ANÁLISE DO COMPORTAMENTO E EDUCAÇÃO: DIÁLOGOS POSSÍVEIS E APORTES PARA INTERVENÇÕES EM CONTEXTOS ESCOLARES

Main Article Content

Gênesis Guimarães Soares

Abstract

This research analyzed what are the possible dialogues between education and behavior analysis, to this end, we sought to answer fundamental questions for the understanding of the theme addressed, thus, the article has as a general objective to describe some of the basic subsidies offered by the analysis of behavior for education, as well as, their contributions to the pedagogical practices in school contexts and possible deadlocks in their use. In order to operationalize the realization of the article, the methodology used was the Integrative Review. When it comes to discussions, we can think about the importance of analyzing contingencies in the school context, which can assist the educator in understanding the behavior of students. Thus, through studies, it was possible to demonstrate that many scientists have proven through research that motivated students produce and learn much more, and that they fix more and more the contents when they have practical meaning for their lives.

Article Details

How to Cite
SOARES, G. G. . ANÁLISE DO COMPORTAMENTO E EDUCAÇÃO: DIÁLOGOS POSSÍVEIS E APORTES PARA INTERVENÇÕES EM CONTEXTOS ESCOLARES. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 4, n. 11, p. 118–130, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4247217. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/40. Acesso em: 31 aug. 2024.
Section
Essays

References

ALOI, P. E. P; HAYDU, V. B.; CARMO, J. dos. S. “Motivação no ensino e aprendizagem: algumas contribuições da Análise do Comportamento”. Psicología CES, vol. 7, n. 2, 2014.

AMORESE, J. S; HAYDU, V. B. “Ensino e aprendizagem de leitura de palavras: contribuições da análise do comportamento”. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, vol. 12, n. 1/2, abril, 2010.

FERNANDES, M. A. P; MOROZ, M. “Ensino de leitura para alunos do ensino fundamental - proposta com base na análise do comportamento”. Psicologia da Educação, n. 32, junho, 2011.

FLORES, E. P. “Análise do comportamento: contribuições para a psicologia escolar”. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, vol. 19, n. 1, junho, 2017.

GERHARDT, T. E; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GOMES, M. L.; SENHORAS, E. M. “Geografia Política e Geopolítica à luz de uma revisão integrativa”. Revista Intellector, vol. 17, n. 33, 2020.

HENKLAIN, M. H. O; CARMO, J. S. “Contribuições da análise do comportamento à educação: um convite ao diálogo”. Cadernos de Pesquisa, vol. 43, n. 149, agosto, 2013.

KELLER, F. S. “Adeus, mestre!”. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, vol. 1, n. 1, 1999.

LORENA, A. B.; CASTRO-CANEGUIM, J. F; CARMO, J. S. “Habilidades numéricas básicas: algumas contribuições da análise do comportamento”. Estudos de Psicologia, vol. 18, n. 3, setembro, 2013.

SENHORAS, E. M. BNDES e a era de ouro da internacionalização empresarial brasileira (1999-2009). Boa Vista: EdUFRR, 2019.

SOUZA, M. T.; SILVA, M. D; CARVALHO, R. “Revisão integrativa: o que é e como fazer”. Einstein, vol. 8, n. 1, março, 2010.

SKINNER, B. F. Ciência e comportamento humano. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1998.

SKINNER, B. F. “Seleção por consequências”. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, vol. 9, n. 1, junho, 2007.

SKINNER, B. F. Tecnologia do ensino. São Paulo: Herder e Edusp, 1972.