REVISITING THE YOUTH SPACE IN YOUTH AND ADULT EDUCATION

Main Article Content

Ana Paula Ferreira Pedroso
Walesson Gomes da Silva
Ana Karina Ladeira Gomes
Heli Sabino de Oliveira

Abstract

This text addresses the theme of the growing youth process in Youth and Adult Education (EJA) and aims to discuss the educational place for young people aged between 15 and 17 who attend this educational modality. With regard to methodological procedures, a qualitative methodological approach was used, based on a bibliographical research with a narrative review of the literature. As results and conclusions, the analysis of the researched material revealed the importance of considering the speech of these young people in facing the pedagogical, social, historical and cultural challenges experienced in EJA, in order to become a significant educational space for adolescents as well.

Article Details

How to Cite
PEDROSO, A. P. F.; SILVA, W. G. da .; GOMES, A. K. L. .; OLIVEIRA, H. S. de . REVISITING THE YOUTH SPACE IN YOUTH AND ADULT EDUCATION. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 45, p. 495–515, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8365051. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2120. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Essays

References

ANDRADE, E. R. “Os jovens da EJA e a EJA dos jovens”. In: OLIVEIRA, I. B.; PAIVA, J. (orgs.). Educação de jovens e adultos. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2004.

ARROYO, M. “Balanço da EJA: O que mudou nos modos de vida dos jovens-adultos populares?”. Revista de Educação de Jovens e Adultos, vol. 1, 2007.

ARROYO, M. Passageiros da noite do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

BORGHI, I. S. M.; SÁ, M. R. G. B. “Tramas das Relações na Escola: Trajetórias escolares de jovens da EJA”. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, vol. 21, n. 37, 2012.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: . Acesso em: 06/09/2023.

BRASIL. Resolução n. 3, de 15 de junho de 2010. Brasília: Ministério da Educação, 2010. Disponível em: . Acesso em: 06/09/2023.

BUCHOLTZ, M. “Youth and cultural practice”. Annual Review of Anthropology, vol. 31, 2002.

CARVALHO, C. C. Juvenilização na EJA: significados e implicações do processo de escolarização de jovens (Dissertação de Mestrado em Educação). São Luís: UFMA, 2017.

DAYRELL, J. “O jovem como sujeito social”. Revista Brasileira de Educação, n. 24, 2003.

DI PIERRO, M. C. “Notas sobre la trayectoria reciente de la educación de personas jóvenes y adultas em Latinoamérica y el Caribe”. In: CARUSO, A. (coord.). Situación presente de la educación de jóvenes y adultos en América Latina y Caribe. Ciudad de México: CREFAL, 2008.

DOLLA, M. C.; COSSETIN, M. “A juvenilização da Educação de Jovens e Adultos”. Anais da XI Jornada do HISTEDBR. Campinas: Editora Navegando, 2013.

FERRO, M. A.; BOYLE, M. H. “Self-concept among youth with a chronic illness: A meta-analytic review”. Health Psychology, vol. 32, n. 8, 2013.

FERRO, S. M.; LIMA, A. D. “EJA e formação: tecendo percepções sobre a juvenilização da modalidade”. Anais do XV Encontro Cearense de Historiadores da Educação. Fortaleza: UFC, 2016.

FRANÇA JÚNIOR, A. A. S. Da favela para o mundo: o funk e o reexistir de jovens adolescentes na EJA e na cidade (Dissertação de Mestrado Profissional em Educação e Docência). Belo Horizonte: UFMG, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora da UNESP, 2000.

GOUVEIA, D. S. M.; SILVA, A. M. T. B. “A ampliação da faixa etária da EJA e o convívio intergeracional: pontos e contrapontos”. Revista Científica Interdisciplinar, vol. 2, n. 3, 2015.

HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. “Escolarização de jovens e adultos”. Revista Brasileira de Educação, n. 14, 2000.

HALL, T.; MONTGOMERY, H. “Home and Away: 'Childhood', 'Youth' and Young People”. Anthropology Today, vol. 16, n. 3, 2000.

HOSTINS, R. C. L.; TRENTIN, V. B. “Os sentidos da escolarização na EJA: o que revelam os jovens com deficiência intelectual?”. Inclusão Social, vol. 11, n. 1, 2017.

LEÃO, G.; DAYRELL, J. T.; REIS, J. B. “Juventude, Projetos de Vida e Ensino Médio”. Educação e Sociedade, vol. 32, n. 117, 2011.

MORCH, S. Youth and education. London: Sage Publications, 2003.

PAIS, J. M. “A Juventude como Fase de Vida: dos ritos de passagem aos ritos de impasse”. Saúde e Sociedade, vol. 18, n. 3, 2009.

PAIVA, V. P. Educação Popular e Educação de Adultos. São Paulo: Editora Loyola, 1983.

PEREIRA, D. F. F. “Educação de Jovens e Adultos: Uma reflexão à luz de Paulo Freire”. Revista Educação, vol. 1 n. 1, 2009.

RODRIGUES, D. J. “A juvenilização dos alunos da EJA e do PROEJA”. In: ARAÚJO, J. M. D.; VALDEZ, G. R. B. (orgs.). PROEJA: refletindo o cotidiano. Campos dos Goytacazes: Essentia Editora, 2012.

SCHNEIDER, S. M.; FONSECA, M. C. F. R. “Esse é o meu lugar... Esse não é o meu lugar: Inclusão e exclusão de jovens e de adultos na escola”. Educação e Sociedade, vol. 34, n. 122, 2013.

SENHORAS, E. M. Educação de Jovens e Adultos: debates contemporâneos. Boa Vista: Editora IOLE, 2022.

SILVA, N. N. Juventude negra na EJA: o direito à diferença. Belo Horizonte: Editora Mazza, 2010.

SILVA, N. N. Juventude, EJA e relações raciais: um estudo sobre os significados e sentidos atribuídos pelos jovens negros aos processos de escolarização da EJA (Dissertação de Mestrado em Educação). Belo Horizonte: UFMG, 2009.

SILVA, R. P. Adolescentes na EJA (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Educação de Jovens e Adultos e Privados de Liberdade). Porto Alegre: UFRGS, 2011.

SOARES, L. P. Eu quero educação que tenha importância na nossa vida: trajetórias escolares e sentidos da escolarização para os jovens da EJA no município de Conselheiro Lafaiete-MG (Dissertação de Mestrado em Educação). Mariana: UFOP, 2020.

SOUZA, C. R. S.; AZAMBUJA, G.; PAVÃO, S. M. O. “Rejuvenescimento da educação de jovens e adultos – EJA: práticas de inclusão ou exclusão?”. Revista Ibero-americana de Educação, vol. 59, n. 2, 2012.

SOUZA, T. E. S.; GONÇALVES, M. C. P. B. “A constituição do jovem como sujeito social: perspectiva e desafios do reconhecimento da juventude na Educação de Jovens e Adultos”. Anais do VI Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. São Cristóvão: EDUCON, 2012.

VERÍSSIMO, A. M. M.; SOUSA, G. M. P.; FURTADO, Q. V. F. “Juvenilização na Educação de Jovens e Adultos: desafios e possibilidades”. Anais do III Congresso Nacional de Educação. Natal: Editora Realize 2016.

WEST, J. “(Not) talking about sex: youth, identity and sexuality”. The Sociological Review, vol. 47, n. 3, 1999.

WYN, J.; DWYER, P. “New patterns of youth transition in education”. International Social Science Journal, vol. 52, n. 164, 2002.

Most read articles by the same author(s)