EDUCATION AND LEARNING IN TEACHING: AN ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL PROJECT OF THE COURSE PARFOR/UEAP PEDAGOGY AND ITS INTERFACES WITH INTERCULTURALITY
Main Article Content
Abstract
In recent years, proposals on cultural diversity and scientific production have intensified in initial and continuing teacher training courses. However, massified intercultural experiences still appear in the formative practices of universities in a timid way, with little emphasis and/or often overlapped by the dominant hegemonic culture. In this sense, the present study aims to analyze, from an intercultural perspective, the initial training of teachers in the Amapaense Amazon. This is a qualitative reflective research based on studies by Melucci (2005). Research data reveal that the teacher training policy of the National Plan for Basic Education Teacher Training (PARFOR) at the State University of Amapá (UEAP) has been promoting improvements in basic education and training teachers for cultural diversity. In addition, the data reveal that initial and continuing education policies in Amapá need to further expand intercultural knowledge, knowledge and practices in the school curriculum experienced and built by academics, among others.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
AKKARI, A. “A agenda internacional para educação 2030: consenso “frágil” ou instrumento de mobilização dos atores da educação no século XXI?” Revista Diálogo Educacional, vol. 17, n. 53, 2017.
AMAPÁ. Acordo de Cooperação Técnica entre o Ministério da Educação e o Estado do Amapá, com vistas à implantação do Primeiro Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica. Macapá: UEAP, 2009.
AMAPÁ. Lei n. Lei n. 1.907, de 24 de junho de 2015. Macapá: Assembleia Constituinte, 2015. Disponível em: . Acesso em: 23/10/2023.
AMAPÁ. Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura plena em pedagogia da UEAP: Regular e Modular. Macapá: UEAP, 2009.
ANFOPE - Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação. Políticas de formação e valorização dos profissionais da educação: conjuntura nacional avanços e retrocessos. Goiânia: ANFOPE, 2016. Disponível em: . Acesso em: 12/03/2023.
ANSION, J. Educar en la interculturalidad. Lima: Clacso, 2000.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Editora Edições 70, 2016.
BARLETA, I. A. A gestão Educacional no Plano de Ações Articuladas do Município de Macapá-AP: Concepções e Desafios (Tese de Doutorado em Educação). Belém: UFPA, 2015.
BIOTO, P. A. “Pressupostos teóricos da investigação sobre formação de professores”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 12, n. 34, 2022.
BOGDAN, R; BIKLEN, K. S. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Editora Porto, 1999.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: . Acesso em: 23/10/2023.
BRASIL. Decreto n. 6.094, de 24 de abril de 2007. Brasília: Planalto, 2007. Disponível em: . Acesso em: 23/10/2023.
BRASIL. Decreto n. 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Brasília: Planalto, 2009. Disponível em: . Acesso em: 23/10/2023.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: . Acesso em: 23/10/2023.
BRASIL. Relatório de Gestão. Brasília: CAPES, 2015. Disponível em: . Acesso em: 22/09/2022.
CANDAU, V. M. F.; RUSSO, K. “Interculturalidade e Educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa”. Revista Diálogo Educacional, vol. 10, n. 29, 2010.
CANEN, A.; MOREIRA, A. F. B. (orgs.). Ênfases e omissões no currículo. Campinas: Editora Papirus, 2001.
COELHO, H. C. Cultura e Religião nos Ladrões de Marabaixo. Curitiba: Editora Appris, 2021.
ESCARBAJAl, A. “La formación del profesorado en comunicación intercultural”. Anales del I Congreso Internacional Virtual de Formación del Profesorado. Murcia: Universidad de Murcia, 2010.
FLEURI, R. M. “Intercultura e educação”. Revista Brasileira de Educação, n. 23 2003.
FORTUNATO, I. “Como Paulo Freire (me) ajuda a trabalhar no ofício de professor formador”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 37, 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1999.
FREITAS, H. C. L. “Certificação docente e formação do educador: regulação e desprofissionalização”. Educação e Sociedade, vol. 24, n. 85, 2003.
GATTI, B. A. et al. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: Unesco, 2011.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
HADDAD, F. O Plano de Desenvolvimento da Educação: Razões, princípios e programas. Brasília: Inep, 2008.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. “Censo demográfico do Estado do Amapá”. IBGE [2023]. Disponível em: . Acesso em: 10/09/2023.
LÓPEZ, E.; PÉREZ, E. “Formación permanente del profesorado y práctica docente intercultural: Contenidos actitudinales y complementariedad competencial”. Espiral, vol. 6, 2013.
MEIRELLES FILHO, J. O livro de ouro da Amazônia: mitos e verdades sobre a região mais cobiçada do planeta. Rio de Janeiro: Editora Ouro, 2006.
MINAYO, M. C. S Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2009.
MORAIS, P. D. História do Amapá: O passado é o espelho do presente. Macapá: Editora JM, 2010.
PNUD - Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. “Relatório do Desenvolvimento Humano: Liberdade Cultural num Mundo Diversificado”. PNUD [2004]. Disponível em: . Acesso em: 12/09/2023.
SANTOS, B. S. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Editora Boitempo, 2007.
SOUZA, J. S.; ZAMPERETTI, M. P. “Entre formação de professores e suas práticas: reflexões sobre o campo em disputa”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.
VASCONCELOS, C. F. C. Pedagogia da Identidade: interculturalidade e formação de professores (Tese de Doutorado em Educação). Manaus: UFAM, 2016.
WALSH, C. (De)Construir la interculturalidad: Consideraciones críticas desde la política, la colonialidad y los movimientos indígenas y negros en el Ecuador, em Interculturalidad y Política. Lima: Red de Apoyo de las Ciencias Sociales, 2002.
WALSH, C. Interculturalidad, Estado, Sociedad: Luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: UASB, 2009.