ASSESSMENT AND TECHNOLOGY: TEACHING CONCEPTIONS AND PRACTICES IN CONSTRUCTING AN ASSESSMENT FOR PERSONALIZED LEARNING

Main Article Content

Adriano de Araújo Santos
Lúcia Maria Martins Giraffa

Abstract

Learning assessment is an element of teaching practice that can contribute substantially to improving learning when it identifies advances and difficulties and serves as a basis for planning and restructuring teaching and learning processes. In this sense, the evaluative practice, in addition to its traditional ways of carrying it out, through tests and written tests, can be developed using digital tools, as occurred systematically during the period of suspension of face-to-face school activities due to the COVID-19 pandemic event. In this context, this article aims to: analyze the use of digital technologies by teachers of the state education network in Pernambuco, Brazil, considering the experience lived during the pandemic period, the design stage of an evaluation proposal for learning personalized. The theoretical framework brings reflections on learning assessment and hybrid teaching models. The research has a qualitative nature and is carried out through open interviews with teachers from two schools in the state network of the four areas of knowledge established by the BNCC: Languages and their Technologies, Mathematics, Natural Sciences, Humanities and Applied Social Sciences. The results point to the difficulties of creating a digital culture as well as the potential of digital resources for the assessment of learning and the importance of continuing education that considers the experience of teachers and the experimentation of different resources.

Article Details

How to Cite
SANTOS, A. de A. .; GIRAFFA, L. M. M. ASSESSMENT AND TECHNOLOGY: TEACHING CONCEPTIONS AND PRACTICES IN CONSTRUCTING AN ASSESSMENT FOR PERSONALIZED LEARNING. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 45, p. 469–494, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8361344. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2137. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Essays

References

ANIJOVICH, R.; GONZÁLEZ, C. Evaluar para aprender: Conceptos e instrumentos. Buenos Aires: Editora Paidós, 2017.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino Híbrido. Porto Alegre: Editora Grupo A, 2015.

BELTRÁN, F. A. M.; PÉREZ, R. A.; MATEUS, J. “YouTube como ciberaula. Revisión crítica de su uso pedagógico en la Universidad Iberoamericana”. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 26, 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: . Acesso em: 03/09/2023.

CABALERO, S. S. X. Modelo de análise socioconstrutivista para compreensão do processo de aprendizagem mediado pelo Role Playing Game (RPG) digital (Tese de Doutorado em Difusão do Conhecimento). Salvador: UFBA, 2018.

CARVALHO, A. M. P. “O que há em comum no ensino de cada um dos conteúdos específicos”. In: CARVALHO, A. M. P (org.). Formação Continuada de Professores: Uma releitura das áreas de conteúdo. São Paulo: Editora Cengage Learning, 2017.

ESPINOSA, T. “Reflexões sobre o engajamento de estudantes no Ensino Remoto Emergencial”. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, vol. 23, 2021.

ESTEBAN, M. T. “Avaliação no cotidiano escolar”. In: ESTEBAN, M. T. (org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 1999.

G1. “Alunos podem baixar aplicativo para aulas on-line e internet gratuita será liberada na quarta, diz governo”. G1 [2020]. Disponível em: . Acesso em: 03/09/2023.

GATTI, B. “Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia”. Estudos Avançados, vol. 34, 2020.

GIROUX, H. Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía critica del aprendizaje. Barcelona: Editora Paidós, 1997.

GIROUX, H. Teoría y resistencia en Educación: Una pedagogía para la oposición. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI, 2004.

GRE - Gerência Regional de Educação Metropolitana Norte. “Recursos digitais”. Portal Eletrônico SEED-PE [2022]. Disponível em: . Acesso em: 03/09/2023.

GRIMM, V.; PEREIRA, G. R. M. “Usos e gênese do discurso mudancista no campo educacional brasileiro”. Revista Diálogo Educacional, vol. 13, n. 39, 2013.

HADJI, C. Avaliação, regras do jogo: das intenções aos instrumentos. Porto: Porto Editora LDA, 1994.

HOFFMANN, J. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Editora Mediação, 2009.

HOFFMANN, J. Avaliação: mito e desafio. Porto Alegre: Editora Mediação. 2014.

HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Editora Penso, 2015.

KELLY, V.; SOLETIC, Á. Políticas Digitales en Educación en América Latina: Tendencias emergentes y perspectivas de futuro. Buenos Aires: UNESCO, 2022.

KISTEMANN, J. M. A. et al. “Percepções e ações avaliativas na pandemia da Covid-19: o que relataram alguns professores de Matemática, Física, Química e Biologia. Educação Matemática”. Debate, vol. 6, 2022.

