FUNDING RURAL EARLY CHILDHOOD EDUCATION: INVESTIMENT OR EXPENSE?

Main Article Content

Juracy Machado Pacífico
Ruth de Lima Dantas
Aieska de Souza Brandt
Sérgio Luiz Pacífico

Abstract

This study focuses on the education of children from 0 to 5 years old living in rural areas of Porto Velho, Rondônia, aiming to analyze the funding for the development of rural early childhood education from 2009 to 2016. The study, of a qualitative approach, was conducted through data collection concerning the attendance to rural early childhood education, actions, programs, and projects aimed at funding. To this end, the source of information was documents from the Anísio Teixeira National Institute for Educational Studies and Research (INEP) and the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), as well as from the Municipal Planning Secretariat (SEMPLA) of Porto Velho. We analyzed the Budget Execution Summary Reports referring to the period from 2009 to 2016 and the Pluriannual Plans (PPAs) of Porto Velho that covered the same period. The Statistical Yearbooks of the State Department of Education of Rondônia (SEDUC/RO) were also document sources. Other important documents also analyzed were laws, decrees, national and local directives that guide the development of the Early Childhood Education stage. The study showed there are few funding actions, programs, or projects for the rural early childhood education stage in Porto Velho. The programs designed by the Municipal Secretariat of Education (SEMED) are mostly focused on Primary Education or Early Childhood Education in the urban area. In the PPAs 2010/2013 and 2014/2017 actions were identified referring only to the transportation of students from the rural perimeter.

Article Details

How to Cite
PACÍFICO, J. M.; DANTAS, R. de L. .; BRANDT, A. de S. .; PACÍFICO, S. L. . FUNDING RURAL EARLY CHILDHOOD EDUCATION: INVESTIMENT OR EXPENSE?. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 41, p. 154–174, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7920708. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1302. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Articles

References

ARAÚJO, R. L. S. “Desvendando o perfil dos gastos educacionais dos municípios brasileiros”. Educação e Sociedade, vol. 33, n. 121, 2012.

ARROYO, M. G. et al. (orgs.). Por uma educação do campo. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

AZEVEDO, J. M. L. A educação como política pública. Campinas: Editora Autores Associados, 2004.

BORGES, H. S. et al. “Políticas e programas de formação continuada de professores/as das escolas do campo em Parintins/AM: avanços e retrocessos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Ministério da Educação, 2009. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 2007. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

BRASIL. Lei n. 11.494, de 20 de julho de 2007. Brasília: Planalto, 2007. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

BRASIL. Resolução CNE/ CEB n. 1, de 03 de abril de 2002. Brasília: Ministério da Educação, 2002. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

BRASIL. Resolução CNE/ CEB n. 2, de 28 de abril de 2008. Brasília: Ministério da Educação, 2008. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

CRAIDY, C.; KAERCHER, G. E. Educação Infantil: Pra que te quero? Porto Alegre: Editora Artmed, 2001.

FIGUEIREDO, E. L.; MEIRELLES, N. V. S. “Contribuições da educação do campo para uma formação omnilateral”. In: SENHORAS, E. M. (orgs.). Educação do Campo: da Teoria à Empiria. Boa Vista: Editora IOLE, 2022.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. “Censo Demográfico 2010”. IBGE [2010]. Disponível em: . Acesso em: 03/05/2023.

LEAL, F.; RAMOS, F. “Educação Infantil do Campo em foco: infraestrutura e proposta pedagógica em escolas do nordeste”. In.: BARBOSA, M. C. S. (orgs.). Oferta e demanda de educação infantil no campo. Porto Alegre: Editora Evangraf, 2012.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação Escolar: Políticas, Estrutura e Organização. São Paulo: Editora Cortez, 2012.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora EPU, 1986.

OLIVEIRA, R. M.; PONTES, P. A. I.; SERUFFO, M. C. R. “A Educação do campo e os saberes interculturais: ressignifcando práticas docentes”. In: SENHORAS, E. M. (orgs). Educação do Campo: pedagogia, currículo e formação docentes. Boa Vista: Editora IOLE, 2022.

PORTO VELHO. Lei Complementar n. 648, de 05 de janeiro de 2017. Porto Velho: Prefeitura do Municipal, 2017 Disponível em: . Acesso em: 03/05/2023.

PORTO VELHO. Lei Complementar n. 689, de 31 de outubro de 2017. Porto Velho: Prefeitura do Municipal, 2017 Disponível em: . Acesso em: 03/05/2023.

PORTO VELHO. Lei n. 2.114, de 18 de dezembro de 2013. Porto Velho: SEMPLA, 2013. Disponível em: . Acesso em: 03/05/2023.

PORTO VELHO. Lei nº 1.836, de 20 de outubro de 2009. Porto Velho: SEMPLA, 2009. Disponível em: . Acesso em: 03/05/2023.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. “Pesquisas denominadas do tipo “Estado da arte” em educação”. Diálogo Educacional, vol. 6, n. 19, 2006.

RONDÔNIA. Anuário Estatístico 2011. Porto Velho: SEDUC, 2011. Disponível em: . Acesso em: 03/05/2023.

RONDÔNIA. Anuário Estatístico 2012. Porto Velho: SEDUC, 2012. Disponível em: . Acesso em: 03/05/2023.

RONDÔNIA. Anuário Estatístico 2013. Porto Velho: SEDUC, 2013. Disponível em: . Acesso em: 03/05/2023.

RONDÔNIA. Anuário Estatístico 2014. Porto Velho: SEDUC, 2014. Disponível em: . Acesso em: 03/05/2023.

RONDÔNIA. Anuário Estatístico 2015. Porto Velho: SEDUC, 2015. Disponível em: . Acesso em: 03/05/2023.

ROSEMBERG, F. “Políticas de educação infantil e avaliação”. Cadernos de Pesquisa, vol. 43, n. 148, 2013.

ROSEMBERG, F. ARTES, A. Oferta e demanda de educação infantil no campo: O rural e o urbano na oferta de educação para crianças de até 6 anos. Porto Alegre: Editora Evangraf, 2012.

SILVA, A. P. S.; PASUH, J.; SILVA, J. B. Educação Infantil do campo. São Paulo: Editora Cortez, 2012.