relation between workload and personal well-being among university professors. Current Psychology, v. 40, 2021.

PEROCHENA GONZÁLEZ, P.; ARTEAGA MARTÍNEZ, B.; LABATUT PORTILHO, E. M.; MARTÍNEZ ÁLVAREZ, F. Adaptación y validación del cuestionario: estilos de enseñanza (Portilho/Banas) en el contexto educativo español. Tendencias pedagógicas, v. 30, 2017.

RAMOS, L. S.; MONTEIRO, R. C.; SPINOLA, M. L.; DE CERQUEIRA PRETTI, P.; MARVILA, R. P. M.; PANCIERI, C.; MANTIOLHE, T. D. S. O. O ambiente escolar incapaz de assegurar a saúde mental do professor: uma revisão literária. Revista Eletrônica Acervo Saúde, (49), 2020.

RODRÍGUEZ, Julio; ÁLVAREZ, Mercedes Reguant. Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educació, v. 13, n. 2, 2020.

RODRÍGUEZ, Reynier García et al. Resiliencia y prevención del síndrome de Burnout en docentes. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, v. 5, n. 5, 2023.

ROGERS, Anne; PILGRIM, David. A Sociology of Mental Health and Illness 6e. McGraw-Hill Education (UK), 2021.

SANTOS, Geórgia Maria Ricardo Félix dos; SILVA, Maria Elaine da; BELMONTE, Bernardo do Rego. COVID-19: emergency remote teaching and university professors’ mental health. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, v. 21, 2021.

SANTOS, N. C.; CORTEZ, E. A. Educação permanente como estratégia de promoção da saúde mental para docentes universitários. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, 2021.

SHEN, Panhuo; SLATER, Paul F. The effect of occupational stress and coping strategies on mental health and emotional well-being among university academic staff during the COVID-19 outbreak. International Education Studies, v. 14, 2021.

SMITH, Jacqueline M. et al. Exploring mental health and well-being among university faculty members: A qualitative study. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, v. 60, n. 11, 2022.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. Cortez editora, 2022.

TOSTES, M. V.; ALBUQUERQUE, G. S. C.; SILVA, M. J. S.; PETTERLE, R. R. Sofrimento mental de professores do ensino público. Saúde debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 116, 2018.

VICTOR, Sarah E. et al. Only human: Mental-health difficulties among clinical, counseling, and school psychology faculty and trainees. Perspectives on Psychological Science, v. 17, n. 6, 2022.

VIGNOLA, Rose Claudia Batistelli; TUCCI, Adriana Marcassa. Adaptation and validation of the depression, anxiety and stress scale (DASS) to Brazilian Portuguese. Journal of affective disorders, v. 155, 2014.

WAGNER, T. F.; HECK, C.; DALBOSCO, S. N. P.; DE OLIVEIRA, C. R.; WAGNER, M. F. Ansiedade social e comorbidades em professores do ensino superior. Revista Psicologia e Saúde, 2021.