THE CONNECTED EDUCATION INNOVATION PROGRAM IN THE MUNICIPALITY OF ILHÉUS/BA: PUBLIC/PRIVATE RELATIONSHIP

Main Article Content

Shirley Ferreira dos Santos
Lívia Andrade Coelho

Abstract

The aim of this work is to analyze the implementation of the Connected Education Innovation Program (PIEC) in the municipality of Ilhéus/Ba, with a view to understanding and discussing the relationship between the public and private sectors, for the insertion of Digital Information and Communication Technologies in public schools. This is a documentary study, whose main sources are documents relating to the program made available by the municipality's Department of Education, such as the project submitted for selection, information published by the National Bank for Economic and Social Development (BNDES) and the Ministry of Education (MEC). The data revealed that, although the Program enables connectivity and technological resources in public schools, the use is primary and inconstant. There are limited technological devices and internet access, which encourages, for example, use restricted to digital literacy and content consumption, as a result of public-private partnerships that promote public policies aimed at profit, and thus does not advance towards a critical and creative appropriation of digital technologies. In addition, effective investment is needed in the continuing education of teachers.

Article Details

How to Cite
CARVALHO, C. de S. de .; SANTOS, S. F. dos; COELHO, L. A. THE CONNECTED EDUCATION INNOVATION PROGRAM IN THE MUNICIPALITY OF ILHÉUS/BA: PUBLIC/PRIVATE RELATIONSHIP. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 16, n. 47, p. 145–162, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10157177. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2615. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Essays

References

BAHIA. Justificativa sobre as alterações na planilha de infraestrutura do projeto orçado em R$ 5mi do Território Bahia. Bahia: SEC, 2019. Disponível em: . Acesso em: 23/09/2023.

BAHIA. Projeto Territorial Revisado Bahia. Bahia: SEC, 2019. Disponível em: . Acesso em: 23/09/2023.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Editora Edições 70, 2011.

BARRETO, R. G. “Objects as subjects: the radical displacement”. In: FERREIRA, G. M. S.; ROSADO, L. A. S.; CARVALHO, J. S. (orgs.). Education and Technology: critical approaches. Washington: Scientific Board, 2017.

BARROSO, J. “O Estado, a Educação e a Regulação das Políticas Públicas”. Educação e Sociedade, vol. 26, n. 92, 2005.

BNDES - Banco Nacional Desenvolvimento Econômico e Social BNDES. “Educação Conectada já beneficia 168 mil estudantes de 406 escolas públicas”. BNDES [2019]. Disponível em: . Acesso em: 15/07/2023.

BNDES - Banco Nacional Desenvolvimento Econômico e Social. Chamada Pública BNDES: Educação Conectada – implementação e uso de tecnologias digitais na educação. Brasília: BNDES, 2020. Disponível em: . Acesso em: 19/10/2023.

BNDES - Banco Nacional Desenvolvimento Econômico e Social. Edital de Seleção n. 001/2018. Brasília: BNDES, 2018. Disponível em: . Acesso em: 20/10/2023.

BNDES - Banco Nacional Desenvolvimento Econômico e Social. Guia de Gestores Escolares: implementação do projeto de inovação e tecnologia na Bahia. Brasília: BNDES, 2021. Disponível em: . Acesso em: 10/ 07/2023.

BONILLA, M. H. S. “Políticas Públicas para Inclusão digital nas escolas”. Motrivivência, n. 34, 2010.

BONILLA, M. H. S.; PRETTO, N. D. L. “Política educativa e cultura digital: entre práticas escolares e práticas sociais”. Perspectiva, vol. 33, n. 2, 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: . Acesso em: 20/10/2023.

BRASIL. Programa de Inovação e Educação Conectada. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: . Acesso em: 20/10/2023.

BRASIL. Programa de Inovação Educação Conectada. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: . Acesso em: 20/10/2023.

BRITO, S. H. A.; MARINS, G. A. M. B. “Fundação Lemann e o Programa de Inovação Educação Conectada: em pauta as relações entre público e privado no campo das políticas educacionais”. Educar em Revista, vol. 36, 2020.

CARNOY, M. Educação, Economia e Estado: base e superestrutura: relações e mediações. São Paulo: Editora Autores Associados, 1984.

CETIC.BR - Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TIC educação 2021. São Paulo: CETIC, 2022. Disponível em: . Acesso em: 16/06/2023.

CGI.BR - Comitê Gestor da Internet no Brasil. “Educação em um cenário de plataformização e de economia de dados: parcerias e assimetrias”. CGI.BR [2022]. Disponível em: . Acesso: 04/09/2023.

HEINSFELD, B. D.; PISCHETOLA, M. “O discurso sobre tecnologias nas políticas públicas em educação”. Educação e Pesquisa, vol. 45, 2019.

MARIMON-MARTÍ, M. et al. “Análisis de la competencia digital docente en la formación inicial de maestros y maestras”. Revista de Investigación Educativa, vol. 41 n. 1, 2023.

MATOS, D. A. S.; RODRIGUES, E. C. “Indicadores educacionais e contexto escolar: uma análise das metas do Ideb”. Estudos em Avaliação Educacional, vol. 27, n. 66, 2021.

OLIVEIRA, M. S.; SILVA, M. D. S. “Formação com tecnologia digital: potencializando a aprendizagem geométrica”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 45, 2023.

PISCHETOLA, M.; HEINSFELD, B. D. “Eles já nascem sabendo!”: desmistificando o conceito de nativos digitais no contexto educacional. Revista Novas Tecnologias na Educação, vol. 16, n. 1, 2018.

PRETTO, N. L. Uma escola sem/com futuro: educação e multimídia. Salvador: Editora da UFBA, 2013.

SILVA, M. A. “Dimensões da política do Banco Mundial para a educação básica pública”. In: SILVA, M. A.; CUNHA, C. (orgs.). Educação Básica: Políticas, avanços e pendências. Campinas: Editora Autores Associados, 2014.

SILVEIRA, S. A. et al. Colonialismo de dados: como opera a trincheira algorítmica na guerra neoliberal. São Paulo: Editora Autonomia Literária, 2021.

SOUZA, J. S. Tabuleiro digital: vivências, dinâmicas e tensões: um estudo de caso (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Pedagogia). Salvador: UFBA, 2008.

VIANA, J. A. R. et al. “Aprendizagem ativa e tecnologias digitais no contexto escolar: potencialidades do aplicativo classdojo na comunicação digital em sala de aula”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.