TRAINING FOR LANGUAGE TEACHERS IN THE PANDEMIC CONTEXT: REPORTS ON AN ON-LINE EXTENSION COURSE IN BRAZIL

Main Article Content

Greice Castela Torrentes
Madalena Benazzi Meotti
Luana Rodrigues de Souza Oliveira

Abstract

This article discusses teacher training through an extension course for language teachers offered in both synchronous and asynchronous remote formats in the second semester of 2020 during the Covid-19 pandemic. The course was conducted by Western Paraná State University, with a focus on integrating digital information and communication technologies (ICT) into teaching practices. The objective of this article is to reflect on the potential contributions of this course in helping language teachers become acquainted with applications and start using them in their classes. The theoretical framework consists of reflections on continuing education, ICT, and the pedagogy of multiliteracy. The methodological approach is based on the perspective of Applied Linguistics, with a qualitative-interpretive approach. The course and the responses to questionnaires administered, before and after the course, are analyzed. The results reveal that the course contributed to the participant's professional development and their pedagogical practices involving the use of applications, as well as their reflection on ICT in the classroom. It also highlighted the relevance of such moments for teachers, both during the remote emergency period and in the post-pandemic context.

Article Details

How to Cite
TORRENTES, G. C. .; MEOTTI, M. B.; OLIVEIRA, L. R. de S. . TRAINING FOR LANGUAGE TEACHERS IN THE PANDEMIC CONTEXT: REPORTS ON AN ON-LINE EXTENSION COURSE IN BRAZIL. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 42, p. 367–388, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8072641. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1532. Acesso em: 22 nov. 2024.
Section
Articles

References

ALARCÃO, I. “Formação continuada como instrumento de profissionalização docente”. In.: VEIGA, I. P. A. (org.). Caminhos da profissionalização do magistério. Campinas: Editora Papirus, 2001.

ALMEIDA, A.; NUNES, L. F.; SILVA, V. T. “Educação em tempos de isolamento social: o ensino via Google Meet e Google Forms”. Pesquisa e Ensino, vol. 2, 2021.

BARROS, M. P. et al. “Formação Docente: Alguns desafios e demandas da formação de professores”. In: BARROS, M. P.; SENHORAS, E. M. (orgs.). Formação Docente: Debates Educacionais. Boa Vista: Editora IOLE, 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: . Acesso em: 05 mai.2023.

BRASIL. Referências para formação de professores. Brasília: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: . Acesso em: 05 mai.2023.

CAZDEN. C. et al. Uma pedagogia dos multiletramentos: desenhando futuros sociais. Belo Horizonte: Editora LED, 2021.

CHIMENTÃO, L. K. “O significado da formação continuada docente”. Anais do Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar. Curitiba: Secretaria de Estadual de Educação, 2009.

COSTA-HÜBES, T. C. O processo de formação continuada dos professores do Oeste do Paraná: um resgate histórico-reflexivo da formação em língua portuguesa (Tese de Doutorado em Estudos da Linguagem). Londrina: UEL, 2008.

DIAS, E.; PINTO, F. C. F. “A Educação e a Covid-19”. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, vol. 28, n. 108, 2020.

DUDENEY, G.; HOCKLY, N. How to teach English with technology. London: Pearson Longman, 2007.

ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa qualitativa em Educação. Porto Alegre: Editora Artmed, 2010.

FORMOSINHO, J. Formação contínua de professores: Realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991.

GIUSTI, A. E. “Reflexiones sobre Educación y Tecnología Post-Pandemia”. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, n. 28, 2021.

GONÇALVES, N. K. R.; AVELINO, W. F. “Estágio supervisionado em educação no contexto da pandemia da Covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 10, 2020.

INSTITUTO PENÍNSULA. “Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do Coronavírus no Brasil”. Instituto Península [2020]. Disponível em: . Acesso em: 10/06/2023.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIMA, A. R. “Ressignificações sobre o uso pedagógico do celular a partir do ensino remoto emergencial”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 6, n. 17, 2021.

MARQUES, R. “O professor em trabalho remoto no contexto da pandemia da Covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 6, n. 16, 2021.

MEOTTI, M. B.; TORRENTES, G. C. T.; OLIVEIRA, L. R. S. Tecnologia combina com sala de aula: aplicativos para professores experimentarem nas aulas de línguas. São Carlos: Editora Pedro e João, 2023.

MOITA LOPES, L. P. “Fotografia da Linguística Aplicada brasileira na modernidade recente: contextos escolares”. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

MORAN, J. M. “Como utilizar a internet na educação”. Ciência da Informação, vol. 26, 1997.

PISCHETOLA, M. Inclusão digital e educação: a nova cultura da sala de aula. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.

PRADA, L. E. A. Formação participativa de docentes em serviço. São Paulo: Editora Universitária, 1997.

ROCHA, R. S.; NAKAMOTO, P. T. “Tecnologias digitais de informação e comunicação na sociedade contemporânea: Um estudo teórico-crítico sobre sua utilização na educação”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.

ROJO, R. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Editora Parábola, 2019.

SANTOS, M. P. “Formação continuada de docentes na modalidade educação a distância no Brasil contemporâneo: repensando e in(ve)stigando teorias e práticas pedagógicas”. In: SANTOS, M. P. (org.) Formação docente: importância, estratégias e princípios. Curitiba: Editora Bagai, 2020.

TEIXEIRA, D. A. O.; NASCIMENTO, F. L. “Ensino remoto: o uso do Google Meet no período da pandemia da Covid-19”. In: NASCIMENTO, F. L.; SENHORAS, E. M. (orgs.). Ensino na Pandemia de COVID-19. Boa Vista: Editora IOLE, 2021.

TORRENTES, G. C. T.; MEOTTI, M. B. Tecnologia combina com sala de aula: aplicativos para professores experimentarem nas aulas de línguas. São Carlos: Editora Pedro e João, 2023.

TORRENTES, G. C. T.; VERGNANO-JUNGER, C. S. Tecnologia combina com sala de aula: aplicativos para professores experimentarem nas aulas de línguas. Uberlândia: Editora Navegando, 2021.

VALVERDE-BERROCOSO, J. et al. “The educational integration of digital technologies preCovid-19: Lessons for teacher education”. PLoS ONE, vol. 16, n. 8, 2021.