BETWEEN TEACHER TRAINING AND THEIR PRACTICES: REFLECTIONS ON THE FIELD AT DISPUTE

Main Article Content

Josenildo Santos de Souza
Maristani

Abstract

Since crises and incerzas evidenced by a COVID-19 pandemic bring new need and demands to the form of educators. The text is one of the reflexes of a nature of exploitatia pedagogical nature. The theoretical framework is linked as approaches by Freire (1996), Gauthier et al (2013), Charlot (2014), Tardif (2014), Santos (2020), Hossain (2021), Marques (2021), Soares et al (2023), Wunsc; Leite and Bottentuit Junior (2023), among others. Methodologically, this essay is based on the assumptions of the deductive method, qualitative approach and bibliographical review, with data collection and educational hermeneutics as a data analysis procedure. As a result, we identified that the training of educators and teaching practices, in view of the new demands that emerged from the global health crisis, are paths to be rebuilt through the reformulation of policies, programs, projects, curricula for undergraduate courses, as well as agenda for debates and meetings in lines of research, postgraduate courses, pedagogical conversation circles, round tables, seminars and congresses. Such proposals are decisive in teacher training that underlies the pedagogical practice and the mark of unfinished training in the face of uncertainties, social, economic and political crises that affect Brazil, Latin America, in a globalized world, the project of nation-state and civilization.

Article Details

How to Cite
SOUZA, J. S. de; ZAMPERETTI, M. P. BETWEEN TEACHER TRAINING AND THEIR PRACTICES: REFLECTIONS ON THE FIELD AT DISPUTE. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 41, p. 475–494, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7953967. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1375. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Essays

References

AZZI, S. “Trabalho docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico”. In: PIMENTA, S. G. (org.). Saberes Pedagógicos e Atividades Docentes. São Paulo: Editora Cortez, 2005.

BRZEZINSKI, I. “Pesquisa sobre formação de profissionais da educação no GT 8/Anped: travessia histórica”. Formação Docente: Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, vol. 1, n. 1, 2009.

CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Editora Cortez, 2014.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Editora Artemed, 2000.

COLARES, A. A.; COLARES, M. L. I. S. “Questões estruturais e desafios das políticas educacionais para além do contexto de excepcionalidade”. In: VEIGA, I. P. A.; SANTOS, J. S. (orgs.). Formação de professores para a educação básica. Petrópolis: Editora Vozes, 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.

GATTI, B. A. “Formação de Professores no Brasil: características e problemas”. Educação e Sociedade, vol. 31, n. 113, 2010.

GATTI, B. A. “Formação de professores, complexidade e trabalho docente”. Revista Diálogo Educacional, vol. 17, n. 53, 2017.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ujuí: Editora da ULaval, 2013.

HOSSAIN, A. “Problems and concern of teacher education in present days scenario”. Peer Reviewed and Refereed Journal, vol.10, n. 7, 2021.

IMBERNÓN, F. Formação Continuada de Professores. Porto Alegre: Editora Artmed, 2010.

LONDOÑO-MONROY, G. et al. “Challenges and reflections on teacher training in times of Covid-19: an analysis from educational psychology”. Archives of Medical Science, vol. 21, n. 2, 2021.

MARQUES, R. “O professor em trabalho remoto no contexto da pandemia da covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 6, n. 16, 2021.

MARTINS, L. M. “O legado do século XX para a formação de professores”. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (orgs.). Formação de Professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora Cultura Acadêmica, 2010.

MAUÉS, O. C.; CAMARGO, A. M. M. “A agenda global da educação e a formação continuada de professores”. Textura – Revista de Educação e Letras, vol. 24, n. 59, 2022.

MORIN, E. “Um festival de incerteza”. Espiral – Revista do Instituto de Estudos da Complexidade, vol. 4, 2020.

MORIN, E. Os setes Saberes Necessários à educação do futuro. São Paulo: Editora Cortez, 2001.

PIMENTA, S. G. “Formação de Professores; identidade docente e saberes da docência”. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes Pedagógicos e Atividades Docentes. São Paulo: Editora Cortez, 2005.

ROBERTSON, S. L. “‘Situando’ os Professores nas Agendas Globais de Governança”. Teoria e Prática da Educação, vol. 15, n. 2, 2012.

SANTOS, G. M. T. et al. “Educação superior: reflexões a partir do advento da pandemia da covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 10, 2020.

SANTOS, J. A. “Formação de professores: breve relação do conceito de diálogo de Paulo freire com o dialogismo bakhtiniano”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 10, n. 28, 2022.

SARAIVA, A. M. A.; SOUZA, J. F. “Formação Docente e as Organizações Internacionais: uma agenda focada na performatividade dos professores e na eficácia escolar”. Currículo sem Fronteiras, vol. 20, n. 1, 2020.

SENHORAS, E. M. “COVID-19 e os padrões das relações nacionais e internacionais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020.

SHULMAN, L. S. “Those who understand: knowledge growth in teaching”. Educational, vol. 15, n. 2, 1986.

SOARES, L. C. A. et al. A formação de professores em disputa. São Luís: Editora Laboro, 2023.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

WUNSC, L. P.; LEITE, S, F, A.; BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. “(Re)planejar a formação inicial docente: revisão sistemática de normativas no cenário pós-março de 2020”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.