ACADEMIC WRITING PROFICIENCY: AN ANALYSIS OF REVIEWS PRODUCED BY STUDENTS QUILOMBOLAS OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARÁ (UFPA)

Main Article Content

Flaviana da Costa Maués
Emilia Pimenta Oliveira
Jorge Williams Cunha Ferreira

Abstract

The aim of this study is to investigate the proficiency of quilombola students at the Federal University of Pará in producing written reviews. The research was qualitative in nature, starting with the construction of a dossier, with a view to identifying the main difficulties of the target audience in relation to the production of the textual genre academic review. Quilombola university students from various undergraduate courses at UFPA took part in the study, who entered the institution through the Special Selection Process for Indigenous People and Quilombolas. The results presented reveal problems in relation to observing the characteristics of the academic genre investigated and, consequently, the use of the cultured variety of the written Portuguese language. We conclude that the academic writing proficiency of the respective students is inconsistent and that it encompasses obstacles of a conceptual nature of the textual genre itself, the previous school history of the process of teaching and learning the written language and academic-institutional obstacles, related to the insufficiency of didactic-pedagogical and affirmative actions for these purposes.

Article Details

How to Cite
MAUÉS, F. da C.; OLIVEIRA, E. P. .; FERREIRA, J. W. C. . ACADEMIC WRITING PROFICIENCY: AN ANALYSIS OF REVIEWS PRODUCED BY STUDENTS QUILOMBOLAS OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARÁ (UFPA). Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 16, n. 46, p. 81–100, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8408762. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2265. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Essays

References

ALEXANDER, P. A. et al. “Confronting the Challenges of Undergraduates' Argumentation Writing in a “Learning How to Learn” Course”. Written Communication, vol. 40, n. 2, 2023.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1997.

BARBOZA, M. O. Letramento Acadêmico: práticas etnoletradas na formação de professores indígenas em contexto intercultural (Tese de Doutorado em Estudos da Linguagem). Londrina: UEL, 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: . Acesso em: 30/07/2023.

CARDOSO, D. M. et al. “Jovens universitários quilombolas e adaptações de seus modos de vida na cidade”. Nova Revista Amazônica. vol. 9, n. 3, 2021.

CERVERA, M. C. S. F. “Metodologias ativas: oficinas de escrita acadêmica no contexto amazônico para calouros indígenas e quilombolas”. Brazilian Journal of Development, vol. 7, n. 7, 2021.

HENDERSON, J. “What Might the 'Art of Critique' in Humanities and Social Sciences Academic Writing Look Like?”. Teaching in Higher Education, vol. 28, n. 1, 2023.

LIMA, J. M (Dissertação de Mestrado em Letras). Porto Nacional: UFT, 2022.

MACHADO, A. R.; LOUSADA, E.; TARDELI, L. S. A. Resenha. São Paulo: Editora Parábola Editorial, 2004.

MARINGOLO, C. C. B.; GALVÃO, S. R. J. C.; PEREIRA, R. S. “Pré-acadêmico afirmação na pós: ações afirmativas e fortalecimento para o ingresso na pós-graduação”. Poiésis, vol. 16, n. 30, 2022.

REZVANI, R.; MIRI, P. “Sensitizing Citing Practices of Graduate Students of TEFL in Academic Summary Writing”. Profile: Issues in Teachers' Professional Development, vol. 25, n. 1, 2023.

RODRIGUES, I. C. F. S. “A formação do pesquisador no PROFLETRAS (UFPA): entre as demandas do cotidiano acadêmico e a formação inicial”. Revista Ecos, vol. 28, n. 1, 2020.

STANGUE, R. K.; CASTRO, R. F.; SOUSA, A. S. “Controle e aprimoramento da pontuação na escrita acadêmica: uma intervenção pedagógica com professores em formação de Ariquemes/RO”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

UFPA - Universidade Federal do Pará. Edital n. 3, de 05 de setembro de 2022. Belém: UFPA, 2022. Disponível em: . Acesso em: 30/07/2023.

UFPA - Universidade Federal do Pará. Edital n. 5, de 04 de outubro de 2022. Belém: UFPA, 2022. Disponível em: . Acesso em: 30/07/2023.

UFPA - Universidade Federal do Pará. I Relatório Institucional de Acompanhamento dos Estudantes Ingressantes do Processo Seletivo Especial Indígenas e Quilombolas - Ações Afirmativas. Belém: UFPA, 2022. Disponível em: . Acesso em: 30/07/2023.

YANG, R. Y.; SANG, Y. R. “Concept-based language instruction and the teaching of citation in English academic writing”. The Modern Language Journal, vol. 107, 2023.

YULIANI, T.; KURNIAWATI, N.; SISWAYANI, P. “Engaging Indonesian Students in “Read, Reread, List, Compose” Strategy to Enhance Paraphrasing Skill”. Journal of Education and Learning, vol. 17, n. 2, 2023.