TRAINING WITH DIGITAL TECHNOLOGY: ENHANCING GEOMETRIC LEARNING

Main Article Content

Mateus Souza de Oliveira
Maria Deusa Ferreira da Silva

Abstract

The theme of this research is the integration of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) in the educational context, specifically in relation to the teaching of geometry. This research work seeks to analyze the understanding of geometric thinking among future Mathematics teachers, with emphasis on the fundamental concepts of plane geometry, using the GeoGebra platform. The theoretical basis resides in the Activity Theory, with emphasis on the Activity Oriented Teaching (AOE) approach. The study, conducted using a qualitative approach of the type of research-pedagogical intervention, was carried out in a subject of the Mathematics degree course at a public university, in the hybrid teaching model. The analyzed data focuses on responses generated by students during a Guided Open Teaching Activity (AOEA) in GeoGebra Classroom. The participants' actions indicate the development of technological skills that stimulate the expression of geometric thinking. In addition, the results identify errors in geometric constructions, highlighting the importance of pedagogical mediation to correct these mistakes. In conclusion, the research points to the crucial need for pedagogical interventions aimed at the initial training of Mathematics teachers, in order to fill the formative gaps arising from Basic Education.

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, M. S. de .; SILVA, M. D. F. da . TRAINING WITH DIGITAL TECHNOLOGY: ENHANCING GEOMETRIC LEARNING. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 45, p. 183–200, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8330064. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2063. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Essays

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Editora Edições 70, 2016.

BATISTA, M. C. S. “Gamificação na formação do leitor literário”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.

BATSON, T.; PAHARIA N.; KUMAR, M. S. V. “Uma colheita muito farta? Uma estrutura para a fartura educacional”. In: IIYOSHI, T.; KUMAR, V. (orgs.). Educação Aberta: o avanço coletivo de educação pela tecnologia, conteúdo e conhecimento abertos. São Paulo: ABED, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: . Acesso em: 16/08/2023.

BRASIL. Parecer CES/CNE n. 1.302, de 06 de novembro de 2001. Brasília: MEC, 2001. Disponível em: . Acesso em: 16/08/2023.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Editora Paz e Terra. 1999.

DAMIANI, M. F. et al. “Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica”. Cadernos de Educação, vol. 45, n. 1, 2013.

JESUS, K. B.; OLIVEIRA, G. B. “Processos educativos em tempos de cibercultura”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 12, 2020.

KOK, D. L. et al. “Screen-based digital learning methods in radiation oncology and medical education”. Technical Innovations and Patient Support in Radiation Oncology, vol. 24, 2022.

LEONTIEV, A. N. “Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar”. In: VYGOTSKY, L. S. et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Editora Ícone. 2001.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Editora Hucitec, 2014.

MONTENEGRO, R. M. B.; MATOS, E. O. F.; LIMA, M. S. L. “Desafios e possibilidades do trabalho docente em tempos de pandemia”. Ensino em Perspectivas, vol. 2, n. 3, 2021.

MORAN, J. M. “Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda”. In: MORAN, J. M.; BACICH, L. (orgs.). Metodologias ativas para uma construção inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Editora Penso, 2018.

MOURA, M. O. et al. “Atividade Orientadora de Ensino: Unidade entre ensino e aprendizagem”. Revista Diálogo Educacional, vol. 10, n. 29, 2010.

MOURA, M. O. O educador matemático na coletividade de formação: uma experiência com a escola pública (Tese de Doutorado em Educação). São Paulo: USP, 2000.

MOURA, M. O.; ARAUJO, E. S.; SERRÃO, M. I. B. “Atividade orientadora de ensino: fundamentos”. Linhas Críticas, vol. 24, n. 13, 2019.

OLIVEIRA, M. S.; SILVA, M. D. “Um olhar sobre a teoria da atividade no ensino e aprendizagem de matemática com a inclusão de recursos digitais”. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, vol. 11, n. 2, 2023.

OPAL - Open Educational Quality Initiative. Oep guide: guidelines for open educational practices in organizations. Lisboa: OPAL, 2011.

ROCHA, R. S.; NAKAMOTO, P. T. “Tecnologias digitais de informação e comunicação na sociedade contemporânea: um estudo teórico-crítico sobre sua utilização na educação”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.