JUNGLE WARRIORS: THE IDENTITY BUILDING PROCESS

Main Article Content

Tigernaque Pergentino de Sant'ana Junior

Abstract

This work aims to comprehend the process of building the identity of the Jungle Warrior. For this purpose, the research aims to analyze how the process of constructing the Jungle Warrior's identity occurs through the activities carried out in the Jungle Operations Course (COS), their coexistence in Jungle Units, and the interrelation between the military personnel and Amazonian culture. The methodological procedures included participant observation, conducted at the Jungle Warfare Instruction Center (CIGS) in October 2020, allowing the study of activities such as the Jungle Warrior's Machete ceremony, the graduation ceremony, and the Jungle Warriors' gathering. Additionally, interviews were conducted with several military personnel from the CIGS Education Division, enabling close contact with the studied group and allowing for detailed and thorough observations. To analyze the data, they were related to the concepts proposed by authors in sociology and anthropology. The research results demonstrate that this process of identity construction fosters a strong identity in Jungle Warriors, leading to modifications in their way of being, as well as the acquisition of symbolic capital that grants prestige and status. Moreover, it fosters traits such as self-confidence and a deep connection with the Amazon, distinguishing them from other military personnel in the Brazilian Army.

Article Details

How to Cite
SANT’ANA JUNIOR, T. P. de . JUNGLE WARRIORS: THE IDENTITY BUILDING PROCESS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 43, p. 539–561, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8191249. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1761. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Articles

References

BAUMAN, Z. Identidade: Entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2005.

BENELLI, S. J. A lógica da internação: instituições totais e disciplinares (des)educativas. São Paulo: Editora da UNESP, 2014.

BORGES, P. R. O declínio dos ritos de passagem e suas consequências para os jovens nas sociedades contemporâneas (Dissertação de Mestrado em Educação). São Paulo: USP, 2013.

BRASIL. Diretriz de Educação e Cultura do Exército Brasileiro 2016-2022. Brasília: Planalto, 2015.

BRASIL. Regulamento do CIGS. Brasília: Planalto, 2017.

BROCHADO, J. M. S. O caráter dos soldados. Rio de Janeiro: Editora Biblioteca do Exército, 2001.

BUCHOLTZ, M.; HALL, K. “Identity and Interaction: a sociocultural linguistic approach”. In: BUCHOLTZ, M.; HALL, K. Discourse Studies. London: Sage Publications, 2005.

CAETANO, C. C.; SENHORAS, E. M. Ensino superior em Segurança Pública no Brasil e em Roraima. Boa Vista: Editora Iole, 2021.

CARVALHO, J. M. Forças Armadas e política no Brasil. São Paulo: Editora Todavia, 2019.

CASTRO, C. O Espírito Militar: um antropólogo na caserna. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2004.

CCOMSEX; CIGS - Centro de Comunicação Social Do Exército; Centro de Instrução de Guerra na Selva. Centro de instrução de Guerra na Selva, 50 anos. Brasília: Planalto, 2014.

DAMATTA, R. “Individualidade e liminaridade: considerações sobre os ritos de passagem e a modernidade”. Mana, vol. 6, n. 1, 2000.

DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Editora Porto, 1997.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

FRANÇA, V. V. “Paradigmas da comunicação: conhecer o quê?” Ciberlegenda, n. 5, 2001.

GALVÃO, F.; MONTENEGRO, A. “Preparação de equipes de alta performance sob estresse”. Defesanet. [2013]. Disponível em: . Acesso em: 12/07/2023.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Editora LTC, 2008.

GENNEP, A. V. Os ritos de passagem. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

GOFFMAN, E. Manicômios, Prisões e Conventos. São Paulo: Editora Perspectiva, 1974.

GOMES, M. L.; SENHORAS, E. M. Geopolítica e geo-história militar: da Amazônia a Roraima. Boa Vista: Editora da UFRR, 2020.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2006.

JUN, H. “Identity Construction and Multiple Identities”. In: JUN, H. Social Justice, Multicultural Counseling, and Practice. Berlin: Springer, 2018.

MAGALHÃES, S. M. C. “Pedagogia do Guerreiro”. Revista de História da Biblioteca Nacional, n. 120, 2015.

MARINHO, K. “Quem são Eles? São os Guerra!”. Revista Verde-Oliva, n. 242, 2018.

MARQUES, A. A. Amazônia: pensamento e presença militar (Tese de Doutorado em Ciência Política). São Paulo: USP, 2007.

MARQUES, R.; CAMPOS, M. A. T. “A insurgência da cultura na escola como paradigma na pós-modernidade na educação”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 37, 2023.

MEI, W.; SYMACO, L. P. “Students’ Entrepreneurial Identity Construction: Role and Social Identity Influences”. SAGE Open, vol. 12, n. 2, 2022.

MIRANDA, E. M. “A invenção discursiva da Amazônia a partir das cartas de viajantes europeus”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

NICÁCIO, R. L.; MIKI, P. S. R. “Os professores indígenas da rede de ensino de marechal Thaumaturgo/Acre”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

OLIVEIRA, H. V. Cultura popular e folkcomunicação: um estudo dos festejos do Boa Vista Junina. Boa Vista: Editora da UFRR, 2019.

PRATT, M. G. “Rethinking Identity Construction Processes in Organizations: Three Questions to Consider”. In: SCHULTZ, M. et al. (eds.). Constructing Identity in and around Organizations. Oxford: Oxford Academic, 2012.

SCRUTON, R. A alma do mundo. Rio de Janeiro: Editora Record, 2019.

SENHORAS, E. M. (org.). COVID-19: Educação e a Ótica Docente. Boa Vista: Editora da UFRR, 2020.

SILVA, A. C. S.; EUGENIO, B. G. “Relações étnico-raciais e currículo na educação básica: estado do conhecimento nas teses e dissertações (2009-2019)”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 11, n. 31, 2023.

SILVA, T. T. “A produção social da identidade e da diferença”. In: SILVA, T. T. (org.). Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

TEIXEIRA, V. M. Geopolítica das Organizações de Cooperação em Defesa. Boa Vista: Editora da UFRR, 2020.

TURNER, V. W. O processo ritual: estrutura e anti-estrutura. Petrópolis: Vozes, 1974.

WOODWARD, K. “Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual”. In: SILVA, T. T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.