LANZO, C. N. et al. “Diseño de una propuesta de autoevaluación para el desarrollo de la autorregulación en educación superior”. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 26, 2023.

LUCKESI, C. C. A avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Editora Cortez, 2013.

MATTA, A. E. R.; SILVA, F. P. S.; BOAVENTURA, E. M. “Design-Based Research ou pesquisa de desenvolvimento: metodologia para pesquisa aplicada de inovação em educação do século XXI”. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, vol. 23, 2014.

MIR, C. M. G. G. Atividades remotas no Ensino de Ciências no Ensino Fundamental II (Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências). Campinas: UNICAMP, 2018.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora da Unijuí, 2020.

MORAN, J. M. “Os impactos da transformação digital na educação”. Blog Educação Transformadora - USP [2023]. Disponível em: . Acesso em: 03/09/2023.

NÓVOA, A; ALVIM, Y. C. “Os professores depois da pandemia”. Educação e Sociedade, vol. 42, 2021.

PEREIRA, M. R. História da Ciência no Ensino Médio: experimentos de Lazzaro Spallanzani sobre reprodução animal (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). São Paulo: USP, 2014.

PERNAMBUCO. Criação do AVA EducaPe. Recife: Secretaria Estadual de Educação, 2020d. Disponível em: . Acesso em: 05/09/2023.

PERNAMBUCO. Criação do cartão alimentação. Recife: Secretaria Estadual de Educação, 2020c. Disponível em: . Acesso em: 05/09/2023.

PERNAMBUCO. Reunião do secretário com gestores das GRES. Recife: Secretaria Estadual de Educação, 2020a. Disponível em: . Acesso em: 05/09/2023.

PERNAMBUCO. Transmissão de aulas no EducaPE. Recife: Secretaria Estadual de Educação, 2020b. Disponível em: . Acesso em: 05/09/2023.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: Entre duas lógicas. Porto Alegre: Editora Artmed, 1999.

PESCE, M. K.; GARCIA, B. R. Z. “Percepção de professores de ensino superior, durante a formação continuada, sobre tecnologias digitais”. Transmutare, vol. 4, 2019.

SANTOS, K. S.; FERNANDES, R. M. “Formação docente durante a pandemia da covid-19: caracterização de vídeos do youtube sobre competências socioemocionais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

SANTOS, V. G. Contribuições da aprendizagem criativa, aprendizagem significativa e do ensino por investigação para a formação integral das crianças no ensino público (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Campinas: UNICAMP, 2020.

SILVA, M. “Fundamento comunicacional da avaliação da aprendizagem na sala de aula on-line”. In: SILVA, M.; SANTOS, E. Avaliação da aprendizagem em educação on-line. São Paulo: Editora Loyola, 2014.

SILVA, M. “Fundamentos da avaliação da aprendizagem: da sala de aula presencial à plataforma de e-learning”. In: AMANTE, L.; OLIVEIRA. I. (coord.). Avaliação das Aprendizagens: Perspectivas, contextos e práticas. Lisboa: UAB, 2016.

SILVEIRA, A. P. et al. “Da perfomatividade à práxis: por um novo modelo de formação docente”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 6, n. 18, 2021.

SOBRINHO JUNIOR J. F.; MORAES C. D. “O ensino em diálogo com os novos tempos: mobilidade, ubiquidade e educação”. Tecné, Episteme y Didaxis, n. 52, 2022.

SUASSUNA, L. “Paradigmas de avaliação: uma visão panorâmica”. In: SUASSUNA, L. Avaliação em língua portuguesa: contribuições para a prática pedagógica. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2006.

TRAVERSO, C. V. “Modelo de clasificación del agente evaluador según relaciones de poder: ¿qué evalúa quién evalúa?” Revista Brasileira de Educação, vol. 28, 2023.

TURRA M. Y. et al. “Diseño y validación de una escala de percepción de los estudiantes sobre la cultura de evaluación como aprendizaje”. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, vol. 28, 2022.

VERDOLIN, F. C.; NASCIMENTO, F. L. “Adesão dos alunos nas atividades remotas e presenciais na disciplina de educação física no período pandêmico (2021)”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 9, n. 27, 2022.

VIANA, J. A. R. et al. “Aprendizagem ativa e tecnologias digitais no contexto escolar: potencialidades do aplicativo Classdojo na comunicação digital em sala de aula”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

VIDAL, E. M. Proposta didática baseada no ensino de História e Geografia: aplicação em escolas do Cabula para mobilização do turismo de base comunitária (Tese de Doutorado em Difusão do Conhecimento). Salvador: UFBA, 2018.