The discipline of sociology in classes of the Youngsters and adults education during online teaching An empirical report regarding a practical internship in CEM 03 de Ceilândia High School

Main Article Content

Tiago Franco de Paula

Abstract

The present essay is an empirical report regarding a teaching internship in Sociology in a public high school located in Ceilândia, a subarban area of Brasília, Brazil’s capitol. The internship was realized online because of the outbreak of the COVID-19 pandemic in 2020. The internship was conducted under the supervision of Thais Ferreira Brayner, a sociology teacher in the CEM 03 de Ceilândia, the school chosen for the teching practice. The activities were conducted in EJA’s classes, a modality destined to the education of youngsters and adults who ahd previously abondonned their studies. The classes were composed by students of the second year of high school distributed between two shifts. Based on the empirical data collected during the internship, it is possible to present new information about the difficulties and social obstacles to education in times of social isolation and online activities. 

Article Details

How to Cite
FRANCO DE PAULA, T. The discipline of sociology in classes of the Youngsters and adults education during online teaching: An empirical report regarding a practical internship in CEM 03 de Ceilândia High School. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 5, n. 15, p. 98–111, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.4615332. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/262. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Articles

References

AMORIM, H.; MACHADO, I. Sociologia hoje. São Paulo: Editora Ática, 2017.

ARRUDA, E. P. “Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19”. Em Rede-Revista de Educação a Distância, vol. 7, n. 1, 2020.

BRUNETTA, A; BODART, C; CIGALES, M. Dicionário do ensino de Sociologia. Maceió: Editora Café com Sociologia, 2020.

COELHO, E. “Ações afirmativas e povos indígenas: o princípio da diversidade em questão”. Políticas Públicas, vol. 10, n. 2, 2006.

FERREIRA, F.; ABREU, R. J.; LOUZADA-SILVA, D. “Desafios da articulação entre o novo ensino médio e a BNCC: o caso do Distrito Federal”. Revista Em Aberto, vol. 33, n. 107, 2020.

HARVEY, D. O neoliberalismo: História e implicações. São Paulo: Editora Loyola, 2005.

HOBSBAWM, E. A era das revoluções: 1789-1848. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2015.

LAHIRE, B. “Viver e interpretar o mundo social: para que serve o ensino da Sociologia?”. Revista de Ciências Sociais, vol. 45, n. 1, 2014.

MARTINS, C. B. O que é sociologia? São Paulo: Editora Brasiliense, 1986.

MEC - Ministério da Educação. Orientações curriculares para ensino médio: Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC. 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 02/02/2021.

SEDF - Secretária de Educação do Distrito Federal. Projeto político-pedagógico: Centro de Ensino Médio 03 de Ceilândia DF. Brasília: SEDF, 2018. Disponível em: <http://www.educacao.df.gov.br> . Acesso em: 02/02/2021.

SENHORAS, E. M. “Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020.

SILVA, A; LOUREIRO, B; MI, C. Sociologia em Movimento. São Paulo: Editora Vereda Digital, 2017.